افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
کد خبر: 3571728
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
طی تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفت؛

افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: تفاهم‌نامه همکاری میان اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان علیرضا احمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران و حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، امروز، 19 بهمن‌ماه در اتاق جلسات این سازمان برگزار شد.
افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
این جلسه که با حضور مهدی بیاتی، معاون آموزش سازمان فعالیت‌های قرآنی، حجت‌الاسلام مرتضی قدیمی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه استان تهران و مدیر مؤسسه قرآن و عترت راه رستگاری و ناصر ایمانی‌نژاد، مسئول روابط عمومی این اتحادیه همراه بود، با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یاسین توسط محمد زالی آغاز شد.
در ادامه مهدی بیاتی، معاون مرکز آموزش سازمان فعالیت‌های قرآنی با اشاره به برخی از مفاد این تفاهم‌نامه، عنوان کرد: در نظر داریم در حوزه فعالیت‌های آموزشی فعالیت‌های گسترده‌ای با مؤسسات زیر‌مجموعه اتحادیه استان تهران داشته باشیم.
افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
وی ادامه داد: در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه طی جلسات گذشته میان دو نهاد نتیجه‌گیری نهایی انجام شده است و در نظر داریم موضوع این تفاهم‌نامه تا قبل از اتمام سال بتوانیم کارهای ابتدایی‌اش را انجام دهیم تا در سال 96 به دنبال نهادینه‌ و عملیاتی کردن مفاد این تفاهم‌نامه باشیم.
در ادامه حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به تشریح گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: این سازمان دارای فعالیت‌های مختلفی است که دفتر مرکزی ما در اینجا است.
مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: در 30 استان امکانات و شعب استانی داریم که فعالیت‌هایمان را با بهره‌مندی از پتانسیل واحد‌های جهاددانشگاهی انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه سازمان پنج حوزه فعالیتی دارد، عنوان کرد: اکثر افراد با بخش خبرگزاری ایکنا آشنا هستند اما به جز این بخش مرکز دانشجویی داریم که فعالیت‌های مختلفی را از جمله مسابقات قرآن، جشنواره‌های فرهنگی، ادبی در سطح دانشگاه‌های کشور در حوزه قرآنی و دانشجویان برگزار می‌کند.
افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
صابرفرزام اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های این مرکز اجرای طرح دانشجو معلم قرآن است که دانشجویان مستعد را شناسایی و در دوره‌های فشرده حضور پیدا می‌کنند و تبدیل به معلم قرآن می‌شوند و می‌توانند در محل دانشگاه، خوابگاه، مسجد محل و یا مسجد خوابگاه و دانشگاه به آموزش قرآن بپردازند که حق‌الزحمه دانشجویی نیز از سوی سازمان پرداخت می‌شود که الحمدلله با استقبال خوبی روبرو شد.
وی ادامه داد: حتی مطلع شده‌ایم که برخی از افراد با مدرکی که از سوی ما برای همین طرح دانشجو معلم قرآن دریافت می‌کنند حتی در آموزش و پرورش نیز به عنوان معلم قرآن استخدام شده‌اند.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد: از دیگر مراکز این سازمان می‌توان به مرکز مطالعات اشاره کرد که بحث‌های پژوهشی در آنجا انجام می‌شود که فعالیت‌های پژوهشی در زمینه ارتباط قرآن با سایر علوم انجام می‌گیرد که در حال تبدیل شدن این مرکز به پژوهشکده نیز هست که در صورت تأمین استانداردهای آن این امر به زودی محقق می‌شود.
وی اظهار کرد: مرکز دیگر این سازمان مرکز رشد است که در حوزه حمایت از ایده‌های کارآفرینی و تولید محصولات فرهنگی با رویکرد مذهبی و قرآنی شروع به‌کار کرده است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا ادامه داد: مرکز آموزش نیز با رویکردی متفاوت از مراکز آموزشی فعالیت می‌کند. در حال حاضر بحمدلله در سطح کشور در حوزه آموزش‌های قرآن مراکز آموزش مختلفی داریم اما رویکردی که دوستان در این مجموعه دارند رویکردی است که منجر به شغل قرآنی شود. برپایی دوره‌های آموزشی صرف روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم و تجوید توسط مرکز دانشجویی سازمان انجام می‌گیرد اما در این مرکز دوره‌های آموزشی تخصصی حرفه‌محور که منجر به تصدی‌گری حرفه‌ای مرتبط با حوزه قرآن شود برگزار می‌شود که مرکز آموزشی با مرکز رشد ارتباط تنگاتنگی دارد که دوره‌های مختلفی را در مرکز رشد طراحی کرده‌اند و برپا شده است.
افزایش همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان
وی اظهار کرد: در دانشگاه‌های تهران نیز امکانات مختلفی را از لحاظ کلاس و موارد مختلف آموزشی داریم که همه اینها به‌عنوان سرمایه اندکی است که جهاد دانشگاهی آن را تهیه دیده است و در اختیار مراکز قرآنی کشور قرار داده است و متعلق به جامعه قرآنی است که می‌توانند این مراکز از پتانسیل و ظرفیت جهاد دانشگاهی استفاده کنند.
فرزام تصریح کرد: طبق مصوبه‌ای که سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشته است، مدرک جهاد دانشگاهی مورد تأیید این سازمان استخدامی هست و افرادی که کارمند جایی هستند و مدرک‌هایی از جهاد می‌گیرند از آن می‌توانند برای ارتقای شغلیشان استفاده کنند. لذا جهاد دانشگاهی جزء چند سازمانی است که آموزش ضمن خدمت و پیش از خدمت را با مدرک معتبر و دارای امتیازاتی برگزار می‌کند.
در ادامه علیرضا احمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران با اشاره به اینکه به سمت علمی شدن مؤسسات قرآنی در حال حرکت هستیم، اظهار کرد: توانسته‌ایم تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه خوارزمی، علوم قرآن و حدیث و مؤسسه آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی در این زمینه ببندیم که در نظر داریم با دانشگاه آزاد نیز تفاهم‌نامه‌ای نیز با این موضوع منعقد کنیم.
وی با اشاره به اینکه 518 مؤسسه در تهران داریم، عنوان کرد: این مؤسسات هر کدام دارای شعبی نیز هستند. همچنین هزار و 500 خانه قرآن شهری و روستایی نیز در سطح تهران داریم. اما به همه اینها امکان برپایی دوره‌هایی را که طی تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها منعقد کرده‌ایم، نمی‌دهیم.
احمدی اظهار کرد: مؤسساتی که تمایل به برپایی این دوره‌ها دارند باید دارای شرایطی باشند و از سوی دیگر سامانه سنجش و آموزش راه‌اندازی کرده‌ایم در راستای اینکه محلی برای دریافت سوابق تحصیلی قرآن‌آموزان مؤسسات باشد که تمایل به حضور در این دوره‌های علمی و دانشگاهی را دارند، باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران بیان کرد: علاقه‌مندان برای حضور در این دوره‌ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه ثبت نام کنند و سپس براساس نزدیک‌ترین مؤسسه به محل زندگیشان، محل تحصیل خود را انتخاب کنند.
وی با اشاره به انجام کار تخصصی در حوزه قرآن و عترت در مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز مؤسسات با عنوان فرهنگی قرآن و عترت صادر می‌شود حوزه فعالیت آنها گسترده‌تر خواهد شد.
احمدی تأکید کرد: با توجه به اینکه در ایام دهه فجر است می‌توان تحول اساسی در مؤسسات قرآنی ایجاد کرد چون ریشه انقلاب نیز قرآن بوده است. لذا باید در عرصه قرآن فعالیت و جدیتمان بیشتر شود و هرچقدر در این عرصه علمی‌تر گام بگذاریم ثمرات آن نیز بیشتر خواهد شد.
سپس حجت‌الاسلام قدیمی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران گفت: الحمدلله همفکری خوبی میان دو دستگاه است که امید است دست به دست هم دهند تا تحول‌های خوبی در برنامه‌های قرآنی ایجاد شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی و نیروهای گسترده‌ای که اتحادیه دارد و نگاه مدیرعامل جدید اتحادیه استان تهران بتوانیم به جایگاهی برسیم که منویات مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم.
در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران امضا شد و در پایان نیز عکس یادگاری گرفته شد.
حسن ختام این برنامه بازدید علیرضا احمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران و هیئت همراه از تحریریه خبرگزاری فارسی، بین‌الملل و کانون خبرنگاران نبأ بوده است.
طی این بازدید بر روی پیشنهادات و مطالبی چون پرورش خبرنگاران افتخاری قرآن در مؤسسات به گونه‌ای که تعداد اخبار‌های بیشتری از مؤسسات در خبرگزاری کار شود، بارگذاری مصاحبه‌ها به صورت صوتی و تصویری، توجه بیشتر به اخبار مؤسسات و همچنین به دنبال سوژه‌های چالشی بودن در مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کنار سایر مصاحبه‌ها و گزارش‌ها بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه وی از دیگر مراکز این سازمان چون آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی(شهید حاجی‌حسنی‌ کارگر) و مرکز رشد و شکوفایی‌های هنر قرآنی(شهید حسن دانش) بازدید کرد و از نزدیک با روند فعالیت‌های این دو مرکز نیز آشنا شد.
captcha