از سفر رئیس‌جمهور به مسکو تا بمباران مقر موساد در اقلیم کردستان عراق
کد خبر: 4045866
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
مهمترین رویدادهای سیاسی/ زمستان 1400

از سفر رئیس‌جمهور به مسکو تا بمباران مقر موساد در اقلیم کردستان عراق

زمستان ۱۴۰۰ با رویدادهای بسیاری همراه بود که از آن جمله می‌‎توان به سفر رئیس جمهور به مسکو و دیدار و گفت‌وگوی او با پوتین و بمباران مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد.

از سفر رئیس‌جمهور به مسکو تا بمباران مقر موساد در اقلیم کردستان عراق

به گزارش ایکنا، سال ۱۴۰۰ با تمام تلخ و شیرین‌هایش به انتها رسید. در این سال اخبار خوب و ناراحت‌کننده بسیاری در رسانه‌های کشور منتشر شد که در ادامه به اهم این وقایع در فصل زمستان اشاره می‌شود.

دی ماه:

درگذشت شهادت‌گونه‌ حسن ایرلو 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اول دی ماه با صدور پیامی درگذشت شهادت‌گونه‌ آقای حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تبریک و تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‎‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت شهادت‌گونه‌ سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی در یمن جناب آقای حسن ایرلو رحمة‌الله علیه را به خاندان گرامی و به دوستان و هم‌فکرانش در مراحل گوناگون مجاهدت درازمدت وی تسلیت و تبریک عرض می‌کنم. پرونده‌ افتخارآمیز او مجموعه‌ای از مجاهدات سیاسی و تلاش‌های دیپلماسی و تحرک اجتماعی است. دو برادر وی پیش از او به فیض شهادت رسیده‌اند. رحمت خدا بر این برادر جهادگر و خاندان صبور و بصیر و فداکارش باد.

خبر از شرکت در دور بعدی مذاکرات تهران‌-ریاض

وزیر امور خارجه دوم دی ماه با اشاره به مذاکرات تهران-ریاض گفت: با کوشش وزیر امور خارجه و نخست وزیر عراق، به زودی در دور بعدی این مذاکرات در بغداد شرکت خواهیم کرد.

ویژگی‌ رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۷ 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوم دی ماه گفت: حمله همه‌جانبه به هدف و مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک از ویژگی‌های برجسته مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۷ است.

معرفی سفیر ایران در یمن 

وزیر امور خارجه در هفتم دی ماه با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر خوبی قرار دارد، گفت: فعلاً سفارت ایران در یمن توسط کاردار اداره می‌شود و سفیر ایران در یمن به زودی معرفی خواهد شد.

موفقیت ماهواره‌بر سیمرغ 

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نهم دی ماه از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ و حمل سه محموله تحقیقاتی خبر داد.

نادانی به صنعت فضایی کشور ضربه می‌زند

رئیس سازمان انرژی اتمی 10 دی ماه گفت: اگر به فناوری‌های سطح بالا و فضایی کشور بی‌مهری‌ نمی‌شد و برخی افراد با نادانی به این حوزه‌ها ضربه نمی‌زدند، امروز در علوم و فناوری فضایی خیلی جلوتر بودیم و پیشرفت بیشتری کرده بودیم.

اگر از دشمن غلطی سر بزند...

سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور فرماندهی معظم کل قوا در یازدهم دی ماه گفت: اگر غلطی از دشمنان کشور عزیزمان ایران سر بزند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ظرف ۴۸ ساعت تمام منافع دشمنان در منطقه را با خاک یکسان خواهند کرد.

تسریع پرداخت غرامت به خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی

رئیس‌جمهور در 12 دی ماه با صدور دستور تأمین حقوق قانونی خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی و تسریع در پرداخت غرامت به آنها، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت حقوقی را مأمور تشکیل کارگروهی برای پیگیری رفع مشکلات این خانواده‌ها کرد.

رئیس جمهور: امت انتقام خون حاج قاسم را خواهد گرفت

رئیس‌جمهور 13 دی ماه در مراسم «اجتماع بزرگ مردم تهران در فراق حاج قاسم» گفت: اگر با یک سازوکار عادلانه به اقدام جنایتکارانه ترامپ و پمپئو در ترور سردار سلیمانی رسیدگی و حکم خدا درباره آنها اجرا نشود، همه دولتمردان آمریکایی بدانند که بی‌شک دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

قالیباف: ظارت مجلس دقیق و کامل باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی 14 دی ماه با بیان اینکه تفحص‌ها باید به صورت دقیق انجام شود و به نتیجه نهایی برسد، گفت: بسیار مصمم هستیم که کار نظارتی مجلس به صورت دقیق و کامل انجام شود.

درگیری و غیرحرفه‌ای بودن مرزبانان افغان 

موسوی، دستیار وزیر امور خارجه 14 دی ماه در توئیتی با اشاره به برخوردهای مرزی بین نیروهای مرزبانی ایران، پاکستان و افغانستان گفت: ریشه این درگیری‌ها در غیرحرفه‌ای بودن مرزبانان افغان و عدم شناخت مرز و مسائل مرزی توسط نیروهای طالبان مستقر در مرز است.

انفجار موشک در شهر قدس تهران تکذیب شد

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در 15 دی  ماه گفت: موضوع انفجار موشک در شهر قدس این استان شایعه است و حقیقت ندارد.

برخی شبکه‌های مجازی مدعی شده بودند که یک موشک بر فراز شهر قدس منفجر شده ‌است و مردم در وحشت به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند.

آمادگی ایران برای مذاکره با کشورهای مرتبط با هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه در 17 دی ماه در بیانیه‌ای تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران همچنان آمادگی دارد تا براساس حسن نیت، احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها، با هر یک از کشورهای مرتبط با هواپیمای اوکراینی در خصوص اقدامات انجام شده، دوجانبه مذاکره کند.

خط قرمز دولت معیشت مردم است

رئیس جمهور در 19 دی ماه برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با تأکید بر لزوم همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

هرجا کاری بر زمین مانده پای فساد در میان بوده است

رهبر معظم انقلاب 19 دی ماه در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم با تحسین گرایش مردمی و محسوس دولت، تقویت و تکمیل این حرکت را ضروری خواندند و دولتمردان را به عمل به وعده‌ها در موعِد خود و گزارش صریح و صادقانه به مردم در صورت محقق نشدن وعده‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت عمومی بر مسائلی نظیر فساد و ویژه‌خواری توصیه کردند.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور برای احیای واحدهای اقتصادی 

سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، با حفظ سمت در 21 دی ماه به عنوان نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در راه‌اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی منصوب شد.

تصویب سند تحول شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی

سند تحول شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که در حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید شورا نیز مورد تأکید قرار گرفته بود در جلسه 21 دی ماه این شورا به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به تصویب رسید.

واکنش دولت به خبرسازی‌ها درباره انتصاب علی‌عسگری‌

مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری در 22 دی ماه ادعای مطرح شده درباره نقش رئیس‌جمهور در صدور حکم انتصاب علی‌عسگری به مدیرعاملی پتروشیمی خلیج فارس را رد کرد.

تحریم‌های غیرقانونی آمریکا 

سخنگوی وزارت امورخارجه در 22 دی ماه درباره تعلیق حق رأی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت‌های حق عضویت کشورمان در سازمان ملل با مشکل مواجه شده است.

انتقام سردار سلیمانی یک استراتژی است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 24 دی ماه با بیان اینکه انتقام سردار سلیمانی یک استراتژی و آرمان است، گفت: ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نه‌تنها در مسیر او اختلالی ایجاد نکرد، بلکه حرارتی در دل‌ها ایجاد کرد که کل جهان اسلام را به جوشش و جهاد علیه اشغالگری مستکبرین دعوت می‌کند.

توافق ۲۵ ساله با چین از امروز اجرایی می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر خود به چین در 24 دی ماه گفت: دو طرف در این سفر توافق کردیم که امروز (جمعه) را شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

برنامه مکتوب برای حذف ارز ترجیحی

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در 27 دی ماه از ارائه برنامه مکتوب حذف ارز ترجیحی توسط دولت به هیئت رئیسه این کمیسیون خبر داد.

آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله ایران و چین

دبیر شورای عالی امنیت ملی در 27 دی ماه گفت: آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان موفقیتی راهبردی برای تهران محسوب می‌شود.

اتمام حجت رئیس‌جمهور با بانک‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح روز 27 دی ماه در نشستی با تیم اقتصادی دولت و مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی پنج دستور ویژه به مدیران نظام بانکی صادر کرد. بازنگری در نظامات و مقررات بانکی به نفع مردم و اجرای عدالت از جمله دستورات رئیس‌جمهور به مدیران ارشد بانکی بود که از آنها خواست حداکثر تا پایان سال کارگروهی به‌منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل شود و اعلام نتیجه کند.

سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در ارائه تسهیلات خُرد به آنها به‌جای وثیقه و ضامن و همچنین استرداد سود مازاد دریافتی از مردم، واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده توسط بانک‌ها و راه‌اندازی یا واگذاری سریع واحدهای تملک شده تولیدی از دیگر فرامین رئیس‌جمهور در این نشست بود.

رئیسی همچنین به مدیران بانک‌ها تأکید کرد به بدهکاران بدحساب میدان ندهند و اسامی آنها را منتشر و دست‌شان را از منافع عمومی قطع کنند.

اجرای مأموریت ناوگروه ۷۹ ارتش در دریای سرخ

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در 28 دی ماه گفت: ناوگروه ۷۹ نداجا متشکل از ناوبندر «مکران» و ناوشکن شهید «بایندر» در دریای سرخ حضور دارد و نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران را در مسیر تعیین شده اسکورت می‌کند.

هیچ اعتبار دولتی برای معیشت طلاب صرف نمی‌شود

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس 28 دی ماه در گزارشی اعلام کرد: هیچ‌کدام از اعتبارات دولتی برای معیشت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه مصرف نمی‌شود؛ زیرا اداره حوزه‌های علمیه به طور سنتی از سوی مراجع تقلید انجام می‌شود.

جمهوری آذربایجان ۲۱ زندانی ایرانی را از مرز آستارا تحویل داد

جمهوری آذربایجان در 29 دی ماه ۲۱ زندانی ایرانی را برای دومین بار در سال 1400، با حضور جمعی از مقامات مرزبانی و قضایی، از طریق گمرک آستارا به مسئولان ایرانی تحویل داد.

روابط ممتاز ایران و روسیه، در مسیر مناسبات راهبردی است

رئیس جمهور 29 دی ماه در جریان دیدار و گفت‌وگو با پوتین با اشاره به نقش تأثیرگذار دو قدرت ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.

روایت خاندوزی از توافق‌های اقتصادی ایران با روسیه

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارائی در 29 دی ماه در توئیتی توافق‌های حاصل شده در دیدار با همتای روسی خود را تشریح کرد و گفت: تسهیل تعامل بانکی هم بخشی از توافق بود.

ایران به‌دنبال تعامل حداکثری با جهان است

رئیس جمهور در 30 دی ماه و در جریان سفر به مسکو با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، به‌خصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ی جهانی متمدن» است.

بهمن ماه

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی۲۰۲۲ 

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ یکم بهمن ماه با رژه یگان‌های سطحی شرکت کننده در این رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت.

رهبر انقلاب: هیئت کانون جهاد تبیین است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوم بهمن ماه با اشاره به برخی ابعاد والای شخصیت حضرت صدیقه کبری از جمله حرکت‌های اجتماعی و خدمت بی‌منت به مردم، هیأت‌ها را کانون جهادِ عظیمِ تبیین دانستند و تأکید کردند: هیأت‌ها باید محل روشنگری و پاسخ متقن و صحیح به سؤالات روز جامعه بویژه نسل جوان باشند.

قالیباف: تحقیق آثار مورد نظر را نداشته‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجم بهمن گفت: گزارشی را از تحقیق و تفحص‌های صورت گرفته در دوره‌های قبل بررسی کردیم و متوجه شدیم تحقیق و تفحص‌ها اثر مورد نظر را نداشته‌اند.

روز اطلاعات عملیات سپاه

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 10 بهمن از نام‌گذاری روز نهم بهمن مصادف با سالروز شهادت حسن باقری به‌عنوان روز اطلاعات عملیات در سپاه خبر داد.

اعتراف آمریکا به شکست جنگ اقتصادی

رهبر معظم انقلاب 10 بهمن در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با اشاره به نقش کارآفرینان و کارگران در شکست خفت‌بار آمریکا در جنگ سنگین اقتصادی از مسئولان خواستند با ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی و مدیریت، نظارت و حمایت از تولید، مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و شتاب‌بخشی به تولید، اشتغال و پیشرفت کشور را تا بهبود زندگی مردم ادامه دهند.

 پیام رزمایش ایران روسیه و چین

فرمانده نیروی دریایی ارتش در 10 بهمن گفت: این رزمایش به کشورهای منطقه و همچنین دشمنان قسم خورده انقلاب، متذکر شد، کشورهای مستقل می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، الگوی جدیدی ارائه دهند که در آن عملکردشان مبتنی بر تأمین امنیت و ایمنی دریانوردی است و منتج به صلح جهانی نیز می‌شود.

حضور رهبر انقلاب در مرقد امام راحل 

رهبر معظم انقلاب اسلامی سحرگاه روز 11 بهمن و در آستانه ایام‌الله دهه فجر، در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و گلزار شهدای بهشت زهرا حضور یافتند.

تدوین دستورالعمل هماهنگی ضدتروریسم وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه

نخستین نشست مشترک مسئولان ضدتروریسم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در 11 بهمن برگزار و مقرر شد دستورالعملی برای افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های این دو مجموعه تهیه شود.

تأکید بر مردم‌محور بودن جشن‌های انقلاب 

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر در 11 بهمن گفت: تأکید ویژه بر مردم‌محوربودن جشن‌های انقلاب است ضمن اینکه تأکید داریم شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت و مراسم به گونه‌ای برگزار شود که کمترین آسیب را داشته باشیم.

عقب‌نشینی نیروهای مسلح از ساحل اماکنی که کاربری نظامی ندارند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در 12 بهمن دستور صریحی مبنی بر عقب‌نشینی سازمان‌های نیروهای مسلح از ساحل اماکنی که کاربری نظامی، دفاعی و امنیتی را ندارد صادر کرد.

نفر دوم شاخه نظامی «تندر» دستگیر شد

نفر دوم شاخه گروهک تروریستی «تندر» از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در 13 بهمن دستگیر شد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هویت این فرد را که یک‌ ماه قبل بازداشت شده، «ماسماتوس» اعلام کرد. پیش از این «جمشید شارمهد» سرکرده این گروهک توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شده بود.

دو ویژگی الگوساز جناب حمزه

رهبر معظم انقلاب اسلامی 14 بهمن در دیدار دست‌اندکاران همایش حضرت حمزه (ع) به تلاش پیغمبر اکرم(ص) برای الگوسازی از شخصیت جناب حمزه برای همیشه تاریخ اشاره و تأکید کردند: دو عنصر مهم الگوساز در شخصیت ایشان «قدرت شناخت» و «اراده قوی و عزم راسخ» او است.

همکاری ایران و عربستان و حل مشکلات جهان اسلام 

وزیر امورخارجه کشورمان در 14 بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تأکید بر اینکه ایران و عربستان سعودی کشورهای مهم منطقه و جهان اسلام هستند، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو و همکاری بین دو کشور به حل و فصل مشکلات منطقه و جهان اسلام کمک کند.

امیرعبداللهیان: اخذ تضمین از موضوعات اصلی در مذاکرات وین است

وزیر امور خارجه در 16 بهمن یکی از موضوعات اساسی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را گرفتن تضمین‌ عنوان کرد و گفت: درباره تضمین در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی اعلام کردیم که در بخش‌هایی از آن موافقت‌هایی صورت گرفته است.

«کاظمی‌ قمی» معاون بین‌الملل «مخبر» شد

معاون اول رئیس‌جمهور در 16 بهمن ماه در حکمی «حسن کاظمی قمی» را به‌عنوان «معاون بین الملل و همکاری‌های منطقه‌ای» خود منصوب کرد.

مشکلات منطقه به شرط عدم مداخله خارجی قابل حل است

رئیس‌جمهور در 16 بهمن ماه در گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیر عراق تأکید کرد: مشکلات منطقه به شرط عدم مداخله خارجی قابل حل و فصل است.

رئیس‌جمهور اساسنامه مربوط به احیای جهاد سازندگی را ابلاغ کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در 17 بهمن ماه اساسنامه «شورای عالی جهادی سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی» را در راستای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی و گسترش مدیریت جهادی ابلاغ کرد.

اعطای وام ازدواج ۱۵۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در 18 بهمن ماه از موافقت این کمیسیون برای اعطای وام ازدواج به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به زوجین خبر داد.

تقویت سطح روابط تهران- آنکارا 

رئیس جمهور در 18 بهمن در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای وی آرزوی سلامتی و بر تقویت مناسبات اقتصادی بین ایران و ترکیه تاکید کرد.

آزادسازی حریم سواحل کشور با قاطعیت ادامه می‌یابد

وزیر کشور در 18 بهمن گفت: آزادسازی حریم سواحل شمالی کشورحسب دستور صریح رئیس جمهور با قاطعیت و روال قانونی ادامه می‌یابد.

مقابله با تحریف واقعیت‌ها نیازمند جهاد تبیین است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز 19 بهمن ماه در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران، تأکید کردند: در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.

اسلامی: راکتور اراک تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی در 19 بهمن ماه با بیان اینکه توانستیم ۱۲ منطقه کشور را برای پرتودهی تعریف کنیم، گفت: نهضت بومی‌سازی را در سازمان انرژی اتمی آغاز کرده ایم وسوخت با غنای مختلف را به سهولت تولید می‌کنیم همچنین راکتور اراک تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

موشک خیبرشکن و مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در 20 بهمن ماه چابکی و سرعت اصابت را از توانمندی‌های منحصر به فرد موشک دوربرد و نقطه‌‍زن خیبرشکن عنوان کرد و گفت: این موشک سوخت جامد در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است.

امیر حاتمی مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا امیر سرتیپ امیر حاتمی را در 20 بهمن ماه به عنوان مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

سردار شریف: طرح نفوذ در سپاه دستور کار دائمی سرویس‌های جاسوسی بیگانه است

سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 20 بهمن ماه گفت: سپاه همواره کانون توجه، تمرکز و تهاجم اردوگاه سلطه و صهیونیزم به ویژه سرویس‌های جاسوسی بیگانه بوده است و بر همین اساس طرح نفوذ و رخنه در سپاه دستور کار دائمی و همیشگی آنهاست.

در ارزیابی دستاوردهای انقلاب گرفتار توهمات القایی نشویم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 20 بهمن با تأکید بر لزوم رفع مشکلات مردم توسط مسئولان، بزرگنمایی کاستی‌ها و نواقص را کفران نعمت الهی دانست و گفت: در ارزیابی دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن نباید گرفتار توهماتی شویم که دشمن سعی در القای آن دارد.

تلاش برای احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر 

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در 21 بهمن ماه تأکید کرد: با پیگیری‌هایی که در دولت داشتیم و مساعدت‌های انجام شده و همچنین مذاکرات با طرف روسی، با سرعت بیشتری و در زمان معین واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر را در مدار تولید برق قرار می‌دهیم.

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان 

رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات سه هزار و ۳۸۸ تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور 

راهپیمایی سراسری یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در حدود ۱۵۰۰ شهر و بیش از ۳۰۰۰ روستاهای کشور برگزار شد.

هرگز به وین و نیویورک امید نداریم

رئیس‌جمهور در 22 بهمن با بیان اینکه جمهوری اسلامی همچنان به شعار «نه شرقی، نه غربی» مردم در سال ۵۷ پایبند است، تأکید کرد: امید ما برای رشد اقتصادی و پیشرفت کشور به مردم عزیزمان در اقصی نقاط کشور است و هرگز به وین و نیویورک امید نبسته‌ایم.

ابراز خرسندی رهبر انقلاب از اقدام افتخارآفرین تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی

حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در 24 بهمن ماه در پیامی با ابراز خرسندی از اقدام افتخارآفرین تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، تولید با کیفیت این محصول را برای هر کشوری مایه افتخار دانستند.

متن پیام رهبر انقلاب که در آیین پاسداشت جریان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی منتشر شد به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

نوشت‌افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه‌ افتخار است. از این که مجموعه‌هایی در کشور ما بر این اقدام افتخاآفرین همت گماشته و گام‌های موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. توفیقاتتان مستدام باد ان‌شاءالله.

خبر از عیدی مضاعف دولت برای خانواده‌ها

سخنگوی دولت در 24 بهمن از میزان عیدی پایان سال ۱۴۰۰ کارکنان شاغل و بازنشستگان به میزان یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان خبر داد و گفت: مقرر شد در چارچوب اعتبارات قانونی به کارکنان متأهل مشمول کمک‌ هزینه عائله‌مندی و اولاد ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم۱۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

توضیحات سخنگوی سپاه درباره فایل صوتی

سردار شریف در 25 بهمن با بیان اینکه متهمان پرونده یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه محاکمه و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند، گفت: انتشار مجدد فایل صوتی مربوط به این پرونده در راستای راهبرد ترمیم زخم‌های ناشی از پیامدهای مجاهدت های سپاه و شهید سلیمانی بر پیکره استکبار است.

ایران نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی را درک می‌کند

وزیر امور خارجه در 25 بهمن در گفت‌وگو با همتای روس خود، ضمن درک دیدگاه‌ها و نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی، ابراز امیدواری کرد وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با دیپلماسی حل و فصل شود.

مرور وزرای خارجه ایران و انگلیس از آخرین مواضع برجامی

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه انگلیس در 26 بهمن درباره آخرین وضع گفت‌وگوها در وین، موضوعات دوجانبه و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع افغانستان و یمن تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

تجهیز پهپادهای کمان نیروی هوایی ارتش به بمب نقطه‌زن قائم

فرمانده نیروی هوایی ارتش در 27 بهمن گفت: ماه گذشته توانستیم پهپاد کمان ۱۲ را به بمب قائم ۵ مجهز کنیم و با این کار پهپادهای کمان از ماموریت شناسایی به رزمی تبدیل شدند.

رعایت نکردن برخی تذکرات در برجام به مشکلات بعدی منجر شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در 28 بهمن در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم تبریز تأکید کردند: اعتراض بنده این بود که نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد تا مشکلات بعدی پیش نیاید و در تذکرات هم مکرر آنها را گفتم اما بعضی از آن نکات مورد توجه قرار نگرفت و مشکلات بعدی پیش آمد.

دستگیری متهم جعل عناوین نهادهای امنیتی

 وزارت اطلاعات در 30 بهمن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جاعل عناوین دستگاه‌های حاکمیتی و امنیتی در استان تهران شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی دستگیر شد.

رئیس جمهور: توافق در وین باید شامل لغو تحریم‌ها شود

رئیس جمهور در 30 بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد: هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی شود.

سران سه قوه بر کاهش ناترازی بودجه ۱۴۰۱ برای جلوگیری از تورم تاکید کردند

جلسه سران قوا روز 30 بهمن به میزبانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برگزار شد. در این جلسه سران قوا بر توجه به حفظ معیشت مردم به عنوان اولویت اصلی بودجه سال آینده تأکید و خاطرنشان کردند که بودجه سال آینده در همگرایی قوا به نحوی تنظیم شود که با ایجاد درآمدهای پایدار، حمایت از تولید و اشتغال و کنترل تورم، با تامین کالای اساسی مورد نیاز از آسیب بیشتر به معیشت مردم جلوگیری شود

اسفند ماه:

دستگیری عامل پخش صوت هنجارشکنانه علیه مسئولان 

روابط عمومی سپاه امام رضا (ع) استان خراسان رضوی در یکم اسفند در اطلاعیه‌ای از دستگیری عامل پخش صوت سخیف و هنجارشکنانه علیه مسئولان نظام در بازار رضا (ع) مشهد از سوی پاسداران گمنام امام زمان سازمان اطلاعات سپاه امام رضا (ع) خبر داد.

تاکید دولت برای ارائه اینترنت پرسرعت به مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در 4 اسفند با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات مکلف است زیر ساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند.

بررسی موضوع الزام پاسخگویی رئیس جمهور و وزرا 

یک مورد اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص الزام رئیس جمهور و وزرا به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان مجلس در شانزدهمین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال جاری در 4 اسفند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

باقری: تضمینی برای عبور از خط پایان مذاکرات وجود ندارد

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در 5 اسفند با بیان اینکه برای اتمام کار طرف‌های غربی باید تصمیم بگیرند، گفت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.

مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب شکل نخواهد گرفت

دبیر شورای عالی امنیت ملی در 5 اسفند تاکید کرد: مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای مسائل باقیمانده که لازمه متوازن‌سازی توافق است، شکل نخواهد گرفت.

بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در 5 اسفند ریشه بحران اوکراین را در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو عنوان کرد و گفت: ما توسل به جنگ را راه حل نمی دانیم.

فرمانده کل ارتش: بدون خواست ایران هیچ کاری در منطقه شدنی نیست

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در 5 اسفند گفت: به اذعان دشمنان، بدون خواست و اراده ایران در منطقه، هیچ کاری شدنی نیست و این دستاورد با تلاش و مجاهدت نیروهای مسلح بدست آمده است.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اقلام خوراکی منتفی شد

شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در 6 اسفند با هدف جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی و تحمیل هزینه بیشتر به سبد خانوارهای کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام خوراکی را منتفی کرد.

مانع گسترش فناوری هسته‌ای ایران می‌شوند

رئیس سازمان انرژی اتمی در 6 اسفند گفت: ایران تابع قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این موضوع را به اثبات رسانده اما باوجود سخت‌گیرانه‌ترین نظارت‌ها، در زمینه هسته‌ای نه‌تنها به ما کمک نکردند بلکه مانع نیز شدند.

شمخانی: غرب مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هاست

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در 6 اسفند با تأکید بر اینکه هیچ چیز نفرت‌انگیزتر از جنگ نیست، غرب را مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی دانست که شکل می‌گیرند.

بررسی روند مذاکرات وین با حضور امیرعبداللهیان در مجلس

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در 7 اسفند از بررسی روند مذاکرات هسته‌ای در جلسه فردا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور وزیر امورخارجه خبر داد.

امیر سیاری: جنگ‌های سراسر دنیا را رصد می‌کنیم

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در 8 اسفند گفت: جنگ‌ها یا درگیری‌هایی که در سراسر دنیا رخ می‌دهد را رصد می‌کنیم.

بازار سرمایه باید از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری باشد

معاون اول رئیس‌جمهور در 8 اسفند با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای احیای واحدهای اقتصادی در ۱۴۰۱ گفت: بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

پرونده ادعاهای سیاسی علیه ایران باید بسته شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در 8 اسفند بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (pmd) علیه ایران را ضروری دانست و تاکید کرد: ایران هیچ ضرب الاجلی را قبول نمی‌کند.

ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای بازگشت صلح به اوکراین است

رئیس‌جمهور در 9 اسفند تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند و آماده نقش‌آفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است.

مجلس نتوانست در مورد معافیت سربازی ایرانیان مقیم خارج تصمیم بگیرد

نمایندگان مجلس در 9 اسفند  پس از حدود ۳ ساعت بررسی، نتوانستند در مورد معافیت مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو، تصمیم بگیرند و این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم موفق بودند

سفیر ایران در روسیه در 9 اسفند با اشاره به حجم صادرات ایران به این کشور در سال ۲۰۲۱ آن را حدود یک میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: این رقم باید افزایش داشته باشد.

جنگ اوکراین درس‌های مهمی برای ایران دارد

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در 9 اسفند با بیان اینکه جنگ اوکراین درس‌های مهمی برای ما داشت، گفت: در دنیای امروز نمی‌توان از قدرت نظامی و بازدارندگی چشم پوشی کرد و هرکجا ضعیف باشیم، از آنجا به ما ضربه زده خواهد شد.

مهم‌ترین جلوه‌ عدالت 

رئیس جمهور در 9 اسفند با بیان اینکه امروز مردم احساس نوعی بی‌عدالتی و تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های عدالت، اقامه عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد است.

تصمیمات مهم ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت اقلام اساسی در آستانه نوروز

معاون اول رییس‌جمهور در 9 اسفند  با اشاره به تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت گوشت، برنج، روغن‌ و پوشاک و لوازم‌ خانگی در آستانه نوروز و ماه رمضان، گفت: اجازه نمی‌دهیم‌ گرانفروشی و نوسان قیمت‌ها کام مردم را تلخ کند و با جدیت پای کنترل قیمت کالاهای مؤثر در سبد خانوار می‌ایستیم‌.

با هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی به شدت مخالفیم

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در 9 اسفند اظهار کرد: ایران به عنوان قربانی اصلی سلاح‌های شیمیایی، بار دیگر مخالفت شدید خود را در استفاده از این قبیل سلاح‌ها توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی ابراز می‌کند.

سفارت ایران در اوکراین به فعالیت خود در کی‌یف ادامه می‌دهد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در 11 اسفند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سفارتخانه کماکان به فعالیت خود در شرایط حاضر در کی‌یف ادامه داده و در حال پیگیری وضعیت هم میهنان گرامی است.

سقف مالیات حقوق کارمندان تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 11 اسفند در بررسی لایحه بودجه میزان مالیات بر حقوق و دستمزدها در سال ۱۴۰۱ را تعیین کردند.

رعایت سه اصل در اجرای خصوصی‌سازی 

رئیس جمهور در 11 اسفند بر رعایت سه اصل «هدایت»، «حمایت» و «نظارت» دولت در اجرای خصوصی‌سازی تاکید و خاطرنشان کرد: اصل خصوصی‌سازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و دولت باید تصدی‌گری‌های خود را واگذار کرده و بخش خصوصی اداره امور را در دست بگیرد.

موافقت با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

به مناسبت مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) رهبر معظم انقلاب اسلامی در 11 اسفند با پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۷۴۱ تن از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

رویایی انسان با فضای عقلانی در بعثت پیامبر 

دبیر شورای نگهبان در 11 اسفند گفت: بعثت پیامبر گرامی اسلامی (ص) انسان را با فضای عقلانی و معنوی روبه رو کرد و موجب از بین رفتن سنت‌های جاهلیت شد.

ایرانیان داخل اوکراین به خواست خود در این کشور مانده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در11 اسفند گفت: تقریبا همه‌ ایرانیان از اوکراین خارج شده‌اند و تعدادی به خواست خود در برخی شهرهای این کشور باقی مانده‌اند.

ایران اطلاعات دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهد

سرپرست نمایندگی ایران در وین در 12 اسفند درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی توضیحاتی ارائه کرد.

اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در 12 اسفند گفت: گفت‌وگوهای وین ادامه دارد و اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

پاسداری از انقلاب اسلامی جغرافیا نمی‌شناسد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 13 اسفند با اشاره به اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته ما در هر جای منطقه و دنیا حضور یافتیم، سپاه قبل از ما آنجا بوده است، تصریح کرد: پاسداری از انقلاب اسلامی نه جغرافیا می‌شناسد، نه موضوع.

نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده کمیته امداد و بهزیستی 

نمایندگان مجلس در 14 اسفند نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده اند را مشخص کردند.

به اندازه کافی سلاح‌های موثر با دانش بومی داریم

فرمانده کل سپاه در 14 اسفند با بیان اینکه تکیه‌گاه ما سلاح نیست بلکه عزم و اراده و ایمان است، گفت: با این وجود بحمدلله به اندازه کافی سلاح های موثر با دانش بومی داریم.

توانایی پرواز همزمان ۶۰ فروند پهپاد از پایگاه زیرزمینی 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در 14 اسفند گفت: در پایگاه پهپادی زیرزمینی در لحظه می‌توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و هر هدف متخاصمی را مورد اصابت قرار دهیم.

ملک سازمانی در اختیار رحمانی فضلی به وزارت کشور تحویل داده شد

وزارت کشور در 14 اسفند اعلام کرد که ملک سازمانی در اختیار وزیر کشور سابق، به این وزارتخانه تحویل داده شده است.

سپاه و ملت‌های مظلوم جهان 

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در 14 اسفند تاکید کرد: کارنامه درخشان سپاه ثمرات ارزشمندی را به همراه داشته است که علاوه بر مردم شریف ایران اسلامی، ملت‌های مظلوم جهان نیز از سایه‌سار آن بهره‌مند شده‌اند.

لابی گری نباید بر تعامل آژانس با ایران تاثیر بگذارد

رئیس سازمان انرژی اتمی در 15 اسفند با انتشار متنی در اینستاگرام خود تأکید کرد: هیچ نفوذ سیاسی، لابی‌گری و دخالت در اموری که بتواند در تصمیمات و رفتار و تعامل آژانس با ایران تاثیر بگذارد، نباید راه پیدا کند و باید مسائل را در چارچوب ضوابط آژانس در مسیری کاملاً حرفه‌ای دنبال کنیم.

مجلس ارز ترجیحی را حذف کرد

نمایندگان مجلس در 15 اسفند سازوکار حذف ارز ترجیحی و حمایت از مردم در قالب کالا برگ را تعیین کردند.

سهام عدالت برای متولدین ۱۴۰۰ به بعد 

دولت در 15 اسفند مکلف شد به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد در استان‌هایی که نرخ باروری آن‌ها پایین است سهام اختصاص دهد.

تأکید سرلشکر سلامی به همکاری سپاه و وزارت اطلاعات

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 15 اسفند به هدف واحد بین وزارت اطلاعات و سپاه در پیگیری آرمان‌ها و اهداف اشاره و با توجه به حجم دشمنی‌ها به همکاری مشترک بین سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تاکید کرد.

مردم اوکراین قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند

رئیس جمهور در 15 اسفند مردم اوکراین را قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جنگ مخالف است و هر روز که جنگ زودتر پایان یابد به نفع ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود.

تکلیف مجلس به وزارت کشاورزی برای افزایش ۱۰ درصد محصولات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 15 اسفند وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند در سال ۱۴۰۱ نسبت به افزایش میزان تولید داخلی محصولات اساسی کشاورزی به میزان حداقل ۱۰ درصد نسبت به امسال اقدام کند.

دستور رئیس‌جمهور برای تخصیص ارز کالاهای اساسی

رئیس‌جمهور در 16 اسفند به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داد تا برای کالاهای اساسی و اقلام غذایی ارز لازم را در نظر بگیرد.

مشمولان معاف از خدمت سربازی 

نمایندگان در 16 اسفند مقرر کردند تا مشمولان غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند،  از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف شوند.

ابهام در چشم‌انداز توافق 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در 16 اسفند با بیان اینکه اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی‌مانده‌ و خطوط قرمز ایران است، گفت: چشم‌انداز توافق به‌دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی مبهم است.

حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان 

نمایندگان در 16 اسفند مصوب کردند که ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد به گونه‌ای که ماهانه کمتر از ۵ میلیون و ششصد هزار تومان کمتر نباشد.

قالیباف: در مسیر انقلاب افراط و تفریط نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در 16 اسفند تأکید کرد: امروز شاهد افراط و تفریط هستیم در حالی که هیچ‌گاه در مسیر امام شهدا و انقلاب شاهد افراط و تفریط نبودیم.

همکاری‌های ایران با هیچ کشوری نباید متأثر از فضای تحریم باشد

وزیر امور خارجه در 16 اسفند با تأکید بر اینکه ایران هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف است، تأکید کرد: روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌ کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

از توقف جنگ در اوکراین و تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه در 16 اسفند تاکید کرد: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.

آیت‌الله جنتی: دولت برای توجه به محرومان حرکت کنند

رئیس مجلس خبرگان رهبری در 17 اسفند ابراز امیدواری کرد که همه اعضا و ارکان دولت در مسیر رئیس‌جمهور حرکت کنند و گفت: رئیس‌جمهور خودش مقید به حمایت از محرومان است.

ماهواره نور-۲ سپاه به فضا پرتاب شد

دومین ماهواره نظامی ایران در 17 اسفند با نام نور-۲ توسط ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.

ایران اولین کشور مسلمان و ماهواره در فضا 

فرمانده کل سپاه در 17 اسفند با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین کشور مسلمانی است که ماهواره در فضا قرار می‌دهد، گفت: این اتفاق و دستاورد مهم تنها یک عمل فنی نیست، بلکه غلبه بر اراده‌هایی است که می‌خواستند ما را در زمین قفل کنند.

خبر مکاتبه رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب درباره صداوسیما صحت ندارد

در پی انتشار خبری مبنی بر مکاتبه رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری و ابراز گلایه از عملکرد معاونت سیاسی صداوسیما نسبت به دولت، مدیرکل روابط عمومی ریاست جمهوری در 18 اسفند این خبر را تکذیب کرد.

رژیم صهیونیستی پاسخ‌های قاطعی از جنایت خود دریافت خواهد کرد

سخنگوی سپاه در 18 اسفند با اشاره به شهادت دو تن از پاسداران دلاور مدافع حرم در حمله موشکی رژیم صهیونیستی در حومه دمشق گفت: دشمن صهیونیستی می‌داند از اینگونه جنایات طرفی نخواهد بست و پاسخ‌های قاطع دریافت خواهد کرد.

پیشنهاد ساده‌لوحانه‌تر از پیشنهاد دشمن 

رهبر معظم انقلاب در 19 اسفند کوتاه آمدن در مقابل آمریکا یا هر قدرت دیگر برای مصون ماندن از تحریم را خطایی بزرگ و ضربه به قدرت سیاسی دانستند و فرمودند: ساده‌لوحانه‌تر و ناشیانه‌تر و ناشیانه‌تر از پیشنهاد کسی که می‌گوید قدرت دفاعی را برای حساس نشدن دشمن کاهش دهیم وجود ندارد.

بیش از ۹۹ درصد سواحل شمال کشور آزادسازی شد

وزیر کشور در 19 اسفند با اشاره به سفر روز جمعه رئیس‌جمهور و هیئت دولت به مازندران گفت: تقریباً همه سواحل دولتی استان مازندران به‌جز کمتر از یک درصد آنها آزاد شده و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در این سفر از این سواحل آزاد شده بازدید می‌کند.

زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات

سخنگوی وزارت امور خارجه در 20 اسفند وقفه اعلام‌شده در مذاکرات وین را زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی دانست و اعلام کرد: هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نمی‌گذارد.

شناخت جبهه‌بندی‌ها به سود جبهه حق است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 21 اسفند در پیامی به پنجاه و ششمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی اخیر، بر شناخت جبهه‌بندی‌ها و انتخاب موضع درست و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق تأکید کردند.

راهیان نور از مصادیق بارز «جهاد تبیین» است

رئیس‌جمهور در 22 اسفند راهیان نور را از مصادیق بارز «جهاد تبیین» دانست و تأکید کرد: حرکت عظیم «راهیان نور»، ایمان راسخ مردم و قدرت ملی را تقویت می‌کند و سرزمین‌های راهیان نور مدرسه بزرگ انسان‌سازی است که همواره برای همه عصرها و نسل‌ها درس آموز است.

مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های سپاه 

در پی شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی و هدف قرار گرفتن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست ها»، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 22 اسفند در بیانیه‌ای تاکید کرد: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس شب گذشته «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» قرار گرفت.

این بیانیه می افزاید: بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم تکرار هر گونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه می شود. به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.

ابلاغ «قانون رتبه‌بندی معلمان»

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در 23 اسفند در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

واکنش رئیس جمهور به اعدام ۸۱ نفر در عربستان

رئیس‌ جمهور در 23 اسفند سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به اعدام بی‌گناهان را محکوم و تاکید کرد این گونه‌ اقدام‌ها نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره‌برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل است.

فرماندهی سپاه هسته‌ای تشکیل شد

برای نخستین بار از تشکیل فرماندهی سپاه هسته‌ای برای حفاظت از تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نام برده شد.

جهان اسلام اعدام دسته‌جمعی افراد بیگناه در عربستان را محکوم کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در 24 اسفندماه ضمن محکوم کردن اعدام دسته‌جمعی افراد بیگناه در عربستان گفت: علما و مراجع دینی جهان اسلام، جوانان مسلمان، اصحاب قلم و رسانه و سایر آزادگان و عدالت جویان سراسر جهان این اقدامات را  به شدیدترین شکل ممکن محکوم کنند.

الحاق «زیرسطحی‌های هوشمند» هندسه قدرت نیروی دریایی سپاه را کامل کرد

فرمانده کل سپاه در 24 اسفند گفت: روش‌های جدید در قدرت‌افزایی نظام اسلامی برای ما مهم است که امروز با الحاق زیر سطحی‌های هوشمند،‌ هندسه قدرت نیروی دریایی سپاه یعنی سطح، بالا سطح، زیرسطح و ساحل کامل شد.

تسلیت رهبری برای رحلت آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی

رهبر انقلاب اسلامی در 24 اسفند در پیامی رحلت عالم ربانی آیت‌الله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی را تسلیت گفتند.

روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه ایران است

وزیر امور خارجه در 24 اسفند گفت: روسیه بار دیگر به ما اطمینان داد که همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه جمهوری اسلامی ایران است.

اعتبارات مربوط به جهاد تبیین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 25 اسفند با حذف بندی مربوط به جهاد تبیین از لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

دستگاه‌های امنیتی از ثبت و رصد مالی در سامانه معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 25 اسفند به منظور تأمین نظر شورای نگهبان دستگاه‌های امنیتی را به جهت رعایت محرمانگی از ثبت و رصد در سامانه نظام یکپارچه مدیریت مالی معاف کردند.

سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌ها افزایش یافت

علی بهادری جهرمی در  25 اسفند در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌ها از ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه، به ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه افزایش یافت. وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی هم از ۱۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۸۴ ماهه افزایش یافت.

قالیباف: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در 25 اسفند گفت: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود اگر قانع نشده بود که رأی نمی‌داد.

آماده توافق نهایی هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در 25 اسفند با بیان اینکه اگر همه خطوط قرمز ما رعایت شود آماده توافق نهایی هستیم، گفت: آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.

جزئیاتی جدید از پرداخت بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی دولت انگلیس به ایران

دولت انگلیس به واسطه حکم دیوان بین‌المللی تجارت در ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی و همچنین تأیید اصل این بدهی در دادگاه عالی انگلیس در سال ۲۰۱۹ ملزم به پرداخت اصل و فرع بدهی خود به ایران شد اما از پرداخت این بدهی به بهانه تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا سر باز زد. مبلغ ۳۹۰ میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران، به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز شده است و این مبلغ هم اکنون در دسترس ایران برای هزینه در قالب ارزهای مختلف است.

 پیش از این مذاکرات در مورد بازپرداخت از طریق کانال سوییس و از طریق حساب بانک سامان نزد بانک مرکزی این کشور انجام شود که طرفین در این مورد به توافق نرسیدند. در حال حاضر کل مبلغ بدهی از بانک مرکزی انگلیس به بانک مرکزی عمان منتقل شده و بانک مرکزی عمان این مبلغ را به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرده که با هر ارزی قابل برداشت است. این در حالی است که هزینه تسعیر پوند به سایر ارزهای مورد نظر ایران نیز از جانب ایران پرداخت نخواهد شد.

دلیل برگشت مصوبه تغییر ساعت به مجلس

هادی طحان نظیف در  28 اسفند در گفت‌وگویی اظهار کرد: طرح تغییر ساعت رسمی کشور در شورای نگهبان بررسی شد که درباره برخی مفاد آن ابهام وجود داشت. ابهام شورای نگهبان از این جهت بود که نسخ قانون فعلی که در این مصوبه هم آمده بود آیا تغییر رسمی کشور در صلاحیت و اختیار دولت خواهد بود یا خیر؟ نسبت به این موضوع ابهام وجود داشت که بعد از رفع ابهام، اظهار نظر خواهد شد.

وی گفت: واقعیت این است بدون موضوع‌شناسی و بررسی فنی امکان اظهار نظر درباره مصوبات وجود ندارد و تشخیص ابهامات و مغایرات شرعی و قانون اساسی از طرف شورای نگهبان نتیجه بررسی های فنی مقدماتی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اول فروردین ساعت جلو کشیده می‌شود و اگر مجلس در سال جدید مصوبه را اصلاح و در نهایت به تأیید شورای نگهبان برسد تکلیف چیست؟ افزود: باید مصوبه در دستورکار کمیسیون و صحن مجلس قرار بگیرد و بعد از اصلاح مجدد مصوبه را بررسی خواهیم کرد و طبیعی است که مفاد آن تغییراتی درباره زمان و سازوکارها خواهد داشت.

طحان نظیف تأکید کرد: اینکه اختیارات دولت تا چه حد خواهد بود مصوبه جدید را بررسی خواهیم کرد. براساس قانون اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد

جمله منتخب سال ۱۴۰۰ رهبر انقلاب از نظر کاربران 

کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR جمله‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، درباره برکات شهادت سردار سلیمانی و رشد جریان ضدّاستکباری در منطقه را به عنوان مهمترین جمله‌ رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۰ انتخاب کردند.

سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

رئیس جمهور: قرن پانزدهم‌ قرن ایران اسلامی است

رئیس‌جمهور در 29 اسفند ماه قرن پانزدهم را قرن ایران اسلامی و عصر نقش‌آفرینی فعال مردم کشورمان خواند و گفت: سال جدید باید برای همه ما آغاز دور جدیدی از کار ثمربخش و پیشرفت‌آفرین باشد.

ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ کل کشور از سوی قالیباف به دولت

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در 29 اسفندماه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را جهت اجرا ابلاغ کرد.

انتهای پیام
captcha