تأسیس تنها بنای قرآنی؛ آرزوی محقق شده آزاده دفاع مقدس
کد خبر: 3548921
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

تأسیس تنها بنای قرآنی؛ آرزوی محقق شده آزاده دفاع مقدس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت، مؤسسه‌ای است که از سوی جعفری دولت‌آبادی، آزاده دفاع مقدس به عنوان تنها بنای قرآنی شهرستان برخوار از سال 1372 فعالیتش را آغاز کرده و تاکنون توانسته قرآن‌آموزان زیادی را تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در استان اصفهان، مؤسسه‌ای قرآنی است که در طول بیست و چهار سال عمر خود موفق به تربیت بیش از 700 قرآن‌آموز شده است و به‌عنوان تنها بنای قرآنی در شهرستان برخوار مشغول به آموزش دوستداران قرآن‌ کریم است. به همین منظور در نظر داریم برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه پای صحبت‌های جعفری دولت‌آبادی، مدیرعامل این مؤسسه بنشینیم.
حسین جعفری دولت‌آبادی، مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت شهرستان برخوار که خود رزمنده هشت سال دفاع مقدس است و همواره در راه اسلام و ایران در برابر استکبار ایستادگی کرده است، با رشادت‌های خود موفق به ترویج فرهنگ قرآن کریم در میان عموم مردم مخصوصاً قشر نوجوان شده است.
وی درباره چگونگی تأسیس مؤسسه از ابتدای امر بیان کرد: مؤسسه مهد قرآن کریم شهرستان برخوار(دولت‌آباد) با عنایات و الطاف ذات اقدس الهی و در سایه رهبری آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از سال 1372 با اهداف، ایجاد و گسترش بستری لازم برای حفظ، قرائت، تجوید، مفاهیم، تفسیر و دیگر آموزش‌های قرآن‌ کریم و علوم اهل بیت(ع)، تبلیغ احکام و گسترش فرهنگ غنی اسلامی، بسط فرهنگ قرآنی زیستن و خودسازی اخلاقی، فکری و پدید آوردن پایگاه برای انسان‌های قرآنی و محبان قرآن‌کریم؛ فعالیت خود را آغاز کرد.
رسالت یک آزاده دفاع مقدس در ترویج فرهنگ قرآن‌کریم/ تاسیس تنها بنای قرآنی در شهرستان برخوار
با توجه به اینکه در زمان اسارت در بندهای مختلف، محافل انس با قرآن کریم و دعا در بین رزمندگان برپا بود، مرحوم سیدعلی اکبرابوترابی به آزادگان سفارش کرد که همواره پس از آزادی به قرآن کریم و اهل بیت(ع) تمسک داشته باشند و پس از ورود به کشور عزیزمان ایران، ظرفیت‌های قرآنی در جهت ترویج فرهنگ قرآن‌ کریم و برنامه‌های آموزشی عموم مردم در اختیار قرار گیرد که ما هم پس از آزادی در سال 1369، این سفارش را با کمک همسرم که خود فرهنگی است، به مدد الهی به نتیجه رساندیم.
وی ادامه داد: فعالیت این مؤسسه در ادامه حرکت‌های فومنی، رئیس مهد قرآن کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و حمایت‌های معنوی و مادی آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی از ابتدای سال 1371 با تعداد 10 قرآن‌آموزان و در منزل شخصی جعفری دولت‌آبادی آغاز شد و سپس در مسجد و مدرسه علمیه(جعفریه) این خطه ولایت‌مدار ادامه پیدا کرد و کلاس‌های مختلف قرآنی در این مرکز ارائه شد و در این دو دهه با برگزاری هزاران ساعت کلاس‌های آموزش قرآن موفق به پرورش 700 قرآن‌پژوه و تربیت 92 حافظ کل قرآن‌ کریم شده است.
مؤسسه قرآنی مهد قرآن کریم برخوار در طول این سال‌ها، در رشته‌های قرآنی مانند ترتیل، تجوید، قرائت، تفسیر تخصصی توسط اساتید حوزه و دانشگاه دوره‌هایی را برپا کرده است که همواره از استقبال بالایی از سوی عموم برخوردار بود و می‌توان گفت این مؤسسه به‌عنوان یک منبع و مأمن قرآنی در شهرستان برای مردم محسوب می‌شود.  
این مؤسسه در ادامه فعالیتش در سال 82 با پیگیری مستمر، موفق به دریافت قطعه زمینی(حدود 250 متر مربع) از طرف شهرداری و شورای شهر دولت‌آباد شد و با خرید 2 قطعه زمین دیگر در مجاورت آن، جمع مساحت به حدود 850 متر مربع رسید و در سال 84 با حضور آیت‌الله ناصری، ساخت بزرگترین مرکز نشر علوم قرآنی شهرستان برخوار آغاز شد و به همت هیئت مدیره و کمک خیرین و با حضور مسئولان وقت شهرستان، در سال 88 فاز اول آن افتتاح شد که امیدواریم به زودی فازهای دیگر این مؤسسه به زودی به بهره‌برداری برسد.
جعفری در ادامه تشریح فعالیت‌های گسترده مؤسسه تصریح کرد: همچنین مؤسسه مهد قرآن کریم دولت‌آباد در سال 92، جهت گسترش و تکمیل در امر برگزاری کلاس‌های قرآن، اقدام به خرید منزلی در خیابان مطهری، خیابان شهداء کرد و در سال 93 طی بازسازی و با همت شبانه‌روزی هیئت مدیره و کمک خیرین، این منزل مسکونی به فضای آموزشی تبدیل شد و در حال حاضر 450 مترمربع به فضای آموزشی این مؤسسه اضافه شده است که در دو نوبت صبح(دبستان دخترانه مهاد) و بعداز ظهر(مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مهر ولایت) آماده ارائه خدمات قرآنی برای علاقه‌مندان است.
وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته، هیچ ملکی مختص فعالیت‌های قرآنی وجود نداشت و این مؤسسه به‌عنوان تنها مرکز قرآنی در شهرستان کلید خورد که موفق به ارائه اهداف والای خود در امر قرآن و اهل بیت(ع) شد به طوری که در برپایی آزمون، مسابقات، با اداره اوقاف و امور خیریه، برپایی آزمون‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تأمین داوران قرآنی برای اداره آموزش و پرورش شهرستان همواره پیشتاز بوده است.
رسالت یک آزاده دفاع مقدس در ترویج فرهنگ قرآن‌کریم/ تاسیس تنها بنای قرآنی در شهرستان برخوار
وی با توجه به اینکه مؤسسه در حال بازسازی ساختمان وقفی یک خیر به نام مرحوم حسن ربیعی به منظور تأسیس مرکز سوم آموزشی زیر نظر اسن مؤسسه است، اظهار کرد: این مرکز در حال بازسازی ساختمان وقفی است که امیدواریم تا 17 ربیع‌الاول این ساختمان به بهره‌برداری برسد.  
اسامی هیئت امنای این مؤسسه شامل محمد‌علی اسدی، حسن فتاحی، محمد حیدریان، محمد داوری، حسین داوری، علی‌اکبر جعفری، مرتضی دری، اکبر کثیری، علی‌رضا فتاحی، فریدون فلاحیان و اصغر فتاحی است و همچنین اعضای هیئت مدیره شامل حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رحیمی رئیس هیئت مدیره، حسین جعفری، مدیر عامل، حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدعلی فتاحی، داوود جعفری هیئت مدیره، محسن داوری عضو هیئت مدیره، اکبر فتاحی بازرس، زهره کمالی عضو هیئت مدیره، مریم جوکار عضو هیئت مدیره هستند که در راستای اهداف مؤسسه تلاش می‌کنند.
این مؤسسه در حال حاضر با واحدهای مختلفی آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان و دوستداران قرآن کریم است که شامل دفتر مرکزی مهد قرآن در نوبت بعدازظهر واقع در دولت‌آباد، خیابان شهید محمد داوری، خیابان حجاب، دبستان پسرانه مهاد در نوبت صبح واقع در دولت‌آباد، خیابان شهید محمد داوری، خیابان حجاب، شعبه شماره 2 مهد قرآن واقع در حسینیه 12 امام، جنب امامزاده سیدمحمد(ص)، شعبه شماره 3 مهدقرآن در دولت‌آباد، خیابان میثم، کوچه شهیدعباسی، منزل وقفی مرحوم حاج حسن رفیعی، کتابخانه عمومی مهرولایت در دولت آباد، خیابان شهیدمحمد داوری، خیابان حجاب، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مهر ولایت برخوار(نوبت بعداز ظهر) در دولت‌آباد، خیابان امام رضا‌(ع)، خیابان شهداء، فروشگاه محصولات قرآنی در دولت‌آباد، بلوار طالقانی، مقابل منزل آیت‌الله ناصری است که علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در کلاس‌ها به نشانی‌های مربوط به آن واحد مراجعه کنند.
مؤسسه مهد قرآن با استفاده از تجربیات چندین ساله خود اقدام به تدوین طرح جامع حفظ قرآن‌ کریم ویژه قرآن‌پژوهان کرده است. طرح‌های حفظ طرح تخصصی: حفظ کل قرآن کریم همراه با تفسیر و درک مفاهیم در 30 ماه، طرح ریحان: حفظ و مفاهیم کل قرآن در 4 سال، طرح مبین: حفظ و مفاهیم کل قرآن در 6 سال، طرح فرقان: حفظ جزء 30  و آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌ کریم که به‌عنوان نخستین گام از فراگیری قرآن با هدف خواندن صحیح قرآن توسط قرآن‌آموزان، از جمله فعالیت‌های این مرکز قرآنی است.
رسالت یک آزاده دفاع مقدس در ترویج فرهنگ قرآن‌کریم/ تاسیس تنها بنای قرآنی در شهرستان برخوار
مدیر مؤسسه مهد قرآن کریم برخوار در ادامه تشریح جزئیات فعالیت‌های این مؤسسه بیان کرد: آموزش احکام، تجوید تخصصی که دراین دوره‌ها، آموزش احکام روزمره به‌ویژه احکام خاص و شکیات نماز، با هدف آموزش صحیح‌خوانی و زیبا‌خوانی قرآن ارائه می‌شود همچنین آموزش‌هایی ویژه جوانه‌های قرآن در نظر گرفته شده که این دوره برای سنین 3 تا 5 سال با هدف آموزش حفظ قرآن(سوره‌های کوچک)، با اشاره، همراه با مفاهیم و قصص قرآنی، آموزش حفظ قرآن با بازی و روش‌های خلاق است که در سال‌های گذشته بیش از دو هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.
مجمع حافظین کل و شاخصین قرآنی از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه است به طوری که این مجمع به منظور تثبیت محفوظات حافظان و سایر آموزش‌های تکمیلی در تلاش است که تعداد حافظین کل قرآن این مؤسسه 92 نفر است. از افتخارات حافظان، می‌توان به ارتقای سطح علمی آنان از زیردیپلم و دیپلم به تحصیلات دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و تدریس در دانشگاه اشاره کرد.
از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه می‌توان به تربیت مربی و داور در جهت ارتقای سطح علمی مربیان، کلاس‌ها و جلسات آموزشی با حضور اساتید مجرب مانند مجتبی رحیمی، در مؤسسه مهدقرآن دولت‌آباد اشاره کرد و همچنین در راستای شیوه تدریس برتر، کلاس‌های آموزشی با حضور مشکاتی مربی و استاد قرآن تأکید کرد.
گفتنی است؛ مربیان این مجموعه از حافظان کلام وحی هستند و در قالب دوره‌های مختلف آموزشی در سطح شهرستان و استان‌های دیگر از جمله دوره‌های ملی تربیت داور تجوید در مشهد مقدس و دوره ملی تربیت داور حفظ در قم با همکاری مؤسسه بشارت وحی و با حضور استادان مجرب مانند ابوالقاسم، بحرالعلوم، حسنی و ... شرکت می‌کنند و موفق به دریافت گواهینامه داوری مسابقات قرآنی شده‌اند.
این مؤسسه قرآنی، واحد مشاوره و خدمات روانشناختی را با همکاری مؤسسه تسنیم اندیشه صبوح(عقیق) در چندین سال اخیر توسط همایون برپا کرد و تاکنون به مراجعه‌کنندگان بی‌شماری خدمات ارائه کرده است. این واحد در این راستا همایش‌ها و کارگاه‌های مختلفی از جمله کارگاه‌های آموزشی در قالب طرح بزرگ بنیان زندگی، مدیریت روابط بین زوجین، فرزندپروری، درمان وسواس و اضطراب، مدیریت کنترل و درمان اختلالات روانی و... را برگزار کرده است.
جعفری به ویژگی‌ها و افتخارات مؤسسه مهدقرآن کریم دولت‌آباد اشاره و تصریح کرد: حرکتی مردمی، خودجوش، ضابطه‌مند، ارائه برنامه‌های آموزشی ویژه همه سنین در همه سطوح، ارائه برنامه‌ها و تأسیس شعب، استفاده از اساتید برجسته در امر آموزش علوم قرآنی، جذب بیش از 700 نفر از بانوان و آقایان به کلاس‌های قرآنی مؤسسه، بیش از 90 نفر حافظین کل و شاخصین قرآنی، حضور بیش از صدها نفر قرآن پژوه از مؤسسه در آزمون‌های سراسری، کسب رتبه اول بین کانون‌های استان در سال‌های 88 و 90، کسب رتبه‌های برتر در مسابقات ادارات ارشاد و اوقاف در چندین سال گذشته، ارتباط مستمر و پویا با نهادها، سازمان‌ها، ادارات و مسئولان از جمله امتیازهای این مرکز قرآنی است.
رسالت یک آزاده دفاع مقدس در ترویج فرهنگ قرآن‌کریم/ تاسیس تنها بنای قرآنی در شهرستان برخوار
وی به دیگر افتخارات این مؤسسه اشاره کرد و افزود: میزبانی آزمون‌های سراسری ادارات ارشاد و اوقاف و... در سطح شهرستان در طی سال‌های متمادی، برگزاری طرح‌های سراسری 1442 ،1443 تا 1449، کسب رتبه برتر استانی در مسابقه مصباح توسط جوانه‌های قرآن، کسب رتبه دوم در سی و هشتمین آزمون استانی اداره اوقاف توسط قرآن‌پژوه مهد قرآن و همچنین موفقیت بیش از 12 نفر از قرآن‌پژوهان مهد در سطح شهرستانی این مسابقات در کارنامه کاری این مؤسسه ثبت شده است.
مدارس دخترانه و پسرانه مهاد از دیگر افتخاراتی است که مؤسسه در این مدت موفق به راه‌اندازی آن شده است؛ مدارس مهاد با هدف تربیت علمی و پرورش اخلاق قرآنی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و مهد قرآن استان اصفهان تأسیس شد و مقاطع تحصیلی، پیش‌دبستانی تا ششم دبستان را در برگرفته است.
جعفری با تأکید بر موضوعات آموزشی، ویژگی‌ها و فعالیت‌های این مدارس تصریح کرد: در مقطع پیش‌دبستانی‌، آموزش آداب اسلامی، آیات موضوعی، حفظ سوره‌ها و احادیث، در موضوع کاربردی در کنار آموزش، مفاهیم علوم ریاضی، زبان‌آموزی، آموزش مبتنی بر قصه‌گویی، نقاشی و خلاقیت، آشنایی با خداشناسی و مهارت‌های زندگی برای حاضران ارائه می‌شود و همچنین در مدارس مهاد، از حافظین کل قرآن به‌عنوان مربیان کارآمد در زمینه آموزش‌های قرآنی در زمینه آموزش‌های قرآنی حفظ، مفاهیم، ترجمه، روخوانی استفاده شده است.
گفتنی است، در این مدارس برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری مسابقات مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، برگزاری کلاس‌های تیزهوشان، برگزاری آزمون‌های علمی رزمندگان، برگزاری آزمون تست هوش از دانش‌آموزان پایه اول، برگزاری اردوها و مسابقات علمی در سطح آموزشگاه و شهرستان، برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در سال تحصیلی و تابستان، کسب رتبه‌های برتر مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری  انجام می‌شود.
یادآور می‌شود، این مؤسسه در  استان اصفهان، دولت‌آباد، برخوار، خیابان شهید محمد داوری، فلکه نماز، خیابان حجاب واقع شده است و همچنین کانال تلگرام این مؤسسه https://telegram.me/mahdqoran است.
سمیه عیادی
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرشته هاشمیان
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۱۶:۲۶
0
0
سلام. ممنون. عالی بود. زحمت کشیدید
دوستدار قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۲۰:۴۶
0
0
خیلی عالی که موسسات قرآنی رو اینطور معرفی میکنید تا فعالیتهای آنان دیده شود
captcha