سینمای مستند، بی‌هیاهو تصویرگر آلام جامعه است
کد خبر: 4019741
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

سینمای مستند، بی‌هیاهو تصویرگر آلام جامعه است

محمد حمیدی مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در آیین افتتاحیه این فستیوال که امروز ۱۸ آذر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد گفت: سینمای مستند همیشه تصویرگر دردهای جامعه است برای همین بدون هیاهو و تجملات برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت امروز ۱۸ آذر در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا بیش از یک سال است که همه لذت فیلم دیدن در سینما را از دست داده‌ایم. این نقصان حتی روی سینمای مستند هم تاثیر منفی خود را گذاشته است ولیکن جشنواره سینماحقیقت دچار تعلل نشد و سال گذشته شاهد برگزاری آنلاین این رویداد سینمایی بودیم اما امسال با رعایت پروتکل‌ها و تعداد محدود این جشنواره خوشبختانه به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد می‌شود.

وی افزود: جشنواره سینماحقیقت اولین رویداد سینمایی بود که سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شد. در این رابطه ممکن است نقصان‌هایی هم دیده شده باشد اما مطمئناً تجربه‌ای خواهد بود تا ما بتوانیم کار خود را در ادامه بهتر انجام دهیم. ولی باز هم اگر کمبودی مشاهده می‌شود عذرخواه همه هستم.

وی ضمن تشکر از فیلمسازان برای همراهی‌شان با جشنواره سینماحقیقت گفت: مستندسازان لطف بسیاری کردند که حاضر شدند فیلم هایشان را سال گذشته و امسال به صورت آنلاین در اختیار ما قرار دهند، البته همیشه مستندسازان پیشگام حرکت هایی بودند که در عرصه دوربین انجام شده است. این اتفاق از زمان هشت سال دفاع مقدس وجود داشته و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است.

حمیدی مقدم درباره نحوه نمایش فیلم‌ها بیان کرد: مستندها در یک سانس به صورت حضوری و در دو سانس به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. جشنواره سینماحقیقت بدون تجملات و هیاهو برگزار می‌شود زیرا سینمای مستند همیشه از برخی تکلف‌ها و حاشیه‌ها دوری کرده تا به صورت شفاف آنچه را می‌خواهد بگوید.
 
وی اضافه کرد: فیلم‌های مستند گاهی مواقع ارزش‌های خود را در سال‌های بعد نشان می‌دهند، چراکه لایه‌های درد و رنج جامعه را به تصویر می‌کشد. تمام تلاش ما این است تا جشنواره را محلی برای رشد و ارتقای آثار مستند قرار دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم به واسطه این جشنواره شرایطی فراهم آوریم تا آثار مستند ایرانی در عرصه بین‌المللی هم بهتر دیده شود و در ادامه نیز در چرخه عمومی اکران قرار گیرد.
 
دبیر جشنواره با بیان اینکه مستند آینه جامعه امروز است تاکید کرد: فیلمساز باید همگام با جامعه پیش برود تا بتواند آنچه را که در اجتماع رخ می‌دهد به درستی نشان دهد. این مهم سیاستی ویژه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

حمیدی مقدم درباره بازسازی فیلم «زعفران» گفت: امسال به کمک فیلم خانه ملی ایران فیلم «زعفران» به کارگردانی ابراهیم مختاری مرمت شد و این مستند در بخش مروری بر آثار این کارگردان نمایش داده می‌شود. 

وی در انتها اعلام کرد: برای محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی و نادر طالب‌زاده آرزوی بهبودی دارم و جا دارد از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای همراهی با این جشنواره تشکر داشته باشم.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha