‌‌‌نشانه‌های اعتیاد به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری+ راهکار‌های درمان
کد خبر: 3762898
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

‌‌‌نشانه‌های اعتیاد به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری+ راهکار‌های درمان

گروه فناوری اطلاعات ــ بد نیست بدانید در صورتی که استفاده از اینترنت باعث شده تا سایر تفریحات و مسائل پیرامون شما برایتان جالب و جذاب نباشند، احتمال اینکه به درجاتی از اعتیاد به اینترنت مبتلا شده باشید وجود دارد!

‌به گزارش ایکنا؛ سرگرم شدن بیش‌از اندازه افراد با گوشی‌های تلفن همراه و گشت‌زنی در اینترنت و حتی بازی‌های رایانه‌ای موجب بروز عوارض و تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات در میان جوانان و نوجوانان شده است.
 
اما آیا هر‌ فردی که از اینترنت برای گشت‌و‌گذار و وب`گردی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند به معنی اعتیاد او به اینترنت است؟ بد نیست بدانید در صورتی که استفاده از اینترنت باعث شده تا سایر تفریحات و مسائل پیرامون شما برایتان جالب و جذاب نباشند، احتمال اینکه به درجاتی از اعتیاد به اینترنت مبتلا شده باشید وجود دارد!
 
بر همین اساس اگر دو یا سه مورد از نشانه‌های زیر را داشته باشید، شما در دسته‌بندی افراد معتاد به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری قرار می‌گیرد:
۱. تمایل و علاقه شدید
بی‌اهمیت نشان دادن زمان
۲. عدم کنترل زمان
۳. از دست دادن زمان
۴. تاثیر منفی بر دیگر بخش‌های زندگی
۵. پنهان بردن به بازی و اینترنت به هنگام بروز مشکلات
۶. دفاع از عملکرد
۷. استفاده نادرست از پول
۸. احساسات چند‌گانه

همانطور که اعتیاد به دارو‌ها و مواد مخدر تاثیرات منفی و مخربی در زندگی فرد دارند، اعتیاد به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای نیز بعضا عواقب سنگینی خواهد داشت و ممکن است در زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و مالی و … اثرگذار باشد. در این شرایط ارتباط فرد با محیط واقعی بیرون کاسته شده و به سمت دنیای مجازی سوق پیدا می‌کند و ممکن است بسیاری از دوستان خود را در دنیای واقعی از دست بدهد.
 
طبق گفته محققان و روانشناسان عوارض روحی نظیر عصبانیت و عدم کنترل اعصاب، خستگی زودرس، بی‌حالی، پرخاشگری، ترس، ناراحتی و احساس تنهایی از دیگر مضرات مهم اعتیاد به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای اعلام شده است.
 
خوشبختانه راه‌های کاربردی مناسبی برای ترک اعتیاد و کاهش دلبستگی به اینترنت وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ تفریحاتی که در آن‌ها وسایل دیجیتال نظیر کامپیوتر، بازی‌های رایانه‌ای، گوشی تلفن همراه و امثال آن هست را محدود کنید. به اعضای خانواده‌تان کمک کنید؛ کمک کردن به اعضای خانواده علاوه برافزایش صمیمت متقابل شما با آنها، باعث می‌شود لحظاتی از اینترنت دور بمانید.
 
حتی می‌توانید با یک و یا چند نفر از دوستانتان به پارک، کوه و سایر مکان‌های موجود در طبیعت بروید و یا حتی به مکان‌های مورد علاقه سفر کنید. از مکان‌هایی که اینترنت رایگان ارائه می‌دهند (نظیر برخی از کافی شاپ‌ها) دوری کنید. برای استفاده از کامپیوتر محدودیت ایجاد کنید و در میزان استفاده از اینترنت و یا بازی اینترنتی از ساعت هشدار دهنده استفاده کنید.
 
انتهای پیام
captcha