اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم برگزار شد + صوت
کد خبر: 4024362
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
با تقدیر از برگزیدگان؛

اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم برگزار شد + صوت

اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروز سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان میزبان این دوره از جشنواره با قرائت قرآن توسط سیدمحمد حسینی‌پور، رتبه اول قرائت تحقیق در این مسابقات آغاز شد.

بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در آغاز سخنان خود با بیان اینکه برنده بودن در این است که عمرمان را در راه قرآن صرف کنیم، گفت: خوش به سعادت آن‌هایی که عمرشان را وقف کارهای قرآنی می‌کنند و آن‌ها واقعاً برنده هستند، امیدواریم که این توفیق نصیب همه ما شود.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر خوشبختانه افتخارات علمی فراوانی دارد، در بسیاری از سایت‌هایی که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کنند در رتبه‌های برتر قرار دارد و از نظر تبدیل علم به رفع نیاز مردم در زندگی روزمره پیشتاز هستیم، در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر 312 شرکت فناور مستقر و مشغول فعالیت هستند، در آینده نیز روی مشکلات اساسی کشور تمرکز می‌کنیم و آن‌ها را مبنای تلاش اساتید و دانشجویان قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: نورانیت همه این کارها در صورتی خواهد بود که در زمینه قرآن و عترت و سنت پیغمبر(ص) تلاش کنیم، اگر آن تلاش‌ها را بدون این بُعد انجام دهیم، چندان ارزش ندارد؛ اگر این طور باشد با غرب تفاوتی نخواهیم داشت، همان گونه که می‌بینیم رفاه عمومی در غرب بیشتر است اما ابتلائات انسانی و اجتماعی و معنوی در آنجا بیداد می‌کند.

قدسی‌پور با بیان اینکه در سندهای بالادستی جمهوری اسلامی ایران، در علم و فناوری رتبه اول هدف قرار داده شده است، در گفت: برای اقتصاد نیز رتبه اول ذکر شده، این فعالیت دانشگاه امیرکبیر جهت الهام‌بخشی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های قرآنی است، آرزو می‌کنم که با تلاش همه دلسوزان برای قرآن و عترت بتوانیم پرچمدار احیای تمدن اسلامی باشیم و حتی بسیار باشکوه‌تر از تمدنی که در گذشته داشتیم.

در ادامه مراسم، حامد ملاداوودی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیر سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت با درود بر شهدا به ویژه 90 شهید این دانشگاه و شهدای آرمیده در آن، گفت: قطعاَ دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی که بخواهد نویدبخش تمدن اسلامی باشد، دانشگاهی است که محل نشر معارف انسان‌ساز قرآن باشد. برای این دانشگاه افتخار میزبانی از این جشنواره افتخار است و خدا را شاکریم که با توجه به شرایط توانستیم میزبان جمع کثیری از دانشجویان باشیم.      

وی با بیان اینکه این جشنواره با شعار «دانشگاه قرآنی؛ بصیرت فاطمی» در 9 بخش و 40 رشته با مشارکت و حضور هزار و 200 دانشجو در اردیبهشت‌ماه امسال آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این جشنواره در آذرماه نیز با همکاری داوران بین‌المللی در سراسر کشور به اتمام رسید و اجراها و آثار بر خط داوری و در مجموع 121 دانشجو برگزیده شدند.

ملاداوودی با بیان اینکه در دانشگاه از همه توانمان استفاده کردیم تا این برنامه در شأن قرآن برگزار شود، ابراز کرد: نفرات اول تا سوم بخش آوایی و نفرات اول تا پنجم بخش معارفی در سطح ملی و بعد از آن در سطح بین‌المللی شرکت خواهند کرد. 

در ادامه گروه مدیحه‌سرایی بین‌المللی محراب به اجرای برنامه پرداخت. اجرای اول به مدیحه‌سرایی در وصف فضایل قرآن و اجرای دوم نیز حامی وطن نام داشت که در مورد سردار سلیمانی بود و در این آیین از آن رونمایی شد، اجرای سوم هم به تواشیحی در خصوص امام زمان(عج) اختصاص یافت.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است، عنوان کرد: از روز نزول تا قیامت مبارز طلبیده و اعلام کرده که هیچ کسی مثل یک سوره از قرآن را نخواهد توانست عرضه کند، یک مقداری از اعجاز قرآن مکشوف و بخش‌های زیادی نیز هنوز جزو اسرار است و به مرور زمان کشف خواهد شد.

کد

وی اظهار کرد: قرآن از نظر تاریخی، غیب‌گویی، فصاحت، بلاغت و انسجام آیات قرآنی اعجاز است، هیچ شاعری را پیدا نمی‌کنید که همه اشعارش آهنگ واحدی داشته باشد ولی این کتاب از اول تا آخر یک آهنگ دارد، کتابی پیدا نمی‌کنید که تمام مطالب آن در یک رده باشد، هیچ نویسنده‌ای را پیدا نمی‌کنید که اولین و آخرین اثر آن در یک سطح باشد.

امام جمعه موقت تهران، اعجاز دیگر قرآن که از همه مهم‌تر است را معارف قرآن دانست و گفت: قرآن در زمینه‌های توحید، عرفان، سیاست، فرهنگ، تربیت و ... مطالبی ارائه کرده است که هیچ کسی با این جامعیت و واقع‌بینی نتوانسته مطالبی ارائه کند.

در ادامه بخش اول اهدای جوایز که شامل بخش آوایی بود، با حضور مسئولان حاضر در سالن برگزار و بعد از آن کلیپی پخش شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه، بیان کرد: پایدارترین رویدادی که در دانشگاه‌های کشور شاهدش بودیم همین جشنواره است که امروز سی و ششمین دوره آن را می‌بینیم که در عین حال، کم‌هزینه‌ترین رویداد هم بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از مواهب قرآن و عترت مستلزم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعتبارات مکفی و تخصیص بودجه‌های لازم است، افزود: واقعیت انکارناشدنی این است که بدون داشتن برنامه دقیق و اعتبارات مناسب نمی‌شود اسناد اسلامی را در دانشگاه‌ها تحققق بخشید و نمی‌شود انتظار داشت که عطر و بوی قرآن و عترت همه فضای دانشگاهی را در بر بگیرد، این امر مستلزم اعتبار جدی است.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: واقعیت امر این است که آن چیزی که مطلوب است با این وضع اعتبارات محقق ناشدنی است، امید داریم که در این مقطع حساس و مهم با همراهی و همدلی که میان مجلس و دولت وجود دارد شاهد تغییرات جدی در این فضا باشیم. جامعه دانشگاهی ما احتیاح به امید دارد و برنامه‌های امیدبخش محتاج اعتبارات جدی است.

بخش پایانی برنامه نیز به اهدای جوایز بخش‌های غیرآوایی اختصاص داشت که با حضور مسئولان در جایگاه انجام شد.

انتهای پیام
captcha