دو سوم ناشران بیکارند
کد خبر: 3866334
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
آموزگار با انتقاد از وزارت ارشاد:

دو سوم ناشران بیکارند

گروه ادب ــ رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: وزارت ارشاد از سال ۱۳۶۷ شروع به صدور پروانه نشر کرده و این‌رقم اکنون از مرز ۱۷ هزار پروانه نشر هم عبور کرده که حدود دو سوم آن‌ها بیکار هستند.

دو سوم ناشران بیکارندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو؛ محمود آموزگار ناشر و کتابفروش و دبیر پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: مشاغل و کسبه در جامعه حضور دارند و مالیات هم از آن‌ها گرفته می‌شود. اما درآمد‌های کلانی در کشور کسب می‌شوند که هیچ ردی از آن‌ها در سازمان امور مالیاتی نیست. مالیات باید رکن اساسی تأمین هزینه‌های مورد نیاز دولت‌ها باشد. عدالت در اخذ مالیات مسئله‌ای است که در کشور‌های مختلف اجرا می‌شود. ما هم می‌توانیم با یک روش علمی، منصفانه و درست مالیات بگیریم.

وی افزود: کسبه و افرادی که هیچ‌وقت فشاری به بودجه عمومی تحمیل نمی‌کنند و معیشت مستقل دارند، از کمترین حمایت‌ها برخوردارند. در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده به یکی از ابزار‌های ظالمانه تبدیل شده درحالی‌که این مالیات مصرف است و یک‌بار در کل فرآیند تولید محصول یا خدمت اخذ می‌شود. دولت از طریق ایجاد معافیت برای کتاب از مصرف‌کننده حمایت می‌کند، اما ناشر برای تسویه‌حساب با چاپخانه باید ارزش افزوده پرداخت کند. بنابراین، این مبلغ را بر قیمت تمام شده اضافه می‌کند و خریدار هم مبلغ بیشتری می‌پردازد، یعنی این قانون عملاً خنثی شده است.

این ناشر در ادامه گفت: از آنجایی که مالیات در شکل و شمایل جدید از مدرنیته و غرب آمده، باید این شکل را با اقتضائات بومی کشورمان تطبیق داد و در عین حال اعتماد مردم را هم جلب کرد. حمایت مالیاتی دولت در حوزه فرهنگ و هنر به‌طور کلی به‌دلیل گردش مالی بسیار ناچیز این‌حوزه و امکانات بالقوه فراوان برای ایجاد درآمد به‌ویژه صادرات است.

آموزگار در پایان با انتقاد از صدور بی‌رویه پروانه نشر گفت: وزارت ارشاد از سال ۱۳۶۷ شروع به صدور پروانه نشر کرده است. طوری‌که الان از مرز ۱۷ هزار پروانه نشر هم عبور کرده است. طبق آمار‌های خانه کتاب، ۵ هزار ناشر در سال حداقل یک کتاب تولید می‌کنند و این یعنی ۱۲هزار ناشر کلاً هیچ‌کتابی تولید نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha