به گزارش کانون خبرنگاران
نبأ وابسته به خبرگزاری
ایکنا، روند پذیرش و نحوه ورود مددجویان به مددسرای خاوران به این صورت است که در ابتدای کار، مددجویان باید به بخش پذیرش مراجعه کنند، مددکار، اسامی مددجویان و شماره پرونده آنها را درج میکند، پس از ثبت اسامی، مددجویانی که برای نخستین بار وارد این مددسرا شدهاند برای تشکیل پرونده نیازمند مراجعه به مددکاری هستند.
ثبت هویت مددجویان در مددسرای خاوران
پس از تشکیل پرونده، روانشناس به مددجو مشاوره ارائه میدهد و شرح حال مختصری از وی را به ثبت میرساند و همچنین روانشناس به درج مشکلاتی که ممکن است مددجو با آن مواجه باشد اقدام میکند، در بخش دیگر، ثبت هویت تمام مددجویان صورت میگیرد، به گونهای که اثر انگشت، هویت چشمی و یک قطعه عکس اخذ شده از مددجویان، وارد سیستم سازمان میشود.
اسامی این مددجویان به هیچ نهاد، ارگان یا سازمانی داده نمیشود و هویت مددجویان در مددسرای خاوران محفوظ میماند؛ ثبت هویت مددجویان به این جهت است که سازمان، اسامی آنها را داخل تمام سیستمهای خوابگاههای شهر تهران داشته باشد که اگر مددجویی وارد یک خوابگاه دیگر شد سازمان بتواند وی را رصد کند تا دریابد که این مددجو چگونه گذران زندگی و خواب خود را انجام میدهد.
ارائه خدمات اولیه به مددجویان
مددجویانی که برای دفعات متعدد به این مددسرا مراجعه کردهاند نیازمند تشکیل پرونده نیستند و میتوانند وارد رختکن شوند و پس از درآوردن لباسهای خود و تحویل وسائل به امانات، در صورت نیاز به اصلاح، به آرایشگاه مراجعه کنند؛ استحمام برای تمام مددجویان اجباری است.
پس از استحام، مددجویان البسه فرم خود را تحویل میگیرند که این لباسهای فرم به صورت متحدالشکل طراحی شده و از یک رنگ واحد برخوردار است، به تعداد مددجویان، لباس در نظر گرفته شده است که پس از استحمام، مددجویان لباسهای فرم خود را تحویل میگیرند و سپس وارد سالن و خوابگاه مددسرا میشوند، این مددسرا همچنین دارای نمازخانهای است که مددجویان میتوانند در کنار خواندن نماز، سؤالات شرعی خود را از امام جماعت بپرسند و مسائل دینی خود را برای ایشان بازگو کنند.
فکر بازگشت به آغوش گرم خانواده
تمام مددجویان آن زمان که خدمات استحمام، آرایشگاه و لباس فرم خود را دریافت کردند وارد سالن میشوند و مطابق با شمارههای در نظر گرفته شده، بر روی تختهای خود قرار میگیرند و به استراحت میپردازند، همچنین برای مددجویان، تلوزیونی در نظر گرفته شده است تا بتوانند برنامههای مدنظر خود را مشاهده کنند، اگر مددجویی بخواهد فعالیتی در یک زمینه خاص همانند کتابخوانی داشته باشد، با هماهنگی مددکاران و مددیارها میتواند این فعالیت را به انجام برساند.
ساعت هشت و نیم، ساعتی است که خدمات شام و چای برای مددجویان در نظر گرفته میشود، پس از صرف شام، مددجویان بار دیگر به سالن بازمیگردند و اگر خواستار استراحت یا تماشای تلوزیون باشند به انجام کارهای مورد نظر خود میپردازند، اتفاق زیبای این مددسرا، فکر بازگشت مددجویان به آغوش گرم خانواده است که گاهی این مددجویان با همکاری و یاری مددکاران و مشاوران به این آرزوی خود دست مییابند.
یاری مددکاران در جهت وصل مددجو به خانوادهاش
خدمات این مددسرا در راه ماندگان، معتادان بی سر پناه و به طور کلی هر مددجوی مرد فاقد اسکان را در برمیگیرد؛ از این رو مددکاران و مشاوران این مجموعه درصدد هستند که این آسیب دیدگان اجتماعی را به خانوادههایشان وصل کنند، خوشبختانه مشاوران در این زمینه موفق بودند و توانستند تعداد بیشماری از این مددجویان را به آغوش گرم خانوادههایشان بازگردانند.
پریشان، کارشناس ارشد مشاوره و مشاور مددسرای خاوران در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به ایکنا، در رابطه با نحوه ارائه خدمات اولیه به مددجویان گفت: محلی که در آن مشغول به فعالیت هستم بیشتر در حیطه کاهش آسیب است، به نوعی به افرادی که آسیبدیده اجتماعی محسوب میشوند خدمات ارائه داده میشود، خدمات اولیه استحمام، شام و صبحانه مختصر را دربرمیگیرد که ما سعی در برآورده کردن نیازهای اولیه مددجویان را داریم.
اعتیاد؛ مشکل اصلی بالغ بر 80 درصد از مددجویان
وی عنوان کرد: گاهی مددجو نیازمند مراجعه به پزشک است که این خدمات از سوی این مرکز به فرد داده میشود، مشکل اصلی بالغ بر 80 درصد مددجویان اعتیاد است، معمولاً خانوادهها به فرد معتاد تا درجهای یاری میرسانند، فرض کنید مددجویی که بار اول با بیماری اعتیاد مواجه میشود، خانواده وی آن زمان که این موضوع را بفهمد شخص معتاد را به کمپ، معرفی و برای ترک وی اقدام میکند.
وی با اظهار تأسف از بازگشت مددجویان به اعتیاد پس از دوره درمان گفت: متأسفانه با وجود تلاشهای پیگیر خانوادهها، فرد بار دیگر به اعتیاد آلوده میشود، خوشبختانه از سوی شهرداری مراکز، حمایتهای خوبی صورت گرفته و مراکز بهاران در مناطق 22 گانه تهران راهاندازی شده است، ما مددجویان را به این مکان ارجاع میدهیم؛ همچنین خدمات مشاوره و راهنمایی برای آنان در نظر گرفته و برای مددجویان دوره سه تا شش ماهه برگزار میشود، آن زمان که این مددجویان خدمات اولیه را دریافت کردند در جهت اشتغال زایی، آنان را به کارگاه کارآفرین ارجاع میدهند تا در آن کارگاه، بازتوانی شوند.
وی در پایان بر ضرروت رسیدگی به مددجویان در اتمام خدماترسانی تأکید کرد و گفت: اگر مددجویان نیازمند حرفهآموزی باشند به آنها حرفهای آموخته میشود، سپس آنها را به بازار کار وصل میکنند و بیمه میدهند، اگر بازتوانی صورت گرفت گام بعدی وصل این مددجویان به کانون گرم خانواده و جامعه است، پس از وصل شدن به جامعه این مددجو همچنان نیازمند پیگیری از سوی مجموعه است تا مددجو بار دیگر به حالت اولیه خود بازنگردد.