مخالفت نمایندگان با الزام نامزدها به ارائه برنامه مکتوب در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر: 3943570
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
در جلسه علنی امروز مجلس انجام گرفت؛

مخالفت نمایندگان با الزام نامزدها به ارائه برنامه مکتوب در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با حذف ماده 5 این طرح که داشتن برنامه مکتوب از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در هنگام ثبت نام الزامی کرده بود، موافقت کردند.

به گزارش ایکنا، در جلسه علنی امروز، یکشنبه 7 دی، مجلس شورای اسلامی نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 4 این طرح را به دلیل مغایرت با بندهای 1 و 5 ماده 10 سیاست های کلی انتخابات مبنی بر تعیین دقیق شاخص ها و تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی- مذهبی و مدیر و مدبر بودن فقط توسط شورای نگهبان، با 137 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند.

همچنین نمایندگان در ادامه با حذف ماده 5 این طرح با 140 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع  254 نماینده حاضر در جلسه موافقت  کردند.

این ماده مقرر می کرد که «در راستای احراز شرایط مقرر در اصل 115 قانون اساسی و نیز توانایی اجرای اصل 134 قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رئیس جمهور در تعیین برنامه و خط مشی دولت، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه نمایند. برنامه مزبور باید به‌نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد.»

سپس نمایندگان در ادامه با اصل ماده 7 این طرح در ارتباط با استعفای داوطلبانی که در اجرا یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، با 179 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (7) این طرح آمده است: «کلیه افرادی که به طور مستقیم در امر اجرا و یا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مسئولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیأت‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل نشده باشند، عدم عضویت در هیأت‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌نام می باشد.»

انتهای پیام
captcha