دستاوردهای مهندسی کشور در تحریم رقم خورد
کد خبر: 4038688
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
چمران:

دستاوردهای مهندسی کشور در تحریم رقم خورد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: پیشرفت‌های مهندسی و فنی در کشور در زمان تحریم رقم خورده و هیچ کشوری یک نکته علمی را در اختیار دانشمندان و مهندسان ما قرار نداده است.

مهدی چمران

به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، امروز تهران، ششم اسفند، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام برخی از شهدای کشورمان که از مهندسان بودند، گفت: شهید ابراهیمی مجد دستیار دکتر چمران بود و در ساخت موشک‌های ایرانی مشارکت داشت و در سال 1359 اولین موشک ایرانی را یعنی در 6 ماهه اول جنگ به آزمایش گذاشت. همچنین شهید مصطفی چمران و شهید حدادعادل از مهندسانی بودند که جان خود را تقدیم اسلام و کشور کردند. ما باید به نام این شهدا و مکتب اسلام افتخار کنیم و حتی تنها افتخار کافی نیست و باید این مسیر را ادامه داد.

وی افزود: حدود 33 درصد دانشجویان ما در رشته مهندسی تحصیل می‌کنند و اغلب این دانشجویان در مجامع جهانی و رویدادهای داخلی خوش می‌درخشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره قاجار و پهلوی بی‌کفایتی شاهان باعث شد تا نیمی از کشور تجزیه شود و از علم و دانش عقب بمانیم، گفت: انقلاب اسلامی باعث شد تا دوباره توسعه علمی در کشور شتاب بگیرد. در دیکتاتوری پهلوی کشور آسیب‌های بسیاری دید؛ رضا شاه به واسطه یک کودتا در سوم اسفند ماه قدرت گرفت و فرزند او هم به واسطه یک کودتا در 28 مرداد بر قدرت باقی ماند. وابستگی خاندان پهلوی به بیگانگان خسارات بسیاری به ایران وارد کرد و اجازه نداد که ایران پیشرفت کند. زمانی تجهیزات نفتی کشور توسط انگلیس‌ها و بیگانگان ساخته می‌شد و می‌گفتند ایرانی‌ها توان ساخت تجهیزات مهندسی را ندارند اما انقلاب اسلامی ایران جهش علمی و سرعت جهش علمی در کشور را توسعه داد و خودباوری و ایمان به توانمندی داخلی را افزایش داد.

چمران با بیان اینکه باید از دانش خود استفاده حداکثری را ببریم، افزود: دانش به قدرت و ثروت منجر می‌شود و نحوه استفاده صحیح از دانش می‌تواند تعالی کشور را طبق بیانیه گام دوم به همراه بیاورد. برخی کشورها از دانش و قدرت و ثروت خود به درستی استفاده نکردند و دانش آنها به جنگ منجر شد و ما باید با استفاده صحیح از دانش به تعالی بشر و کشور کمک کنیم.

وی درباره دانش هسته‌ای کشور گفت: در حوزه دانش هسته‌ای جایگاه بسیار بالایی داریم؛ در این حوزه فناوری هسته‌ای و دانش هسته‌ای در کشور بومی‌سازی شده است. دشمن، دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کرد تا مانع پیشرفت هسته‌ای ایران شود اما بداند که این ترورها مانع پیشرفت هسته‌ای ایران نشده و نخواهد شد، چون دانش آن بومی شده است. در کشور ما حدود 90 هزار محقق وجود دارد و با همت این محققان از قعر جدول به صدر جدول رسیده‌ایم. همچنین در حوزه فناوری نانو و فناوری موشکی به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کرده‌ایم که البته نباید به این مقدار پیشرفت اکتفا کرد و باید مسیر تعالی را همین‌طور ادامه داد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشرفت‌های مهندسی و فنی در کشور در زمان تحریم رقم خورده است، اضافه کرد: هیچ کشوری یک نکته علمی را در اختیار دانشمندان و مهندسان ما قرار نداده است و ما خودمان برای جهش‌های علمی تلاش کرده‌ایم. باید زمانی برسد که یک مهندس بیکار در کشور وجود نداشته باشد و همچنین زمانی باید برسد که مهندسان کشور در همه نقاط دنیا زبانزد و الگو قرار گیرند. وقتی علم با مکتب ترکیب شود، اثرگذاری و پیشرفت بسیاری را به همراه خواهد داشت. ان‌شاءالله با همت دولت و مردم و با استفاده از ظرفیت مهندسان‎مان بتوانیم هرآنچه را که نیاز داریم خود بسازیم و در هیچ صنعتی وابستگی به خارج وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha