برخی فیلمسازان جشنواره امسال دستور زبان فیلمسازی را هم بلد نیستند
کد خبر: 4035527
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
وحید نیکخواه آزاد:

برخی فیلمسازان جشنواره امسال دستور زبان فیلمسازی را هم بلد نیستند

وحید نیکخواه آزاد گفت: در این دوره از جشنواره تقریبا همه فیلم‌ها را دیده‌ام و به نظر می‌رسد رسم‌الخط و دستور زبان فیلمسازی را نمی‌دانند.

برخی فیلمسازان جشنواره امسال دستور زبان فیلمسازی را هم بلد نیستندبه گزارش ایکنا، در یازدهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست آثار گنجینه، تحت عنوان «عاشقان فقیر» به فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی پرداخته‌ است.

این نشست با حضور اکبر نبوی (مجری) و وحید نیکخواه آزاد (فیلمساز) در خانه جشنواره برگزار شد. نیکخواه در ابتدای این نشست درباره فیلم «بچه‌های آسمان» گفت: بعد از مدت‌ها این فیلم را دیده‌ام و بسیار لذت بردم. این فیلم برای شخصی در سن‌وسال من هنوز جذابیت دارد و این موضوع ویژگی مثبتی برای «بچه‌های آسمان» به حساب می‌آید. از شاخصه‌های بارز آن این است که این فیلم مرز سنی، فرهنگی و زمانی ندارد. فیلم‌های جذابی در ژانر کودک و نوجوان داشته‌ایم اما به نظرم هیچ فیلمی تاکنون به این جایگاه نرسیده است. «بچه‌های آسمان» اولین فیلم ایرانی است که به اسکار راه پیدا کرده و افتخار آفرین است. سه سال پیش که دبیر جشنواره رشد بودم دیدم یک مرد ایرانی در مالزی فیلمی با عنوان «بچه‌های آسمان» ساخته است. همچنین در کتب درسی ژاپن بخشی از این فیلم آمده است. ارتباطی که جوامع و فرهنگ‌های مختلف با این فیلم برقرار کرده‌اند، جالب است. «بچه‌های آسمان» هنوز زنده است، حرف دارد. فیلم «خورشید» را نیز به همین میزان دوست دارم؛ چون موضوع جالبی دارد و امروزی‌تر است.

وی ادامه داد: در «بچه‌های آسمان» فقر، بوم ماست اما موضوع نقاشی ما نیست بلکه موضوع عزت نفس است‌ اما فقر در همان بوم، نقاشی می‌شود. در بحث‌های سینمایی همیشه از‌ محمد بهشتی شیرازی یاد می‌کنم. او می‌گفت تصور کنید یک جایی انبوهی زباله وجود و آدمی با یک تکه چوب زباله ها را هم می‌زند. افراد حاضر در آن‌جا سعی می کنند جلوی او را بگیرند اما او ادامه می دهد. همه می‌گویند او را رها کنید دیوانه است اما او گوهری از میان زباله‌ها بیرون می‌آورد. کاری که مجید مجیدی می‌کند همین است، او فقر و بدبختی را در بچه‌های آسمان نشان داده اما در پایان گوهر را پیدا کرده است.

نیکخواه آزاد افزود: در این دوره از جشنواره تقریبا همه فیلم‌ها را دیده‌ام؛ به نظر می‌رسد رسم‌الخط و دستور زبان فیلمسازی را نمی‌دانند. ورود به سینما بی‌قاعده شده‌‌ حتی در برخی از فیلم‌ها جای فعل و فاعل نیز اشتباه است. در سال 71 مدیریتی آگاه به مسئله کودک روی کار بود اما بعد از رفتن آن‌ سینمای کودک قوتش را از دست داد. بعد از «بچه‌های آسمان» دیگر هیچ فیلمی ساخته نشد که بتواند به این اندازه با تمام مخاطبانش ارتباط برقرار کند. امیدوارم خداوند به مجید مجیدی طول عمر دهد و او را از این مسیر فیلمسازی خارج نکند.

انتهای پیام
captcha