حقوق بشر اسلامی؛ تضمین‌کننده حق‌الله، حق عمومی و حق افراد
کد خبر: 3513105
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
آیت‌الله کعبی عنوان کرد:

حقوق بشر اسلامی؛ تضمین‌کننده حق‌الله، حق عمومی و حق افراد

گروه سیاسی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی و غربی گفت: از لحاظ قواعد، حقوق بشر اسلامی مبتنی بر مجموعه قواعدی است که سه حق پایه‌ای را تضمین می‌کند؛ حق‌الله، حق عمومی و حق افراد.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تفاوت‌های اساسی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی گفت: حقوق بشر اسلامی از لحاظ مبانی، منابع، قواعد، اهداف، روش‌ها و مسائل تفاوت پایه‌ای و بنیانی با حقوق بشر غربی و امریکایی دارد.

منبع اصلی حقوق بشر غربی اراده کشورهای قدرتمند است

وی افزود: حقوق بشر اسلامی برپایه حقیقت، وجود خدای متعال، نقش پروردگار در نظام آفرینش، آخرت‌گرایی و توجه به کمال انسان و ابعاد مادی و معنوی بشر استوار است. در حالی که حقوق بشر غربی مبتنی بر الحاد، انکار وجود خداوند تبارک و تعالی و یا بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه خداوند در نظام هستی و نگاه تک‌بعدی و صرفا مادی به انسان می‌باشد.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: از نظر منابع، منبع اصلی حقوق بشر غربی اراده کشورهای قدرتمند است که به عنوان کشورهای فاتح جنگ جهانی دوم، قواعد خود را به نام حقوق بشر بر بشریت تحمیل می‌کنند و مبتنی بر هوا و هوس است که اسم این هوا و هوس را، قرار داد می‌گذارند و حتی خودشان به این قرارداد پایبند و ملتزم نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اما منبع حقوق بشر اسلامی وحی و عقل است و مبتنی بر کتاب، سنت، عقل و قرارداد مقدس لازم‌الاتباع بین ابنای بشر و بین ملل و دولت‌هاست. در حالی که حقوق بشر غربی به این قرارداد پایبند نیست.

حقوق بشر اسلامی؛ تضمین کننده حق‌الله، حق عمومی و حق افراد

وی ابراز کرد: از لحاظ قواعد، حقوق بشر اسلامی مبتنی بر مجموعه قواعدی است که سه حق پایه‌ای را تضمین می‌کند؛ حق‌الله، حق عمومی و حق افراد و بین این سه حق هماهنگی ایجاد می‌کند.

آیت‌الله کعبی یادآور شد: حقوق بشر غربی تنها برپایه لیبرالیسم، اومانیسم و سکولاریسم است و بی‌توجه به حقوق عمومی به ویژه حقوق عمومی مربوط به زندگی معنوی انسان‌هاست. به همین دلیل آزادی‌های خارج از شأن و مقام الهی انسان در مدل غربی حقوق بشر مجاز شمرده می‌شود و به اسم آزادی‌های فردی، بشریت به انحطاط کشیده می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: به لحاظ روشی نیز حقوق بشر غربی در روش و اجرا از طریق سازوکار قدرت و نظام سلطه، خود را بر ابناء بشر تحمیل کند، این در حالی است که حقوق بشر اسلامی بر پایه باورها و ارزش‌های مقدس الهی، انسانی و مبتنی بر اعتقاد به فرهنگ دینی به عمق جان بشریت نفوذ پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرای حقوق بشر اسلامی از یک طرف اعتقاد و از طرف دیگر پایبندی امت اسلامی به احکام و ضوابط اسلامی و شریعت و فقه است، گفت: از سویی دولت‌های اسلامی مجبور هستند که برپایه اسلام عمل کنند که در صورت عمل در جهت خلاف اسلام توسط ملت‌های اسلامی به عنوان طاغوت و جبار شناخته می‌شوند و مشروعیت خود را از دست می‌دهند.

حقوق بشر اسلامی و غربی تمایز جوهری دارند

آیت‌الله کعبی با اشاره به اینکه براساس موارد ذکر شده، تمایز جوهری میان حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی وجود دارد، گفت: حقوق بشر غربی و امریکایی دچار تناقض در تئوری و عمل است و به همین دلیل در عرصه عملی دچار دوگانگی و نگاه ابزاری می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان درباره بی‌توجهی به حقوق بشر اسلامی در جهان اسلام گفت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی در 30 ماده در چارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی برپایه شریعت اسلامی برای همه کشورهای اسلامی لازم‌الاجراست اما متأسفانه هم سازمان همکاری‌های اسلامی و هم برخی کشورهای اسلامی به دلیل وابستگی به نظام سلطه و تبعیت از قدرت‌ها به این اعلامیه پایبند نیستند و این مسئله باید از سوی ملت‌های مسلمان مطالبه شود.

وی در پایان تأکید کرد: همچنین لازم است در سیاست خارجی جمهوری اسلامی اعلامیه حقوق بشر اسلامی ملاک و محور گفت‌وگو و تفاهم در روابط بین‌المللی قرار بگیرد و موضع‌گیری انتقادی نسبت به حقوق بشر غربی در دستور کار باشد.

مهدی مخبری

captcha