ضرورت تربیت «انسان‌رسانه‌‌ها» برای حرکت در مسیر دستیابی به جامعه مهدوی
کد خبر: 3953241
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

ضرورت تربیت «انسان‌رسانه‌‌ها» برای حرکت در مسیر دستیابی به جامعه مهدوی

در نشست «نقش بیانیه گام دوم انقلاب و فضای مجازی در استمرار حرکت به سمت ظهور» بر ضرورت تربیت «انسان‌رسانه‌‌ها» برای حرکت در مسیر دستیابی به جامعه مهدوی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «نقش بیانیه گام دوم انقلاب و فضای مجازی در استمرار حرکت به سمت ظهور» در چارچوب سلسله نشست‌های تخصصی «آسیب‌ها، تهدیدها و چالش‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی» عصر امروز، 21 بهمن‌ماه به همت جهاددانشگاهی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، مهدیه محمدتقی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و سیدعلیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه (متخصص سواد رسانه‌ای) در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست تخصصی، سرهنگ علی‌محمد رجبی، طی سخنانی اظهار کرد: در جلسات گذشته در مورد این موضوع صحبت کردیم که برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در این مرحله، نیاز داریم که این بیانیه تبدیل به گفتمان رایج جامعه شود. همچنین، در مورد این موضوع صحبت کریم که گفتمان‌سازی در جامعه مانند این است که ما برای جامعه هوا می‌خواهیم و گفتمان‌سازی باید به نوعی تبدیل به اتمسفر جامعه شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند اگر می‌خواهیم موضوع و برنامه‌ای در کشور انجام شده و تبدیل به عمل شود، در مرحله اول نیاز داریم که آن موضوع تبدیل به گفتمان رایج بین مردم و مسئولان و گفتمان رایج کشور شود، گفت: فضای مجازی مهمترین محل برای شکل‌گیری این گفتمان است که می‌تواند این گفتمان را شکل دهد و بهترین ابزار برای تولید گفتامان‌های انقلابی و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب است.

رجبی تصریح کرد: دهه فجر یادآور رشادت‌های بزرگمردان و شهدایی بود که این جامعه و انقلاب را برای ما به ارمغان آورد. هدف اصلی انقلاب اسلامی تشکیل تمدن توین اسلامی بود، یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود در ترسیم افق آینده کشور، افق پیش روی ما را افقی تمدن‌ساز در نظر گرفتند که این تمدن نوین اسلامی به سمت جامعه مهدوی و به سمت ظهور در حرکت است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه این مسئله همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی تعبیر کردند، تصریح کرد: در مسیر بیانیه گام دوم نیاز داریم که در مرحله اول، رابطه بین جامعه مهدوی و بیانیه گام دوم و شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ترسیم کردند را با شاخص‌های جامعه مهدوی در نظر بگیریم.

در ادامه این نشست، مهدیه محمدتقی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی در رابطه با جامعه مهدوی و نقش بیانیه گام دوم در تحقق آن ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، بیان کرد: امیدوار هستیم که در آغاز چهل ساله دوم انقلاب اسلامی با خوانشی مجدد ضمن منشور ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، رویکرد جدیدی به حیات انقلاب اسلامی داشته باشیم.

وی افزود: چهل ساله دوم انقلاب اسلامی که در سالگرد بزرگداشت آن قرار داریم، فصل جدیدی در خوانش انقلاب اسلامی است که بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز منشوری است برای اینکه بتوانیم گام جدیدی را در این عرصه برداریم.

محمدتقی‌زاده با بیان اینکه مخاطب اصلی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی جوانان هستند، تصریح کرد: هدف اصلی یعنی رسیدن به مدینه فاضله و جامعه مهدوی که از آن سخن به میان می‌آید و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بدان اشاره شده است، از سوی همین جوانان مسلمان انقلابی پیگیری می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی افزود: گفتمان‌سازی در جامعه مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه تک تک مسئولان و دانشگاهیان و صاحب‌نطران جامعه است و باید نسبت به بررسی و تبیین این بیانیه از ابعاد مختلف جهت گفتمان‌سازی بندهای مختلف آن در جامعه اقدام کنیم.

وی در ادامه در رابطه با موضوع تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بدان اشاره شده است، تصریح کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران، اگر چهل ساله اول انقلاب اسلامی را دوران رفع موانع و جامعه‌سازی در نظر بگیریم، هدف ما در چهل ساله دوم این است که بتوانیم یک تمدن فراملی را در جهان رقم بزنیم که این مسئله نیازمند شناسایی دقیق از جامعه است.

محمدتقی‌زاده بیان کرد: در این زمینه باید ابتدا دستاوردها و پیشرفت‌های گذشته کشور را مد نظر قرار داده و با رفع موانع و مشکلاتی که وجود دارد، به برنامه‌ریزی برای آینده بپردازیم. در این رابطه کافی است که به بازخوانی سیاست‌های کلی کشور پرداخته و این سیاست‌ها را با توجه به منشور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مدنظر قرار دهیم.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: جامعه‌ای که قرار است در بحث جامعه مهدویت پیشتاز باشد، قطعاً با شبهات و نگاه‌های مغرضانه داخلی و خحارجی مواجه است همچنان که تجربه این مسائل را در گذشته داشته‌ایم و جوانان ما امروز در این زمینه در معرض خطر جدی تهدیدات دشمنان قرار دارند.

وی گفت: آن چیزی که محل توسعه و پیشرفت یک کشور است، عرصه علم و پژوهش است که این مسئله از تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری است. دستیابی به جامعه‌ای توسعه یافته در پرتو اقتصادی قوی، زمینه‌ساز دستیابی به جامعه توسعه یافته اسلامی است که در مسیر مهدویت نیز گام برمی‌دارد.

محمدتقی‌زاده با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های جامعه مهدوی عدالت در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: موضوع عدالت یکی از بحث‌های مورد تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده است که باید در تمامی ابعاد جامعه اسلامی ایجاد شود تا زمینه‌ساز حرکت جامعه در مسیر مهدویت باشد.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت رشد معنویت و اخلاق در جامعه به عنوان یکی از ارکان مهم دستیابی به جامعه مهدوی، اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی پیدا شده، اخلاق و معنویت در جامعه و توسعه آن بوده است که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن تأکید دارند. همچنین موضوع امنیت در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز از دیگر مؤلفه‌‎های تحقق جامعه اسلامی و حرکت در مسیر ظهور است. مصداق بارز ایجاد امنیت در کشور شهدای گلگون‎کفنی همچون سردار شهید سلیمانی و یاران باوفای ایشان و دیگر شهدای راه انقلاب و اسلام است.

وی بیان کرد: مؤلفه دیگری که در برقراری جامعه اسلامی و حرکت جامعه در مسیر مهدویت بسیار مؤثر است، رفاه عمومی است که البته فقفط به معنای رفاه مادی نیست، بلکه رفاه در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعه را شامل می‌شود.

در ادامه این نشست، سیدعلیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه نیز طی سخنانی در رابطه با تأثیر فضای مجازی در حرکت به سوی جامعه مهدوی اظهار کرد: امروز در دنیای رسانه‌ای زندگی می‌کنیم که فضای مجازی تمامی شئون زندگی ما را در برگرفته است. ما در این جامعه‌ای که تمامی اکثر تبادلات آن در فضای مجازی انجام می‌شود و دیگر جایگاه تک‌بعدی را در بخش فضای مجازی و رسانه مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، ادامه داد: وقتی که ما مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها ترسیم کننده نقش حق و باطل در جامعه هستند، باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم این دو مقوله را از هم به خوبی و به درستی تشخیص دهیم.

آل‌ داوود گفت: مقام معظم رهبری ذیل بیانیه گام دوم انقلاب وقتی در بحث رسانه‌ها تذکر می‌دهند، مهمترین وظیفه و کارویژه رسانه‌ها را معنی سازی مسئولان و مردم از آینده می‌دانند. همچنین، نکته جالبی که وجود دارد این است که تنها جایی که رهبر انقلاب دستور جهاد می‌دهند، در رابطه با همین موضوع رسانه‌ها، فضای مجازی و رسانه‌های اینترنتی و ... است.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه دستور می‎‌دهند که محاصره تبلیغاتی دشمن شکسته شود، اظهار کرد: در این زمینه متخصصان و مسئولان باید انسان‎‌رسانه‌هایی را تربیت کنند که بتوانند در این فضا جبهه میلیونی برای هدایت مردم به سمت بهشت تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر خون‌های شهدای گلگون‌کفن ما نبود، معلوم نبود که ما امروز ذیل کدام حاکمیت طاغوت زندگی می‌کردیم، اظهار کرد: زمانی که در سال 42 امام خمینی(ره) قیام خود را آغاز کردند، مشاهده کردیم که بسیاری از سربازان امام(ره) وارد میدان شده و برای پیروزی انقلاب اسلامی ازخودگذشتگی کردند. امروز نیز اگر بخواهیم ایجاد تمدن نوین اسلامی را در بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دنبال کنیم، باید بدانیم که فصل نوین این فضا از سال 90 آغاز شده است که مقام معظم رهبری دستور به ایجاد شورای عالی فضای مجازی دادند.

آل داوود با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم امروز بحث شبکه ملی اطلاعات است، گفت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک زیرساخت تمدن‌ساز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه دستیابی به این شبکه می‌تواند از بسیاری از زمینه‌های نفوذ و سوء استفاده مستکبران جلوگیری کند.

انتهای پیام
captcha