بی‌توجهی به دستاوردهای کشور جفا به انقلاب است
کد خبر: 3952659
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
در نشست بررسی کتاب «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

بی‌توجهی به دستاوردهای کشور جفا به انقلاب است

مدیر مؤسسه قدر ولایت گفت: پیشرفت‌ها در کشورمان زمانی حاصل شد که ایران درگیر جنگ تحمیلی، فتنه‌ها و توطئه‌های مختلفی بود و نادیده گرفتن این دستاورد‌ها جفا به انقلاب است.

بی‌توجهی به دستاوردهای کشور جفا به انقلاب استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» ظهر یکشنبه ۱۹ بهمن با حضور احمد عطایی، محمدحسین کریمی‌پور، محسن بغلانی در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بررسی شد.

احمد عطایی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در معرفی کتاب «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» گفت: این کتاب دارای شش فصل و یک پیوست است. در فصل نخست به وضعیت کشور و ملت ایران در دوره رژیم پهلوی پرداخته شده است. در فصل دوم با عنوان «اسلام ناب محمدی (ص)» شش ویژگی دین اسلام تبیین شده و در فصل سوم ویژگی‌های ۹ گانه نظام اسلامی و پنج شاخص مکتب سیاسی امام خمینی (ره) ارائه شده است.

وی در ادامه توضیح فصول کتاب افزود: در فصل چهارم نقش امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی و ویژگی‌های راه و مکتب امام راحل بررسی شده است. در فصل پنجم تغییرات عمیق و اساسی حاصل از انقلاب اسلامی در ایران در پنج محور و اعترافات منابع غربی از پیشرفت‌های ملت ایران در چهل سال اخیر بحث و بررسی شده است. در فصل ششم نیز چهارده راهکار برای حفظ انقلاب اسلامی و ادامه پیشرفت‌ها و دستاورد‌های آن تبیین شده است. در پایان کتاب نیز در یک پیوست، برخی از دستاورد‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف ارائه شده است.

عطایی با تأکید بر مستند شدن دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی گفت: تبیین دستاورد‌های انقلاب دارای برکاتی است، زیرا دشمنان در جنگ می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

وی با اشاره به اهداف اصلی مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت ادامه داد: این مؤسسه از دهه ۷۰ شروع به کار کرد و یکی از اهدافش تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی بوده است و در این راستا آثار متعددی را به چاپ رسانده است. چاپ نخست «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و در سال ۹۷ از لحاظ ساختار و افزودن بیانات مقام معظم رهبری بازنگری اساسی شد، همچنین طراحی جلد آن تغییر کرد.

عطایی گفت: کتاب «کرانه‌های نور» نوشته عظیم قوام ۱۷۳ به بررسی دستاورد نظام جمهوری اسلامی پرداخته و آن را با وضعیت پیش از انقلاب مقایسه کرده است. کتاب دیگری با عنوان «گلستان انقلاب» نیز در زمینه دستاورد‌های انقلاب چاپ شده است.

مدیر مؤسسه قدر ولایت تصریح کرد: مشکلات در نظام جمهوری اسلامی هست، اما دستاورد‌ها آنقدر بزرگ است که نادیده گرفتن آن‌ها ظلم مضاعف به ملت ایران است، زیرا این پیشرفت‌ها زمانی صورت گرفت که کشور درگیر جنگ تحمیلی و تهاجم فرهنگی بود و نادیده گرفتن این دستاورد‌ها جفا به انقلاب است.

محمدحسین کریمی‌پور، پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: در بررسی یک مسئله، شناخت پدیده در مرحله نخست قرار دارد، از این رو انقلاب را به عنوان یک پدیده باید بشناسیم و مسائل پیرامون آن را بررسی کنیم. باید بدانیم انقلاب در مواجهه با این مسائل و اتفاقاتی که در تاریخ رخ داده چه راهکاری دارد.

وی افزود: منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری براساس توحید است. در اندیشه آن‌ها تضاد دیده نمی‌شود، تعاریفی که در دهه اول انقلاب ارائه داده‌اند با دهه کنونی تفاوتی ندارد و همواره محور خدا بوده است و فرد نیست که براساس زمان در عملکرد و گفتارش چرخش و تغییری را شاهد باشیم.

کریمی‌پور ادامه داد: باید بدانیم ویژگی‌های جامعه آن روز چه بوده که جمهوری اسلامی توانسته جایگزین رژیم پهلوی شود. مبنای فکری و اندیشه اسلامی چه بوده است؟ ویژگی‌های عملی و عینی و اجرایی آن چه بوده؟ آیا فقط با کلمات مطرح شده است؟ نقشی بین رابطه دین و سیاست برگرفته از نگاه مبنایی به توحید و مردم بوده است.

وی افزود: با استقرار مردم‌سالاری دینی نمی‌توان به دستاورد‌های انقلاب اسلامی پرداخت، باید دستاورد‌ها به صورت ملموس بیان شود. سیری که در مدیریت انقلاب چیده شده سیر پویا و فعال بوده است. مفاهیم الهی در سطح جهان معنا پیدا کرده و فراتر از دستاورد‌های بین‌المللی منطقه است.

محسن بغلانی، منتقد در ادامه این نشست گفت: انقلاب ما بیش از آ‌نکه جلوه‌های مادی داشته باشد جلوه‌های معنوی داشته است. زمانی که انقلاب کردیم تمام دنیا دنبال کمونیست بود و خدا از جامعه انسانی جدا ‌شده بود، در چنین دوران بحرانی، انقلاب اسلامی ایران به‌وجود آمد و نشان داد که الله محور است. در بحث بیداری اسلامی «بهار عربی» را عنوان می‌کنند و می‌خواهند حکومت خلیفه‌گری را در مقابل اسلام قرار دهند.

وی ادامه داد: در کلیت کتاب مشکلی نیست، اما جزئیات و ساختار آن با مشکلاتی همراه است. تنها بحث ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیست و به طور کلی مطالب را در این کتاب مطرح می‌کند و در بخشی از قسمت‌ها آنگونه که باید با تیتر‌ها همخوانی ندارد. به عنوان مثال وقتی عنوان کتاب «ویژگی‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی» است، چرا باید به بررسی شخصت حضرت امام پرداخته شود؟ در این کتاب به جای اینکه انقلاب و دستاوردهایش بررسی شود، به ویژگی‌های شخصیتی امام پرداخته شده است. در واقع بهتر بود در کتاب دیگری به این موضوع پرداخته می‌شد. همچنین یکی دیگر از ایراد‌های کتاب نبود پی‌نوشت در صفحات است.

عطایی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت دستاورد‌های امام خمینی(ره) را در کتاب‌های متعددی منتشر کرده است. «شاخص‌های مکتب حضرت امام خمینی(ره)» در ۱۰ جلد شاخصه‌های گوناگونی مانند مردمی بودن، عدالت و... را بررسی کرده است و همچنین در ۱۴ جلد به «سیره سیاسی امام خمینی (ره)» پرداخته و اصولی را که امام بر مبنای آن حرکت کرده بررسی و تحلیل کرده است.

وی در پایان افزود: در این کتاب بنابراین بود که دیدگاه امام و رهبری به‌طور مختصر تحلیل و بررسی شود و در این کتاب بخشی از آن به صورت گزینشی آمده است.

انتهای پیام
captcha