«دست‌نوشته‌ها» فیلمی پخته و به‌روز است
کد خبر: 4034695
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
مجتبی راعی:

«دست‌نوشته‌ها» فیلمی پخته و به‌روز است

فیلم‌های اول انقلاب را شعاری می‌ساختند اما «دست‌نوشته‌ها» پختگی‌های زیادی داشت و مبتنی بر کلیشه نبود.

به گزارش ایکنا، نشست فرهنگی هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با محوریت سینمای سیاسی، فقدان فیلمنامه با سخنرانی «مجتبی راعی» کارگردان با نمایش فیلم «دست‌نوشته‌ها» شب گذشته 18 بهمن در سالن چهار مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

مجتبی راعی در ابتدای این نشست عنوان کرد: مرحوم مهرزاد مینویی انسان آرامی بود و فقط حرف حسابی می‌زد. فوق العاده باسواد و در کمبود امکانات، به کسب علم می‌پرداخت. تمام کسانی که اطراف وی بودند از او یاد گرفتند. او در اوایل آشناییمان علت پیشرفت سینما در آمریکا را سوادشان می‌دانست و می‌گفت شماها بی‌سواد هستید. خیلی ناراحت شدم. ساعت‌ها با یکدیگر صحبت کردیم و حرف خود را به من اثبات کرد. خیلی در مسیر کاری من تاثیر داشت و من را بینا کرد.

وی افزود: «دست نوشته‌ها» را به تازگی دیدم و حسرت خوردم که چرا باز هم فیلم نساخت و در اتاق تدوین مستقر شد. وقتی فیلم را می‌بینیم تعجب می‌کنیم که چقدر پختگی دارد. فیلم‌های آن دوره را شعاری می‌ساختند اما «دست‌نوشته‌ها» پختگی‌های زیادی داشت و مبتنی بر کلیشه نبود. اخیرا یک فیلم سیاسی دیدم و با خود گفتم کاش جای زمان‌ساخت این دو فیلم را عوض می‌شد. همه عناصر و اتفاقات فیلم «دست نوشته‌ها» معقول است. شاید یک فیلم قدیمی را ببینیم؛ ضعف‌های آن را به حساب قدیمی بودنش بگذاریم اما فیلم مینویی خیلی درست است. هنوز برایم سوال است که چرا راه مینویی در فیلمسازی ادامه پیدا نکرد.

راعی درباره دیگر ویژگی‌های «دست نوشته‌ها» اظهار کرد: فیلم هیچ سکانس اضافی ندارد و نمی‌شود هیچ سکانسی را از آن حذف کرد. اگر این کار انجام شود به اثر ضربه می‌خورد. فیلم وقت مخاطب را تلف نمی‌کند. مینویی در روند فیلمنامه نیز تاثیرگذار بود. مونتاژ فیلم را هم خودش انجام داد و چقدر عالی انجام شده است. حجم سکانس‌ها به قاعده است. «دست نوشته‌ها» اثر شسته‌رفته‌ای بود. 

انتهای پیام
captcha