رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به حرکت جمعی دارد
کد خبر: 3524350
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
چمران:

رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به حرکت جمعی دارد

گروه جامعه: رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اینکه از دو یا سه نهاد مانند شهرداری و یا نیروی انتظامی توقع داشته باشیم که کل موضوع آسیب‌های اجتماعی را رفع کنند، تصوری واهی و باطل است، چراکه این مسئله نیاز به یک حرکت جمعی در کل نظام دارد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که حل معضل آسیب‌های اجتماعی در تهران چیست و وظیفه نهاد‌ها در این زمینه چه اقداماتی، گفت: آسیب‌های اجتماعی امروز جزئی از مسائل شهری هستند که هم مردم و هم دولت باید آنها را بدانند و برای رفع آنها تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ورود جدی به رفع آسیب‌های اجتماعی، گفت: اینکه از دو یا سه نهاد مانند شهرداری و یا نیروی انتظامی توقع داشته باشیم که کل موضوع آسیب‌های اجتماعی را رفع کنند، تصوری واهی و باطل است، چراکه این مسئله نیاز به یک حرکت جمعی در کل نظام دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تنها با تعامل می‌توان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به نقطه مطلوبی رسید، افزود: در سال‌های اخیر شهرداری سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است اما در این راستا باید علاوه بر شهرداری و نیروی انتظامی‌، بهزیستی‌، قوه قضائیه و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع فعالیت جدی کنند.

چمران در پاسخ به این سوال که چرا تجمع آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها بیشتر از سایر نقاط است، ادامه داد: در همه دنیا، کلان‌شهرها به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، محل مناسبی برای کارتن خواب‌ها و ایجاد آسیب‌های اجتماعی هستند. لذا امروز تمرکز آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به مهمترین عوامل بروز آسیب در شهر تهران، گفت: در تهران مسئله اشتغال، مهمترین عامل در کاهش آسیب‌های اجتماعی است، چراکه بسیاری از آسیب‌ها از کارگران بیکار شهرستانی ایجاد می‌شود که به منظور یافتن کار به تهران می‌آیند. اما به دلیل فقر، به پارک‌ها پناه می‌برند و آنجا معتاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی منوط به ایجاد اشتغال توسط دولت و نهادی مرتبط با این موضوع است، افزود: بیشتر افرادی که به تهران مهاجرت می‌کنند با هدف کار است، که بعد به دلیل نبود کار به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند. لذا دولت وظیفه دارد با ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک، زمینه‌ای فراهم کند که جمعیت بیکاران به سمت تهران و کلان شهرها هجوم نیاورند.

چمران گفت: متاسفانه افرادی که به تهران می‌آیند، زمانی که کار پیدا نکرده و یا در دراز مدت بیکار می‌شوند دچار سرخوردگی شده و چون پناهگاهی هم ندارند، به پارک‌ها پناه می‌برند و آسیب از همین‌جا آغاز می‌شود. لذا راه نجات کلان‌ شهرها از آسیب‌های اجتماعی، بستن این دور باطل است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای رشد جمعیتی که در تهران درحال شکل‌گیری است، مدیریت شهری برنامه‌ای دارد؟ گفت: در تهران هجوم جمعیت هیچ‌وقت به وجود نمی‌آید . چراکه رشد جمعیت تهران از متوسط رشد جمعیت در کشور کمتر است. رشد و انفجار جمعیت در اقمار شهر تهران به‌وجود می‌آید و تهران رشد جمعیتش زیر 2 درصد است و آمارها دقیقا این مسئله را نشان می‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رشد جمعیت در اطراف تهران است و زمانی که این رشد جمعیت زیاد می‌شود به سمت تهران سرازیر می‌شود. این رشد جمعت در روز به تهران وارد می‌شود و شب دوباره باز می‌گردند که این جمعیت است که باعث شلوغی تهران می‌شود.

چمران با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و جامع در مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: ما شهر تهران را در طرح تفضیلی برای مدیریت بهتر کوچک کردیم و از 700 هزار کیلیومتر به 300 هزار کیلومتر کاهش دادیم. اما برای پیشگیری از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی باید اقدامات زیر‌بنایی اساسی و مهم با حضور تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه در کشور انجام شود.

captcha