انتقادات عضو کمیسیون فرهنگی از لایحه برنامه ششم/ الفاظ شیک، تکالیف نازل
کد خبر: 3524531
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

انتقادات عضو کمیسیون فرهنگی از لایحه برنامه ششم/ الفاظ شیک، تکالیف نازل

گروه سیاسی: محمداسماعیل سعیدی معتقد است، در لایحه برنامه ششم توسعه الفاظ خاصی برای مباحث فرهنگی به کار رفته اما تکالیفی که برای دستگاه‌ها مشخص شده در حد برنامه توسعه‌ای نیست و نمی‌توان با این نگاه به آینده فرهنگی کشور امیدوار بود.

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با مباحث فرهنگی لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در این لایحه متأسفانه تنها سه ماده به مباحث فرهنگی اختصاص داده شده است.

وی افزود: یکی از این موارد، ماده 23 است که در مقدمه آن آمده است: «به منظور تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و بسترسازی فرهنگی و دستیابی به آرمان‌های سند چشم‌انداز مبنی بر تحقق توسعه متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی به حفظ و ارتقا ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، آزادی‌های مشروع و مردمسالاری دینی، اصول و فضائل اخلاقی، کرامت و حقوق انسانی، هویت و انسجام ملی، و همچنین حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری فاخر، صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین‌المللی و نیز ارتقاء جایگاه و منزلت اصحاب فرهنگ و نخبگان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر کشور، اقدامات زیر در طول سال‌های برنامه ششم توسعه انجام می‌شود».

منتخب مردم تبریز گفت: این مقدمه الفاظ شیکی دارد اما در ادامه تکالیفی که برای دستگاه‌ها آورده، اینگونه است که «وزارت فرهنگ و ارشاد مکلف است نسبت به تسهیل فرایندهای صدور مجوز و بازنگری و کاهش ضوابط و مقررات محدودکننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری اقدام نماید. قوه قضائیه و نیروی انتظامی مکلفند امنیت لازم را برای تولید و نشر آثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز فراهم نماید و نسبت به جبران خسارت وارده ناشی از ممانعت، تحریک و یا اخلال در تولید و نشر این آثار اقدم کنند».

وی ادامه داد: قرار گرفتن چنین مواردی در کنار آن مقدمه‌ آنچنانی واقعا خنده‌آور است و هر کس این مواد را نوشته مشخص است که اطلاعی از برنامه‌نویسی فرهنگی نداشته است؛ این برای فضای فرهنگی ما مصیبت است که موضوع صدور مجوز را در برنامه توسعه‌ای مطرح می‌کنند.

سعیدی همچنین یادآور شد: موضوع دیگری که در این برنامه آمده، مربوط به بند 24 لایحه برنامه است که تصریح کرده با توجه به اهمیت و ضرورت مرمت‌ بناهای تاریخی و فرهنگی و احیا بافت‌های ارزشمند کشور اقداماتی صورت پذیرد؛ از جمله اینکه «تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند در چارچوب ضوابط و استانداردهای اخلاقی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به مرمت و احیا آثار فرهنگی و تاریخی در اختیار اعم از منقول و غیرمنقول با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند».

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: با چنین دیدگاهی می‌توان متوجه شد که تا چه میزان مباحث فرهنگی در کشور مظلوم واقع شده است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ جزو مسائل اولویت‌دار کشور است، گفت: اگر بخواهیم مهم‌ترین مشکلات کشور را نام ببریم، یکی اقتصاد است و دیگری فرهنگ که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ اگر امروز این مشکل را علاج کنیم مشکلات بعدی قابل علاج هستند منتها بحث این است که چقدر به این مسئله اهمیت بدهیم و نسبت به آن تأکید داشته باشیم.

این نماینده مجلس دهم در رابطه با دلایل تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون فرهنگی علی رغم وجود چنین مشکلاتی گفت: بنده خودم که مخالف تصویب کلیات بودم و معتقد بودم که باید برنامه به دولت برگردد؛ چرا که در این لایحه تنها سه ماده به موضوعات فرهنگی اختصاص داده شده آن هم سه ماده‌ای که چشم‌انداز خوبی ندارد اما اکثریت اعضای کمیسیون فرهنگی به کلیات رأی دادند و باید پذیرفته می‌شد.

سعیدی تأکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده کمیسیون فرهنگی باید برای تکمیل و اصلاح موارد فرهنگی لایحه برنامه ششم ورود جدی داشته باشد و منتظر اقدام کمیسیون تلفیق نماند؛ اگر کمیسیون فرهنگی صرفاً منتظر اقدامات کمیسیون تلفیق باشد به نتیجه‌ای نمی‌رسد برای همین معتقدم باید پیشنهادات جدیدی در این رابطه ارائه کرده و برای رفع نواقص اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس آینده مباحث فرهنگی کشور را از منظر لایحه برنامه ششم توسعه مطلوب نداست و گفت: با توجه به مواردی که در این لایحه آمده نمی‌توان به آینده فرهنگ جامعه امیدوار بود؛ تجربه و سابقه نشان داده که وقتی اراده و انگیزه‌ای برای تحول فرهنگی در کشور وجود نداشته باشد، هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و مباحث در حد گفتار باقی می‌ماند.

سعیدی ادامه داد: در این کشور انقلاب فرهنگی صورت گرفت اما این انقلاب به اهدافش نرسید و الان هم نیاز است که انقلاب فرهنگی دوباره تجدید شود؛ چرا که ولنگاری فرهنگی که رهبر معظم انقلاب نیز از آن گله کردند، یک واقعیت انکارناپذیر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمود قره‌داغی

captcha