هنرنمایی یک عالم شیعی در منظومه عاشورایی «چهار باغ»
کد خبر: 3538289
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
امین‌فروغی عنوان کرد:

هنرنمایی یک عالم شیعی در منظومه عاشورایی «چهار باغ»

گروه ادب: یک نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب «چهار باغ» گفت: این اثر مربع‌ترکیب‌های میرزا یحیی مدرس اصفهانی عالم شیعی است که مورد علاقه واعظان و ذاکران بوده است.

مهدی امین‌فروغی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جدیدترین اثر منتشر شده خود گفت: کتاب «چهار باغ» که تصحیح مربع‌ترکیب‌های میرزا یحیی مدرس اصفهانی است، از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. مدرس اصفهانی عالم بزرگ شیعه بود که در رشته‌های مختلف علوم تبحر داشت و جامع‌المعقول و المنقول بوده است، یعنی هم رشته‌های عقلی، حکمت و فلسفه را دنبال می‌کرد و هم حدیث، فقه، تفسیر و ادبیات می‌دانست.
وی افزود: این عالم شیعی علاوه بر تدریس و پرورش شاگردان اهتمام ویژه‌ای بر مدح و مرثیه نیز داشت و دیوانی از وی به یادگار مانده که در قالب‌های مختلف شعری است و در زمان خود بیان و شعر وی به اندازه‌ای در میان مردم جای خود را باز کرد که بیش از یک قرن بیشترین شعری که بر سر منبر از شاعران خوانده می‌شد، اشعار میرزا یحیی بود. ذاکران و واعظان نیز این شعرها را از بر می‌کردند؛ چرا که به دلیل تأثیرگذاری و روان بودن هم مورد علاقه ذاکران و هم مخاطبان بود.
امین‌فروغی با بیان اینکه اشعار این عالم به دست فراموشی سپرده شده بود و از سوی دیگر دارای اغلاط بود تصحیح و منتشر شد، بیان کرد: میرزا یحیی یک مقتل منظوم در قالب مربع‌ترکیب نیز فراهم کرده که از مصائب پیامبر(ص) شروع شده و تا ماجرای عاشورا ادامه می‌یابد.
این نویسنده در ادامه عنوان کرد: کتاب «چهارباغ» تاکنون تصحیح نشده بود در حالی که در این اثر می‌توان به دریایی از معارف دست یافت؛‌ چرا که میرزا یحیی به رشته‌های مختلف علمی تسلط داشته و در منظومه خود از آنها وام گرفته و هنرنمایی کرده است. 
وی یادآور شد: پیشکسوتانی که تا 50 سال پیش هنوز زنده و به ذاکری و مداحی مشغول بودند، اشعار میرزا یحیی در گنجینه حافظه آنها بیشترین جا را به خود اختصاص داده بود و از همین رو تصحیح این کتاب می‌تواند برای جوانان عصر حاضر نیز مفید و مؤثر باشد.
امین‌فروغی تصریح کرد: از کتاب‌های دیگری که در سال جاری به چاپ رسیده، می‌توان به «محتشم‌نامه» اشاره کرد که گزیده‌ای از ترکیب‌بندهای عاشورایی محتشم کاشانی است، کتاب دیگر «فیض روح القدس» است که گزیده‌ای از میراث شیعی شعر عرب است و آثار 12 شاعر برگزیده شیعه عرب مانند دعبل خزاعی، فرزدق، کمیت، سیداسماعیل حمیوی و ... گرد آمده و ترجمه شده است. در این اثر شرح حال به همراه شعر آمده است.
captcha