از توافق جدید مراکش و اسرائیل تا کمپین بازپس‌گیری اجساد شهدا
کد خبر: 4062001
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
آخرین تحولات فلسطین؛

از توافق جدید مراکش و اسرائیل تا کمپین بازپس‌گیری اجساد شهدا

در حالی که رسانه‌ها امروز از امضای توافق جدیدی میان رژیم صهیونیستی و مراکش خبر دادند، جنبش‌های مقاومت فلسطین تأکید کردند تنها راه توقف جنایات رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین، ضربات دردناک مقاومت و اقدام فراگیر در همه عرصه‌ها علیه این رژیم است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز شنبه تأکید کرد: تنها راه توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین، ضربات دردناک مقاومت و اقدام ملی در همه عرصه‌ها است.

البطش ادامه داد: ریختن خون فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی به خاطر اعاده حیثیت از دست رفته اشغالگران در نبرد شمشیر بیت المقدس است.

وی گفت: این جنایات علیه فلسطینی‌ها تلاشی جدید است که از سوی دولت اشغالگر به رهبری نخست وزیر اسرائیل نفتالی بنت برای اثبات قدرت خود و اینکه او در سرکوب مردم فلسطین دست بالا را دارد انجام می‌شود  و عادی‌سازی روابط برخی کشورها این رژیم را در انجام این جنایات تشویق کرده است.

همچنین هارون ناصرالدین، رئیس دفتر امور بیت المقدس در حماس تأکید کرد که حفاظت از الاقصی یک وظیفه ملی و دینی است و درخواست شهرک نشینان برای هجوم به این مسجد و یهودی سازی آن تلاشی مذبوحانه است.

وی گفت: فراخوان‌های دیوانه وار صهیونیست‌ها برای هتک حرمت مسجد مبارک الاقصی در روزهای یکشنبه و دوشنبه (5 و 6 ژوئن) تلاشی مذبوحانه برای یهودی سازی این مسجد و تحمیل حاکمیت خود در آن، به عنوان بخشی از برنامه‌های اشغالگران برای تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس است.

ناصرالدین افزود: در مقابل این هدفی که شهرک نشینان سعی در تحمیل آن در مسجد الاقصی دارند، تأکید می‌کنیم که حفاظت از این مسجد و حفظ پیوندهای آن با امت اسلامی یک وظیفه ملی و دینی است. مردم ما در بیت المقدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی همیشه به آن وفادار خواهند ماند.

وی تصریح کرد که کمپین‌های دستگیری، تبعید، محدودیت نمازگزاران و جلوگیری از رسیدن آنان به مسجد الاقصی، عزم مردم ما را برای رسیدن و دفاع از آن افزایش می‌دهد.

در خبری دیگر امروز اعلام شد مراکش و رژیم صهیونیستی توافقنامه همکاری جدیدی امضا کردند. تل‌آویو و رباط در زمینه همکاری در حفظ داده‌های شخصی در فضای رسانه به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌ها، هیئتی از کمیته نظارت بر حفاظت از داده‌های شخصی مراکش در شصت و نهمین نشست گروه برلین که در اوایل ژوئن جاری در تل‌آویو برگزار شد، شرکت کرد.

مسئولان دو طرف درباره توسعه روابط دوجانبه در این زمینه و ترتیب دادن سفرهای کاری میان مراکش و رژیم صهیونیستی به منظور تقویت همکاری در زمینه حفاظت از داده‌های شخصی توافق کردند.

از سوی دیگر امروز اعلام شد که تعداد شهدای فلسطینی از ابتدای سال 2022 در اراضی فلسطینی پس از شهادت جوان فلسطینی عوده محمد عوده صدقه (17 ساله) در روستای المدیه در غرب رام الله در کرانه باختری اشغالی به 71 نفر رسیده است.

محمد صبیحات، دبیرکل مجمع ملی خانواده‌های شهدای فلسطین، گفت: این تعداد شامل شهدای کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس و نوار غزه و سرزمین‌های سال 1948 است. وی خاطرنشان کرد: در میان این شهدا 14 کودک (زیر 18 سال) و 5 زن بودند.

صبیحات با اشاره به اینکه فرمانداری جنین در مدت یاد شده شاهد بیشترین تعداد شهدای قیام بوده است، تأکید کرد: تعداد شهدای این استان به 21 شهید رسید که آخرین آنها شهید بلال عوض قبه بود که چهارشنبه گذشته به شهادت رسید.

خانواده شهدای فلسطینی که پیکرهایشان در حال نگهداری است در کمپین مردمی بازپس‌گیری اجساد شهدای فلسطینی از سردخانه‌های اشغالگران، عصر امروز شنبه راهپیمایی گسترده‌ای در شهر رام الله برگزار کردند و خواستار بازگشت اجساد شهدای خود شدند.

صدها فلسطینی در میان شعارهایی که خواستار اقدام برای پس‌گیری اجساد شهدا شدند، در میدان المناره در مرکز رام الله شرکت کردند. شرکت کنندگان بر لزوم پایان دادن به این پرونده با آزادسازی پیکرهای شهدا تأکید و نقش مقاومت در آزادی اجساد این شهدا و آزادی تمامی اسرا را مهم دانستند.

این موضع با راهپیمایی گسترده‌ای همراه بود که در خیابان‌های شهر رام الله انجام شد و طی آن در حمایت از مقاومت و محمد الضیف رهبر گردان‌های قسام  و رد رویکرد مذاکره و تسلیم و تجلیل از شهدا و مجاهدت‌های مقاومت شعارهایی سر داده شد.

فاطمه منصور، عمه شهید محمود احمیدان از ساکنان شمال غرب بیت المقدس گفت که این کمپین جدید نیست، بلکه یک کمپین قدیمی است که با راهبردهای حقوقی، رسانه‌ای و سیاسی جدید دنبال می‌شود.

انتهای پیام
captcha