آوردگاه رمضان؛ تمرینی برای غلبه به هوای نفس
کد خبر: 3895342
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

آوردگاه رمضان؛ تمرینی برای غلبه به هوای نفس

برنامه تلویزیونی سحوری به تهیه‌کنندگی حسین خسروی و با اجرای ضیاء آذری، سحر‌های ماه مبارک رمضان از شبکه چهار سیما به روی آنتن می‌رود. موضوع اصلی این برنامه انسان قوی از دید قرآن و اهل بیت(ع) است.

آوردگاه رمضان؛ تمرینی برای غلبه به هوای نفسبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در قسمت اول برنامه «سحوری» حجت‌الاسلام و المسلمین محمد روحی، استاد دانشگاه تربیت مدرس که مهمان این برنامه بود، گفت: حوادث دو ماه اخیر نشان داد انسان چقدر می‌تواند ضعیف باشد و ماه مبارک رمضان فرصتی است تا ضعف خودمان را در مقابل قوت خدا نگاه کنیم. به تعبیر دعای عدیله در مفاتیح الجنان، ما از این خدای قوی می‌خواهیم در خواست قوت کنیم.

وی در ادامه درباره انسان قوی از دیدگاه قرآن افزود: انسان هر چه خواری، ذلت و ضعف خود را در برابر خدا نشان دهد، عظمت بیشتری پیدا می‌کند. مؤمن هر چقدر درجه ایمانش بالاتر برود خودش را کوچک‌تر می‌بیند، در اراده خدا و در صفات خدا فانی می‌شود و از طرفی پشتیبان خدایی پیدا می‌کند. هر چه داده، چند برابر همان را از خدا می‌گیرد و یک نیرو و قدرت فوق‌العاده پیدا می‌کند. به طور نمونه به توکل می‌رسد. به تعبیری اعتماد به خدا پیدا می‌کند و از هیچ چیز باکی ندارد. از نگاه توحیدی قوت و قدرت زمانی برای انسان حاصل می‌شود که هر چه بیشتر از خودش گذشت کند، آن موقع خود را در مقابل خدا و خلق خدا ناچیز و کوچک می‌داند.

حجت‌الاسلام روحی، درباره نگاه توحیدی به قدرت انسان بیان کرد: ضعف جسمانی برای اوایل ایمان است. انسان هر چقدر به ایمان بیشتری برسد، این صفات از روح به جسم سرایت می‌کند. در آن زمان جسم انسان کار‌هایی می‌تواند انجام دهد که برای بسیاری غیر ممکن است. مانند این‌که انسان می‌تواند کمتر بخورد و کمتر بخوابد.

وی در ادامه با اشاره به قدرت پروردگار در دعای سحر گفت: از ابتدا تا پایان دعای سحر انسان، قدرت و عظمت و دیگر صفات خداوند را ملاحظه می‌کند تا در پایان درخواستی را بگوید. بعضی از بزرگان معتقدند تک‌تک جملات این دعا را از خدا طلب می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌گونه باشیم. پس می‌گوییم خداوندا حاجت من همین است، من مظهر قدرت تو، مظهر علم تو، مظهر عظمت تو و... باشم.

ضیاء آذری، در پایان درباره نگاه توحیدی به قدرت انسان گفت: قوت از ناحیه توحید به بُعد روح اشاره دارد با توجه به این‌که انسان در ماه رمضان با توجه به روزه داری دچار ضعف جسمانی می‌شود. روایت است از حضرت علی(ع) که فرمودند: قوی‌ترین مردم کسی است که به هوای نفس خود غلبه کند. همان آوردگاه رمضان، تمرینی برای غلبه به هوای نفس است. این نکته یکی از مؤلفه‌هایی است که انسان را قوی می‌کند.

 

انتهای پیام
captcha