رقابتی که صدا و سیما را از ارزش‌ها دور کرده است
کد خبر: 3513823
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
حجت‌الاسلام کیاسری:

رقابتی که صدا و سیما را از ارزش‌ها دور کرده است

گروه جامعه: رئیس انجمن مراکز خدمات روانشناسی ‌ایرانیان با اشاره به اینکه صدا و سیما به دلیل رقابت با شبکه‌های جهانی، در حال فاصله‌ گرفتن ارزش‌ها و معیار‌های اسلامی است، گفت: این روند یعنی عدم رعایت مرز‌های محرم و نامحرم و نمایش رفتارهای نامناسبی که حرمت زن و مرد را رعایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر مرتضوی کیاسری، رئیس انجمن مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره ایرانیان در‌ گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که نقش صدا و سیما در کاهش آسیب‌های اجتماعی چقدر است و آیا رسانه ملی توانسته آنگونه که باید در این زمینه نقش آفرینی کند؟ گفت: رسانه‌ها می‌توانند در آرام‌بخشی جامعه مؤثر باشند. مجموعه صدا و سیما نیز با توجه به فراگیر بودن و مخاطب‌ بالایی که دارد می‌تواند در بحث پیشگیری از وقوع جرم، آموزش به خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما هنوز نتوانسته نقش خود را به‌درستی در حوزه کاهش آسیب اجتماعی ایفا کند، افزود: متاسفانه صدا و سیما در تولید برنامه‌ها ‌دچار یک پارادوکس و وضعیت تعارض شده است. از طرفی می‌خواهد از رسانه‌های جهانی عقب نماند و از طرفی‌هم تلاش می‌کند بیننده‌ها و شنونده‌هایش را از دست ندهد، به همین خاطر به دنبال یک متدولوژی و روش جدید رفته است.

مرتضوی کیاسری ادامه داد: متاسفانه صدا و سیما در حال حاضر از روش‌هایی استفاده می‌کند که ایجاد گرایش می‌کند؛ چون انسان از لحاظ روانشناسی تمایل دارد مقابلش مانعی نباشد و قرآن هم به آن اشاره می‌کند که «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵ سوره قیامه/آیه 5﴾» صدا سیما نیز از این متد در برنامه‌های خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال اگر فرض کنیم فلان مجری در شبکه‌های جهانی یا در شبکه‌های ماهواره‌ای در حال بروز کردن است، از آن رفتار ‌به تعبیری غنی‌سازی شده و با سطح ضعیف‌تری در جامعه استفاده می‌کند.

رئیس انجمن مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره ایرانیان تصریح کرد: این روند صدا و سیما یعنی آزادی روابط زن و مردم، عدم رعایت مرز‌های محرم و نامحرم و نمایش رفتارهای نامناسبی که حرمت زن و مرد را رعایت نمی‌کند.

وی گفت: متاسفانه صدا و سیما امروز به دلیل رقابتی که می‌خواهد با شبکه‌های جاذب و جالب جهانی در انظار داشته باشد، در حال فاصله‌ گرفتن ارزش‌ها و معیار‌هایی است که باید داشته باشد. صدا و سیما باید به‌دنبال ارائه راه‌کار برای چرایی این مسئله باشد که با برنامه‌هایش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شود نه اینکه خود آسیب‌زا شود. لذا باید برنامه‌ها به گونه‌ای، هم جالب و جاذب باشد و هم ارزش‌ها و مرزها را نشکند. البته این موضوع نیاز به ساعت‌ها مطالعه و تفکر دارد که کاری دست نیافتنی هم نیست.

مرتضوی کیاسری برنامه‌های حجت‌الاسلام قرائتی را نمونه‌ای جذاب در برنامه‌های صدا و سیما دانست و گفت: به عنوان مثال برنامه‌های حجت‌الاسلام قرائتی مخاطبان بسیاری را دارد چون از یک روش‌ ویژه‌ و متفاوت استفاده می‌کند، به‌گونه‌ای که شما یک روش سنتی و امروزی را با هم مشاهده می‌کند.

رئیس انجمن مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره ایرانیان بیان کرد: روش حجت‌الاسلام قرائتی یک الگو است که اگر بتوانیم از امثال این روش‌ها استفاده کنیم به نظر می‌رسد صدا و سیما دیگر لازم نیست دغدغه‌ عقب ماندن از رقبا را داشته باشد و این مسئله حل می‌شود و قطعا بعد از این روند بد‌ آموزی‌ها شبکه‌های صدا و سیما را هم می‌توان کنترل کرد.

captcha