ایرانیانی مصداق مسلم آیه قرآن/ آنها يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ هستند
کد خبر: 3704462
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸

ایرانیانی مصداق مسلم آیه قرآن/ آنها يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ هستند

گروه جامعه ــ برای مصداق آیه قرآن شدن راهی نزدیک وجود دارد؛ به مسجد محلتان بروید و تلاش کنید پای نوجوانان و جوانان را به این محل مقدس باز و ارتباط قوی بین مساجد و مدارس برقرار کنید. حالا شما مصداق آیه «يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ» هستید.

ایرانیانی مصداق مسلم آیه قرآن؛ آنها يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ هستند

به گزارش ایکنا؛ یک نام واحد با صد‌ها طیف عملکردی. این روزگار مساجد ایران است. مساجدی که انقلاب کردند و قرار است ارزش‌های انقلابی را نگه دارند. تفاوت‌های مساجد ایران با یکدیگر به حدی زیاد است که گاهی می‌توان با تعجب از مساجدی با در همیشه بسته تا مساجدی با در همیشه باز را در یک شهر دید. از مساجدی که فقط نماز ظهر و عصر با نمازگزاران کم تعداد برگزار می‌کنند تا مساجدی که نماز صبح جماعت با تعداد زیادی نمازگزار عاشق دارند.

از مساجدی که مخاطبانشان همه کهن‌سال و یا میان سال هستند تا مساجدی که گاهی می‌توانی با مدرسه اشتباهشان بگیری از بس که تعداد نوجوانان شاد و آینده‌دار در آنجا زیاد است. از مساجدی که یک وضوخانه مناسب ندارد تا مساجدی که دارای غذاخوری پیشرفته، سالن جلسات وهمایش‌ها، کلاس‌های آموزشی و ورزشی و ... هستند، از مساجدی که هیچ موقوفه و محل درآمدی به جز کمک‌های مردمی ندارند تا مساجدی که دارای موقوفات متعدد و رقبه‌های مختلف هستند و حتی برنامه مشخصی برای کمک مالی به نیازمندان دارند.

از مساجدی که امام جماعتشان فقط یک ساعت در آنجا حضور دارد تا مساجدی که امام جماعتش امین همه مردم و دوست همه نوجوانان و جوانان محل و مدرسه محل است و مردم و بچه‌ها روی حرف و کمکش حساب می‌کنند، از مسجد بدون برنامه تا مساجدی که برنامه سالانه دارند، از مساجدی که فقط در آنجا مومنان مو سفید نماز می‌خوانند تا مساجدی که در آنها نوجوانان نمازخوان و جهادگر در عرصه علم، ادب، تربیت و اسلام  پرورش می‌یابند.

همه این مکان‌ها چون نام مسجد دارند مقدس و خانه خدا هستند اما آنچه یک مسجد را آباد می‌کند تفکر، برنامه و عمل است نه صرف ساختمان و خداوند نیز در قرآن ویژگی‌های آبادگران مساجد را نام برده و فرموده است:«إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ؛ مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‌كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏‌اند پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند». ( آیه 18 سوره توبه)

این آبادی مساجد می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از عملکردها باشد از طراحی و اجرای نظام مدیریت فرهنگی تربیتی تا برگزاری اعتکاف دانش آموزی، اردوهای فرهنگی تربیتی جهادی، ارتباط با خانواده دانش آموزان، حضور نوجوانان در نماز جماعت مسجد، اجرای فعالیت‌های آموزشی، مسابقات فرهنگی ـ ورزشی و ... .

و چه قدر ارزشمند که تعداد زیادی از مساجد ایران توانسته‌اند عملکردی موفق در بسیاری از اقدامات فرهنگی به ویژه برای نسل آینده مسلمانان داشته باشند و چه قدر افسوس که تعدادی از مساجد نتوانسته‌اند؛ اما ویژگی‌هایی که توانسته این مساجد را موفق‌تر از سایر مساجد کند، چیست؟

قدر مسلم اولین تفاوت یک مسجد موفق داشتن نیروی انسانی دلسوز است. امام جماعت و هیئت امنایی که به خانه خدا آمده‌اند و می‌خواهند برای خدا کار کنند. پس از این نیت است که برای موفق شدن باید مطالعه کرد و بهترین سرآغاز برای ایجاد یک مسجد موفق مطالعه عملکرد سایر مساجد موفق کشور است. اگر می‌خواهیم اقدامی خاص یا برنامه فرهنگی ویژه‌ای در مسجدمان انجام دهیم استفاده از تجارب سایر مسجد‌ها و مسجدی‌ها موجب می‌شود آزمون و خطا نداشته و با سرعت به هدف برسیم.

در بررسی دلایل موفقیت بسیاری از مساجد کشور به ویژه در ارتباط با نوجوانان می‌توان به نقاط مشترکی رسید مثل: داشتن اتاق فکر قوی متشکل از خادمان و مخاطبان نوجوان و جوان مسجد، گزینش کادر و استفاده از نوجوانان و جوانان در طراحی و اجرای برنامه‌ها، طراحی و داشتن برنامه، پویایی و بازنگری دائم در برنامه‌های مسجد، درون‌زا و مستقل بودن مسجد، آماده سازی یک محیط  پاک و عاری از آلودگی‌ها برای کار تربیتی، تعامل با دیگر مجموعه‌ها، «سمن» شدن واحدها برای ادامه همیشگی کار، وحدت بر سر پیروزی تشکیلات، همدلی، رحماء بینهم اصل ضروری تشکیلات، خوب برخورد کردن با بچه‌ها، توجه اعضای کادر به ظاهر و جسم در کنار روح و معنویت، ایده‌پردازی، خلاقیت، استقبال و استفاده از ایده‌های نوجوانان و جوانان و از همه مهم‌تر ارتباط با مدرسه و مسئولان مدرسه محل.

البته باید همیشه این مسئله را در نظر داشت که مسجد هر محله باید اول نیازهای محلی مردم آن منطقه را در نظر بگیرد و با توجه به اینکه مردم مناطق و محله‌های مختلف کشور نیازهای مختلف دارند برنامه‌های مساجد نیز طبیعتاً باید بر اساس این نیاز اولویت‌بندی و سپس بر اساس اولویت مردم برنامه برگزار شود.

آمار آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند اگر ...

در میان نیازهای مختلف مردم محلات کشور یکی از عام‌ترین نیازها برقراری ارتباط با مدارس و تأمین نیازهای تربیت دینی دانش‌آموزان است. اگر مساجد ما موفق شوند با نظام آموزشی ارتباط درست برقرار و مساجد را به محلی امن برای حضور گسترده نوجوانان و جوانان تبدیل کنند قدر مسلم شاهد نزول شدید آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی خواهیم‌ بود.

کدام پدر و مادر است که نگران دوستان ناباب، سیگار، اعتیاد، رفتار خلاف عرف، شرع و اخلاق و ... فرزند خود نباشد. شاید مدارس ما به دلیل تمرکز بر مسائل آموزشی بر این بعد مهم از تربیت دانش‌‌آموزان ‌بی‌توجه یا کم توجه بوده‌اند اما قدر مسلم مساجد مکان، امکان و زمینه لازم برای توجه حداکثری بر تربیت صحیح دانش‌آموزان را دارند.

اگر چنین شد و مسجد و مدرسه در کنار هم قرار گرفتند در این صورت است که مسجد ما شبیه مساجد صدر اسلام می‌‌شود. مسجدی با اهداف نیروسازی برای اسلام، زمینه سازی برای ظهور، پاسخگویی به نیاز جوانان و تربیت نسلی سالم و صالح.  

مساجدی در این زمینه موفق و سرآمد بوده‌اند و قدر مسلم معرفی این مساجد می‌تواند گامی مؤثر در تشویق و ترغیب سایر مساجد برای گام نهادن در این مسیر ارزشمند باشد. معرفی دانش‌آموزان موفق این مساجد هم قدر مسلم مدارس را تشویق خواهد کرد با مساجد ارتباط مؤثر برقرار کنند. تلاش کنیم از راه‌یافتگان باشیم.

انتهای پیام

captcha