نمایشگاه قرآن، فضایی مناسب برای سوق دادن مردم به قرآن است
کد خبر: 3609011
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
موحدامین:

نمایشگاه قرآن، فضایی مناسب برای سوق دادن مردم به قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: هادی موحد‌امین، قاری بین‌المللی قرآن با مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: نقش نمایشگاه‌های قرآنی به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی تهران که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بسیار مؤثر و ملموس است.

هادی موحد امین در گفت و گو با ایکنا
هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان از جمله فعالان قرآنی بود که در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیان کرد: نقش نمایشگاه‌های قرآنی به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی تهران که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بسیار ملموس است، اما مستقیم نیست.
وی در ادامه افزود: این بدان معنا است که این نمایشگاه‌ها یک بخشی از کار را به دوش می‌گیرند تا بتوانند جوانان و خانواده‌ها را به سمت قرآنی شدن سوق دهند تا فضای جامعه نیز قرآنی‌تر شود و به نظر بنده با برگزاری یک نمایشگاه همه خوبی‌ها اتفاق نمی‌افتد.
موحدامین تصریح کرد: در واقع نمایشگاه محل نمایش آن چیزهایی است که در قبل از تاریخ آن وجود و اتفاق افتاده است و آنچه که کشور را قرآنی می‌کند تقویت زیرساخت‌های آموزشی به‌ویژه در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش است علاوه بر این خانواده‌ها نیز نقش مهمی دارند.
قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: اینکه رویدادهایی مانند نمایشگاه چقدر می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشند بستگی به محتوایی دارد که در آن ارائه می‌شود، این محتوا هر چقدر قوی‌تر باشد به کاهش آسیب‌ها کمک بیشتری می‌کند اما جذب مردم به نمایشگاه و استفاده از آن نیز بستگی دارد به نحوه تبلیغات دارد، در واقع باید از تکنیک‌های روز و اهل فن در این زمینه استفاده شود تا شاهد حضور پررنگتر مردم در نمایشگاه باشیم.
موحدامین در مورد جلسات سنتی و خانگی قرآن بیان کرد: روز اول ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری تأکید کردند که تا می‌توانید جلسات قرآن را زیاد کنید، این فرمایش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چون از کودکی در این جلسات بوده و در آنها بزرگ شده‌ایم معتقدم که هر چند یک جلسه عادی باشد و خیلی هم از لحاظ محتوایی قوی نباشد اما چون به نام قرآن است و به اسم قرآن، لذا بسیار تعیین‌کننده است به شرط این که تعداد آنها زیاد باشد.
قاری بین‌المللی قرآن در ادامه تصریح کرد: همانطور که در ایام سوگورای امام حسین(ع) محله‌ای نیست که هیئت در آن نباشد جلسات قرآن نیز باید بدان سمت حرکت کند و تفاوت جلسات قرآن با هیئات در این است که، هیئات فراگیر و همیشگی نیستند ولی جلسات قرآن سالانه و همیشگی است و اگر هر کسی که مختصر اطلاعاتی در زمینه قرآن دارد ولو این‌که استاد هم نباشد باید به اندازه توانش جلسه ایجاد کند چراکه اثر این جلسه بسیار زیاد و چشمگیر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: البته تا رسیدن به نقطه ایده‌آل خیلی فاصله داریم، در شهر تهران باید بیش از 140 جلسه فعال و خوب داشته باشیم که نداریم، بعضی‌ها واقعاً می‌توانند که جلسه داشته باشند و باید اقدام کنند، اگر قراء ما کار را جدی بگیرند و نگویند که من رسالتم فقط تلاوت است جلسات ما دو برابر خواهد شد.
موحدامین گفت: برخی از اساتید هستند که در هفته 6 و یا 4 جلسه قرآن دارند و ما نیز چون به قرآن مدیون هستیم لذا وظیفه داریم که جلسه قرآن دایر کنیم و در واقع باید قبول رحمت کنیم نه زحمت.
وی در مورد قدمت تلاوت قرآن به سبک نوین در کشور مصر بیان کرد: قبل از محمد رفعت تلاوت‌هایی به آن صورت ضبط نشده و نمی‌توانیم در مورد آن دوران نظر دهیم که چطور تلاوت می‌کرده‌اند اما سبک رفعت و مکتب تلاوتی ایشان در واقع تلاوت قرآن را برای مردم شیرین و آماده کرده است، مانند کسی که میوه‌ها را از روی درخت می‌چیند و معجونی را برای دیگران که آشنا نیستند آماده می‌کند، مصطفی اسماعیل و قدما این کار را کردند و تلاوت را برای مردم قابل فهم و لذت بخش کردند و انسانهای بسیاری نیز وجود داشته‌اند که با تلاوت قرآن اینها مسلمان شده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها علم موسیقی را خوب به خدمت گرفتند و در چارچوب فرامین حضرت رسول(ص) در مورد قرآن که قرآن را با صوت عربی بخوانید و ... که نحوه تلاوت را به جهت سبک مشخص می‌کردند، اینها خوش درخشیدند و کسی نمی‌تواند بهتر از اینها تلاوت کند.
captcha