مشارکت‌های مردمی؛ راهبرد مبارزه با مواد مخدر
کد خبر: 4043165
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

مشارکت‌های مردمی؛ راهبرد مبارزه با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال‌وبختیاری گفت: مشارکت‌های مردمی در کاهش مصرف موادمخدر در کنار سایر راهبردها در دستور کار قرار دارد، اگر مشارکت مردمی در این حوزه وجود نداشته باشد، نمی‌توان در بحث مبارزه با مواد مخدر موفق بود.

سید قدیر مرتضوی، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سیدقدیر مرتضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان ۲۴ اسفندماه در جلسه کمیته مشارکت‌های مردمی شورای مبارزه با موادمخدر استان با تأکید بر اینکه چند راهبرد اساسی برای مبارزه با موادمخدر تعریف شده است، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته در مقابله با عرضه موادمخدر، جلوگیری از ورود این مواد و درمان معتادان مورد تأکید بود اما با افزایش شیوع مصرف، حمایت اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفت.

مرتضوی افزود: هم‌اکنون نیز کار فرهنگی در پیشگیری از مصرف موادمخدر و مشارکت‌های مردمی در کاهش مصرف موادمخدر در کنار سایر راهبردها در دستور کار قرار گرفت، اگر مشارکت مردمی در این حوزه وجود نداشته باشد، نمی‌توان در بحث مبارزه موفق بود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ به بعد آمار رسمی از تعداد معتادان در کشور ارائه نشده است، بیان کرد: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است، اما طبق بررسی‌ها نرخ شیوع از سال ۹۶ کنترل شده و شاهد کاهش نیز هستیم.

مرتضوی با بیان اینکه عموماً مصرف موادمخدر در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ است، توضیح داد: مصرف موادمخدر در سنین زیر ۱۵ سال نیز وجود دارد، اما آمار اندک است، آمار معتادان در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری بیان کرد: نگاه ملی نسبت به رفع آسیب‌های ناشی از اعتیاد به استان وجود ندارد، متأسفانه گوش شنوایی در این حوزه نیست.

وی با اشاره به اجرای یک طرح پژوهشی در چهارمحال و بختیاری در حوزه مصرف موادمخدر، یادآور شد: در این طرح مشخص شد که حدود ۲۷ درصد افراد جامعه تمایل به مصرف موادمخدر دارند، این مسئله نگران‌کننده است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: طبق باورهای غلط برخی از افراد برای درمان بیماری اقدام به مصرف موادمخدر می‌کنند، مصرف ماده مخدر «گل» باوجود تبلیغات گسترده در خصوص تبعات جبران‌ناپذیر این ماده در بین جوانان در حال افزایش است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری گفت: بالاترین نرخ شیوع اعتیاد در بین قشر کارگری بوده، نرخ شیوع در بین این قشر حدود ۲۳ درصد برآورد شده است.

کشف ۳۵۰۰ تُن انواع موادمخدر در استان

در ادامه جلسه مهری، معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری ۳۵۰۰ تُن انواع موادمخدر در استان کشف شده است که میزان کشفیات موادمخدر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبرو شد؛ در راستای مبارزه با موادمخدر در استان، ۳۶۳۷ نفر دستگیر شدند.

مهری خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی ناجا در چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری به ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر در راستای پیشگیری از شیوع اعتیاد مشاوره داده است.

انتهای پیام
captcha