شهید سلیمانی الگوی دقیق عقلانیت انقلابی است / نگاه انسانی؛ عامل اصلی محبوبیت سردار دل‌ها + صوت
کد خبر: 4025834
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
سردار شریف در گفت‌وگو با ایکنا:

شهید سلیمانی الگوی دقیق عقلانیت انقلابی است / نگاه انسانی؛ عامل اصلی محبوبیت سردار دل‌ها + صوت

سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به مجموعه اقدامات سردار سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری گفت: بررسی مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد ایشان با عقلانیت و تدبیر و در عین حال با شجاعت و روحیه انقلابی مأموریت‌های خود را انجام می‌داد و موفقیت‌های او محصول بکارگرفتن تدابیر عقلانی توأم با روحیه جهادی است.

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه

در ایام دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی قرار داریم و تبیین دقیق ابعاد شخصیتی که رهبر معظم انقلاب او را یک مکتب معرفی کردند بدون شک یک ضرورت گریزناپذیر است، آن هم در شرایطی که شخصیت سردار سلیمانی در طول همین دو سال پس از شهادت مورد سانسور و تحریف رسانه‌های معاند قرار گرفته و وظیفه رسانه‌های انقلابی در داخل و خارج کشور این است که در این جنگ روایت‌ها فعالانه وارد شده و نگذارند جای جلاد و شهید عوض شود.

در این راستا ایکنا گفت‌وگویی با سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب، انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:

ایکنا ـ یکی از ویژگی‌های سردار دل‌ها که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره فرمودند به کار بستن عقلانیت و تدبیر زیاد در کارها از سوی این شهید بزرگوار بود. درباره جایگاه عقلانیت در رفتار و رویکرد مدیریتی سردار سلیمانی و در هم تنیدن آن با انقلابی‌گری توضیحاتی بفرمایید؟

ـ ابتدا دومین سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و همراهان عزیزش را به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و البته به ملت ایران به خاطر داشتن چنین فرزند رشید برومندی تبریک می‌گویم. بارزترین و متبلورترین ویژگی در مجموعه خصوصیات سردار سلیمانی شجاعت است و این یک شجاعت بسیار برجسته است و کسانی که با این شهید کار کردند اذعان دارند که ایشان انسان بسیار شجاعی بود، اما نکته مهم این است که انسان بسیار شجاع بتواند اقداماتش را با تدبیر عقلانی و توأم با شناخت واقعیت‌های موجود انجام دهد و این را با دیدن محصول این عقلانیت می‌توان متوجه شد.

سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس لشکر 41 ثارالله کرمان را خودش با بهره‌گیری از ظرفیت استان کرمان و در کنار آن استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به وجود آورد که اینها نیروهای اصلی این لشکر را تشکیل می‌دادند. در واقع سردار سلیمانی با توجه به شناخت دقیقی که از استان، توانمندی‌های نیروی انسانی، فرهنگ حاکم بر استان و شناخت از شرایط خاص مسئولان اداره‌کننده این سه استان داشت موفق شد برمبنای تدبیر و عقلانیت لشکری را پایه‌گذاری کند که در عملیات‌های مختلف در دفاع مقدس خوش بدرخشد. در سال‌های اخیر هم چندین بار شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب از رشادت‌های لشکر 41 ثارالله تقدیر کردند. به عبارتی این لشکر محصول یک کار مدبرانه، عقلانی و درعین حال انقلابی سردار سلیمانی بود که در اوج درگیری‌های نظامی دفاع مقدس این کار بزرگ را انجام دادند.

پس از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی نیز ایشان چند کار شاخص مانند ایجاد موزه شهدای لشکر 41 ثارالله و برگزاری کنگره شهدای لشکر 41 ثارالله انجام داد در حالی که در آن زمان در اکثر استان‌های کشور چنین کاری انجام نشده بود و ایشان جزو اولین فرماندهانی بود که با تدبیر و عقلانیت این دو کار را برای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج روحیه و تفکر بسیجی انجام داد.

همچنین زمانی که ایشان مسئول تأمین امنیت جنوب شرق کشور در قرارگاه قدس بود با شناخت عمیق از موضوع کاری و منطقه و ارتباطی که با طوایف و اقوام برقرار کرد به گونه‌ای مسائل را مدیریت و تدبیر کرد که ناآرامی‌هایی که تا مرزهای استان کرمان توسط گرو‌هک‌ها کشیده شده بود، تقریبا به انتهای نوار مرزی کشور برگشت و همه اینها محصول به کارگرفتن تدابیر عقلانی توأم با روحیه جهادی است.


بیشتر بخوانید:


درباره نوع راهبرد سردار سلیمانی برای عقب راندن دشمنان از پیرامون مرزهای کشور و کمک مستشاری به کشورهای منطقه نیز این اقدامات کاملاً براساس تدبیر و عقلانیت بود. حاج قاسم همواره برای فرماندهان و دولت‌های عراق و سوریه و مراجع تقلید و علما و نخبگان این کشورها احترام خاصی قائل بود و فوق‌العاده مؤدبانه برخورد می‌کرد. یک بار شاهد نبودیم که ایشان بیان کند که ما در عراق و سوریه این کارها را کردیم و همواره از نقش ملت و دولت عراق و سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت سخن می‌گفت و این براساس همین درایت و عقلانیت ایشان بود که ضمن اینکه ایجاد حساسیت نمی‌کرد و بهانه دست دشمنان نمی‌داد کار خود را هم انجام می‌داد.

این نکته ظریف و دقیقی است که وقتی در عراق وارد میدان معرکه می‌شوید جلب همراهی مردم و مسئولان آنجا نیازمند یک عقلانیت و تدبیر اصولی است که اگر این نبود شرایط متفاوت‌تر می‌شد.

با بررسی این نمونه‌ها می‌توان به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب پی برد که فرمودند ایشان با عقلانیت و تدبیر و در عین حال با شجاعت و روحیه انقلابی مأموریت‌های خود را انجام می‌داد. خدا را شاکر هستیم که همین میراث از ایشان برای نیروی قدس سپاه باقی مانده و الان هم شاهد تدبیر و عقلانیت در کنار رفتار انقلابی در مجموعه نیروی قدس سپاه هستیم.

ایکنا ـ نگاه عدالت‌طلبانه و انسانی سردار سلیمانی را در جریان مقابله با تروریسم تکفیری و داعش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایشان برای جان و حرمت انسان‌ها ارزش ویژه‌ای قائل بود و به اعتقادات مردم احترام می‌گذاشت. سردار سلیمانی کاملاً دریافته بود آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها جز به تحقیر مسلمانان و غارت کردن ثروت و منافع آنها به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و با شناخت دقیق دشمن و اشراف دقیق به راهبردهای دشمن و شناخت از کشورهای پیرامونی نیازمند کمک مستشاری براساس عقلانیت و شجاعت وارد میدان عمل می‌شد و براساس همان نگاه عادلانه به همه ساکنین عراق و سوریه احترام می‌گذاشت.

سردار سلیمانی همانطور که از شیعیان حمایت کرد و آنها را از گزند داعش و تکفیری‌ها نجات داد در عین حال اهل سنت، کردها، ایزدی‌ها و سایر اقلیت‌ها را در مقابل داعش مورد حمایت قرار داد. شاید به خاطر داشته باشید که ایشان یادداشت بسیار معناداری در منزل یک فرد اهل سنت در سوریه که بر اثر درگیری‌ها خانه اش را ترک کرده بود نوشت و بیان کرد ما از منزل شما استفاده کردیم و شماره خود را در آن نامه قید کرد تا هر خسارت و درخواستی داشته باشد انجام دهد. این نشانه نگاه عاطفی و انسانی سرداردل‌ها به همه ساکنین سرزمین‌هایی بود که مورد هجوم و شرارت‌های گروه‌های دست ساخته آمریکا قرار گرفته بودند.

ایکنا ـ تصور دشمنان این بود که با شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت فرو می‌پاشد اما برعکس پس از شهادت سردار سلیمانی این آمریکایی‌ها هستند که حضورشان در منطقه کاملا کاهش یافته است. دلیل آن را چه می‌دانید؟

سردار سلیمانی برای جبهه مقاومت و رهبران آن و حتی برای رهبرانی که با شرایط موجود مخالف بودند، شخصیت شناخته‌شده‌ای بود اما پس از شهادت ایشان ابعاد وجودی وی و تأثیرات کار او در کمک به امت اسلامی بیشتر مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت و روشن شد که هدف سردار سلیمانی مقابله با دشمنان کشورهای اسلامی و امت اسلامی است و این تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره ایشان مبنی بر «سردار امت اسلامی» از این منظر بسیار معنادار است.

کد

بنابراین جبهه مقاومتی که حاج قاسم آن را بنیانگذاری و فرماندهی کرد و با آن داعش را شکست داد، روز به روز تقویت می‌شود و شک نکنید پس از شهادت حاج قاسم، نیروی قدس و جبهه مقاومت در مجموعه جغرافیای جهان اسلام تقویت می‌شود و جوانان زیادی آن را به عنوان الگو و سرمشق خود قرار می‌دهند. در واقع دشمنان با جنایت احمقانه‌ای که کردند نسبت به قبل از ترور شهید سلیمانی عزیز متضررتر شدند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha