نیازمند نگاه بلندمدت در پیشگیری از اعتیاد هستیم
کد خبر: 4043149
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

نیازمند نگاه بلندمدت در پیشگیری از اعتیاد هستیم

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای اینکه در حوزه مبارزه و پیشگیری موفق باشیم، نیازمند یک نگاه بلندمدت هستیم، همچنین در این حوزه باید آحاد جامعه مشارکت داده شوند، مردم باید به این باور برسند که موادمخدر چه تبعات جبران‌ناپذیری در جامعه دارد.

محسن حسین میرزایی، معاون استاندار چهارمحال وبختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محسن حسین‌میرزایی بنی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری ۲۴ اسفندماه در جلسه کمیته مشارکت‌های مردمی شورای مبارزه با موادمخدر استان با اشاره به اینکه باید در حوزه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر یک نگاه فراسازمانی داشته باشیم، اظهار کرد: برای تأثیرگذاری هرچه بیش‌تر اقدامات در حوزه‌های مختلف نیازمند حرکت به سمت کارهای فرهنگی هستیم، عموماً کار فرهنگی زودبازده نیست، اما در بلندمدت تأثیرگذاری بالایی دارد.

حسین‌میرزایی افزود: برای اینکه در حوزه مبارزه و پیشگیری موفق باشیم، نیازمند یک نگاه بلندمدت هستیم، همچنین در این حوزه باید آحاد جامعه مشارکت داده شوند، مردم باید به این باور برسند که موادمخدر چه تبعات جبران‌ناپذیری در جامعه دارد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بحث مبارزه با موادمخدر باید از اکسیر دلسوزی استفاده کنند، گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان برای کاهش آسیب‌های موادمخدر و کاهش نرخ شیوع این آسیب استفاده کنیم.

حسین‌میرزایی با اشاره به اینکه امروز نوجوانان و جوانان در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند، توضیح داد: این قشر از یک گروه خاص حرف‌شنوی دارند، بنابراین این گروه مرجع در جامعه باید شناسایی شود و برای بحث پیشگیری و مبارزه با موادمخدر در بین این قشر مورد استفاده قرار بگیرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه نسبت به اثرات سوء مصرف موادمخدر در جامعه آگاهی ندارند، بیان کرد: شاهد یک نوع عادی‌انگاری نسبت به مصرف موادمخدر در بین برخی خانواده‌ها هستیم، رسانه‌ها و فضای مجازی به بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در جامعه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی در حوزه اعتیاد به موادمخدر دارای اهمیت است، تصریح کرد: باید یک آینده‌نگری در این حوزه وجود داشته باشد، در جلسات تنها به طرح مشکلات نپردازیم، بلکه راهکار عملیاتی نیز ارائه دهیم.

حسین‌میرزایی تأکید کرد: برنامه‌هایی که در حوزه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر اجرا می‌شود بعد از گذشت چند ماه مورد ارزیابی قرار بگیرد تا اثربخشی آن مشخص شود، برای آگاهی‌بخشی در جامعه نیازمند تولید محتوای قوی است، گاه در تولید محتوا و اجرای برنامه‌ها به ظواهر بیش‌تر توجه می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بیان کرد: خودباوری و امید به آینده در بین جوانان افزایش پیدا کند تا شاهد کاهش شیوع اعتیاد در بین این قشر باشیم؛ برای برنامه‌ریزی منسجم نیازمند آمار و اطلاعات دقیق در حوزه موادمخدر در چهارمحال و بختیاری هستیم، محلات آسیب‌پذیر از نظر شیوع موادمخدر در استان به‌صورت دقیق شناسایی شود تا بتوانیم برای مبارزه و پیشگیری برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، به‌نظر می‌رسد آمارهای ارائه شده در این حوزه متفاوت است.

شناسایی 17 محله آسیب‌پذیر در حوزه موادمخدر در استان

در ادامه شهرام خاجوی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۷ محله آسیب‌پذیر در حوزه موادمخدر در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد هماهنگی در بین دستگاه‌های اجرایی در بحث مبارزه با موادمخدر در استان مشهود نیست؛ باید در گام اول مسائل و مشکلات محلات آسیب‌پذیر از نظر شیوع موادمخدر شناسایی شود تا بتوانیم وظیفه هر دستگاه را برای حل مشکلات و معضلات مشخص کنیم.

خاجوی با بیان اینکه کنگره ۶۰ اقدامات خوبی در حوزه درمان و پیشگیری از موادمخدر انجام داده است، گفت: رگه‌هایی از مباحث دینی در اقدامات این کنگره مشهود است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: پرداخت به مسائل روانشناختی و روانشناسی در حوزه موادمخدر دارای اهمیت است، سازمان‌های مردم نهاد باید به علوم روز در این حوزه تجهیز شوند.

انتهای پیام
captcha