«ضیافت حسینی»؛ با هدف معرفی خادمان و علمای حسینی
کد خبر: 3922426
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰

«ضیافت حسینی»؛ با هدف معرفی خادمان و علمای حسینی

برنامه «ضیافت حسینی» با هدف معرفی خادمان و علمایی که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نقش ویژه‌ای در زندگی ایشان داشته، برای نخستین بار در سال جاری تهیه و تولید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، ویژه‌برنامه ماه رمضانی «ضیافت» که در یک قالب مستند ترکیبی به بررسی زندگی علما و بزرگان دین در ایام این ماه مبارک می‌پرداخت، در دهه دوم محرم نیز با هدف ترویج فرهنگ و مکتب حسینی و معرفی خادمین سیدالشهدا(ع) روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت. پخش این برنامه که از 12 شهریور هر روز یک ساعت قبل از اذان مغرب انجام می‌شد، تا جمعه، 21 شهریور مصادف با 22 محرم ادامه داشت.

سیدمحمدرضا قاسم‌تبار، مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن در این رابطه اظهار کرد: در سال‌های گذشته در برنامه ضیافت در راستای تکریم و تجلیل از علمای اعلام به شخصیت علمای دینی می‌پرداختیم که در حوزه فقاهت، حکمت و فلسفه در چند صدساله اخیر زحماتی کشیده‌اند و آن‌ها را به مخاطبان معرفی می‌کردیم؛ امسال برای نخستین بار برنامه ضیافت حسینی(ع) را طراحی کردیم که به مدت 10 شب به شخصیت علمایی بپردازیم که نگاه امام حسینی(ع) و خدمت به این حضرت داشتند.

وی بیان کرد: مردم با این علما که نقش بسزایی در ترویج مکتب حسینی دارند، آشنا هستند، اما قصد ما بر این بود که در این برنامه زنده، گفت‌وگویی با منسوبین آن‌ها اعم از شاگردان یا فرزندانشان صورت بگیرد و مستندی از مکان‌های زندگی و دفن آن‌ها که تهیه شده به مخاطب عرضه شود.

مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن همچنین، معرفی شیخ جعفر شوشتری و مرحوم ابن‌ طاووس که صاحب مقاتل هستند از جمله سوژه‌های این برنامه عنوان و تصریح کرد: مرحوم حاج اسماعیل دولابی که بسیار شاگردپروری کردند و تأثیرات بسیاری نیز از حضرت اباعبدالله(ع) گرفتند از جمله شخصیت‌هایی هستند که در این برنامه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است.

قاسم‌تبار مرحوم حاج شیخ رضا سراج که از منبری‌های قدیم تهران بوده و نقش بسزایی در جمع کردن افراد هیئت‌ها داشته و نیز مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم شجاعی از منبری‌های قدیم تهران و از شاگردان مکتب آیت‌الله فلسفی را از دیگر شخصیت‌های معرفی شده در این برنامه اعلام و اظهار کرد: مرحوم سیدمهدی قوام نیز که زندگی عجیب و گره خورده‌ای با امام حسین(ع) داشته در این برنامه معرفی شدند.

وی به یادآوری خاطرات مرحوم آقای کوثری، مداح معروف و با اخلاص و باصفای امام خمینی(ره) ‌پرداخت و گفت: اکثریت مردم با صدای گرم آقای کوثری چه در دوران دفاع مقدس و چه در ایام محرم و صفر انس دارند و در این برنامه توانستند با ابعاد بیشتری از شخصیت ایشان آشنا شوند.

مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن همچنین، مرحوم محتشم کاشانی، صاحب اشعار معروف کتیبه‌های هیئت‌ها و حسینیه‌ها و تکایا، مرحوم عمان سامانی و سردار سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی را نیز از دیگر شخصیت‌های مورد نظر این برنامه اعلام کردند که در شب‌های دهه دوم محرم به معرفی آن‌ها پرداخته شد.

انتهای پیام
captcha