فیلم |کدام مطالبات نمایانگر اهداف و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی شد
کد خبر: 3951854
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
منشور توسعه فرهنگ قرآنی برگی از دستاورد قرآنی انقلاب / 2

فیلم |کدام مطالبات نمایانگر اهداف و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی شد

چه نوع مطالباتی، اهداف، راهبردها و وظایف سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی را نمایان کرد؟

فیلم |به گزارش ایکنا، منشور توسعه فرهنگ قرآنی با هدف دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و مؤسسات و گروه‌های فعال غیر دولتی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی، ارتقای التزام عملی به قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی، تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور، توسعه مهارت‌های روان‌خوانی و صحیح‌خوانی و درک معنای آیات در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، تقویت و گسترش انس با قرآن در اقشار مختلف جامعه تصویب شد.
 
تصویب منشور و تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نشان‌دهنده عزم متولیان نظام در ساحت مدیریت فرهنگ جامعه است تا طریق پرتوفیق اقامه کتاب خدا و دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت تسهیل شود.

خبرگزاری ایکنا، با توجه به اهداف بلند این سند و با هدف شناخت هر چه بیشتر آن درصدد است که در روزهای گرامیداشت چهل‌ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به معرفی کوتاه از این سند و اسناد راهبردی آن در قالب متن و فیلم با ارائه محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی که خود از دست‌اندرکاران تهیه این سند بوده  است، بپردازد.
 
«در فضای تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، مطالباتی وجود داشت. مهمترین مطالبه، «ساماندهی فعالیت‌های قرآنی» بود. به قولی موازی‌کاری نباشد و تقسیم کار صورت گیرد و از سوی دستگا‌های حاکمیتی، پشتیبانی‌ها انجام شود.
 
در کنار ساماندهی و سازماندهی فعالیت‌های قرآنی، مطالبه «فرهنگ‌سازی قرآنی» در سطح جامعه وجود داشت، به این معنی که آحاد جامعه از حیث ایمان، اعتقاد، دانش، ارتباط، مهارت‌های مختلف و فهم و درک آیات به سطحی بالاتر از این که هستند، برسند با توجه به اینکه جامعه، سطوح مختلف دارد. پس ساماندهی، تنها مطالبه نبود، بلکه از سال‌ها قبل، رهبر معظم انقلاب، فعالان قرآنی و مدیران ارشد کشور، راجع به این که در حوزه فرهنگ قرآنی به ویژه در حوزه آموزش عمومی قرآن و آشنایی آحاد جامعه با قرآن و انس مردم و حضور مفاهیم آن در زندگی، کمبودهای جدی داریم، مطالبه شد و در نهایت خلأ فرهنگ قرآنی احساس می‌شد.
 
در محیط‌های آکادمیک (دانشگاهی) و حوزوی نیز مطالبه دیگری شکل گرفت و اینکه بالاخره نظام جمهوری اسلامی باید حوزه‌های مختلف اجتماع، اقتصاد و فرهنگش براساس قرآن باشد و عنوان «نظام‌سازی قرآنی» را برای این مطالبه در نظر گرفته شد. پس رویکرد نظام‌سازی قرآنی، مطالبه سوم بود.

آثار این سه رویکرد در بخش اهداف، راهبردها و وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی به نحوی نمایان شده و قابل پیگیری است.»
انتهای پیام
captcha