شاخص‌های مهم توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3608762
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
میرزایی نسب عنوان کرد:

شاخص‌های مهم توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت های قرآنی: دبیر جشنواره ملی مدهامتان گفت: فعالیت‌های جزیره‌ای و موازی کاری در میان نهادها و سازمان‌های قرآنی نمی‌تواند اتفاق خوبی را در عرصه فعالیت‌های قرآنی رقم بزند و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی نیاز به عدم موازی کاری در بین نهادهای مختلف قرآنی دارد.

مجتبی میرزایی نسب، دبیر جشنواره ملی مدهامتان ضمن حضور در غرفه ایکنا در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اجرای طرح مدهامتان در سال جاری، اظهار کرد: جشنواره قرآنی مدهامتان به فضل الهی توانسته است در این 11 دوره که تاکنون ویژه کانون های فرهنگی، هنری مساجد برگزار شده است، جایگاه خوبی را در بین فعالیت ها و مسابقات قرآنی به دست آورد و تاکنون نیز توانسته ایم تقریبا سالانه بالغ بر 25 هزار نفر از اعضای کانون های مساجد را در این فعالیت‌های قرآنی مدهامتان که بهترین و عمده ترین فعالیتی است که در قالب فضای رقابتی اتفاق می افتد، درگیر کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که امسال نیز در دوازدهمین دوره برگزاری این جشنواره قرآنی، کارگروه های تخصصی و آسیب شناسی را  از اواسط تیرماه سال جاری برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: همچنین برای فراخوان حضور اعضای کانون های مساجد در جشنواره قرآنی مدهامتان نیز آماده می‌شویم.

دبیر جشنواره ملی مدهامتان در ادامه در رابطه با تأثیر برپایی و اجرای برنامه‌های نمادین در ترویج فرهنگ قرآنی تصریح کرد: فعالیت های قرآنی یکی از فضاهایی است که می تواند استعدادهای قرآنی و فعالان قرآنی را شکوفا کند و فضای رقابتی مانند مسابقات و نیز فضای نمایشگاهی می تواند در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مؤثر باشد به ویژه در حوزه فعالیت های نوجوانان و جوانان قرآنی که در قالب فضاهای رقابتی قرآن ورود پیدا می‌کنند که این امر می تواند برای علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم بسیار جذاب باشد.

وی ادامه داد: در بخش نوجوانان نیز که جشنواره قرآنی مدهامتان چند سالی است که رویکرد بیشتری را نسبت به نوجوانان داشته و در عرصه شناسایی فعالیت های قرآنی نوجوانان در حوزه مساجد اقدامات بیشتری انجام شده است و نیز جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف قرآنی و حمایت هایی که نهادهای مختلف می توانند از این قشر داشته باشند، همه این ها می تواند در توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی و فرهنگ قرآنی مؤثر و مفید باشد که نمایشگاه بین المللی قرآن گل سرسبد این فعالیت ها است و در حقیقت محل تبادل افکار و مبانی فکری قرآنی است که قرآنیان با حضور در این نمایشگاه می توانند این فضا را برای خود ایجاد کنند که عرصه بسیار خوبی برای علاقه مندان ایجاد شود.

دبیر جشنواره ملی مدهامتان تصریح کرد: در حوزه فضای رقابتی نیز مسابقات قرآنی در بخش های مختلف برگزار می شود که جشنواره قرآنی مدهامتان نیز در این زمینه ویژگی خاصی دارد که این ویژگی در واقع همان محدودیت سنی جشنواره است که نوجوانان 7 تا 30 سال می توانند در این جشنواره شرکت کنند و این قضیه نیز به خودی خود این جشنواره را به نوعی خاص و ویژه کرده است. برگزاری مسابقات و رقابت های قرآنی از این دست می تواند برای نوجوانان و جوانان که قدم در راه فعالیت های قرآنی می گذراند، بسیار مؤثر و مفید باشد.

میرزایی نسب در رابطه با شاخص های ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور نیز با بیان اینکه برای همه فعالیت ها به ویژه در مورد ترویج فعالیت ها و فرهنگ قرآنی باید شاخص های در نظر گرفته شود، افزود: این شاخص ها باید به سمتی حرکت کنند که نهاد ها و دستگاه های قرآنی برای اینکه بتوانند به صورت دسته جمعه و یکصدا و در یک قالب بتوانند این جریان فکری را که مد نظر مقام معظم رهبری است در سطح کشور ایجاد کنند و در این زمینه فقط در کنار هم قرار گرفتن دستگاه های قرآنی و همکاری آن ها با یکدیگر است که به سرانجام خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به آیه کریمه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» بیان کرد: این شاخص یعنی در کنار هم بودن و اتحاد نیز می تواند زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور را فراهم کند. برای مثال اینکه ما در حوزه فعالیت های قرآنی کانون های مساجد به یک سمت حرکت کنیم و دیگر نهادهای قرآنی به سمتی دیگر حرکت کنند، این فعالیت های جزیره ای و موازی کاری نمی تواند اتفاق خوبی را در عرصه فعالیت های قرآنی رقم بزند. حمایت های نهادها و دستگاه های قرآنی که می توانند از استعدادهای قرآنی داشته باشند نیز از شاخص های مهمی است که می تواند در توسعه فرهنگ قرآنی تأثیرگذار باشد.

دبیر جشنواره ملی مدهامتان در پایان تصریح کرد: بهره بردن از حضور ذخایر بزرگ اساتید و مربیان و فعالان قرآنی که در حال فعالیت هستند نیز از شاخص های دیگری است که در امر ترویج فرهنگ قرآنی بسیار مهم و مؤثر است که اگر از این ذخایر بزرگ استفاده نشود، خسارت های جبران ناپذیری برای جامعه قرآنی به وجود خواهد آمد.

captcha