مردمی بودن؛ امتیاز طرح «دانشجو معلم قرآن»
کد خبر: 3391104
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
احمد حاجی‌شریف بیان کرد:

مردمی بودن؛ امتیاز طرح «دانشجو معلم قرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: طرح دانشجو معلم قرآن، طرح بسیار خوب و اثرگذاری است؛ چرا که هزینه‌ای در برنداشته و کاملاً مردمی است.

احمد حاجی‌شریف، پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به طرح دانشجو معلم قرآن کریم که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اجرا خواهد شد، گفت: این طرح که بناست در دانشگاه‌های کشور اجرا شود طرح بسیار خوبی است و تا به حال مشابه آن وجود نداشته است.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن افزود: نحوه اجرای طرح دانشجو معلم قرآن به این صورت است که از بین دانشجویان در دانشگاه‌ها، دانشجویانی که در زمینه‌های مختلف قرآنی کار کرده‌اند، شناسایی می‌شوند تا در دوره‌های تخصصی آموزشی شرکت کرده و به عنوان معلم قرآن به تدریس قرآن برای دیگر دانشجویان در دانشگاه خود بپردازند.
حاجی‌شریف ادامه داد: مرحله اول اجرای طرح دانشجومعلم قرآن کریم ابتدا در مرحله کشوری اجرا می‌شود و در مرحله بعد به صورت استانی خواهد بود تا دانشجومعلمان در هر استان تحت آموزش‌های اساتید استان قرار بگیرند و پس از کسب توانمندی‌های لازم به آموزش قرآن برای دیگر دانشجویان بپردازند.

استفاده از ظرفیت اساتید قرآن استانی برای تربیت دانشجومعلم قرآن
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم عنوان کرد: در تمامی استان‌ها مدرسان و اساتید خوبی داریم که می‌توانند دانشجومعلم قرآن تربیت کرده و آنها را برای آموزش قرآن آماده کنند پس لزومی ندارد که دانشجومعلمان از دیگر استان‌ها برای آموزش به تهران بیایند بلکه می‌توانند در همان استان و با تدابیری که از سوی دانشگاه‌ها اندیشیده می‌شود آمادگی و توانمندی لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: در طرح دانشجومعلم قرآن کریم، دانشجومعلمان آموزش‌های لازم را به صورت متمرکز می‌بینند و با حمایتی که از سوی دانشگاه انجام می‌شود برای دیگر دانشجویان کلاس قرآن برگزار می‌کنند؛ این کار نه هزینه‌ای می‌خواهد و نه امکانات خاصی، اما در نهایت کمک می‌کند تا سطح دانشجویان دانشگاه‌ها در زمینه روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ قرآن کریم، مفاهیم و... ارتقا پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آموزش و پرورش آنطور که باید در زمینه آموزش قرآن موفق نبوده‌ایم، عنوان کرد: دانش‌آموزان 12 سال در آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند و سر کلاس قرآن می‌نشینند اما در نهایت پس از فارغ‌التحصیلی خروجی لازم به دست نمی‌آید؛ البته در سال‌های اخیر وضعیت آموزش قرآن در مدارس بهتر از گذشته است.
حاجی‌شریف یادآور شد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در طول 12 سال تحصیل خود، کلاس آموزش قرآن دارند، اما نتیجه کار آن طور که می‌خواهیم، نیست و طرح دانشجومعلم قرآن کریم به جبران این کمبود کمک می‌کند.

در طرح دانشجومعلم قرآن، دانشگاه فرصت خوبی برای یادگیری قرآن می‌شود
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی از آموزش و پرورش به دانشگاه می‌روند تا آموزش‌هایی که در مدرسه دیده‌اند در دانشگاه تکمیل کنند و البته دانشگاه، فرصت مناسبی برای آموزش مقدماتی تا پیشرفته قرآن کریم به دانشجویان است که امیدواریم این اتفاق از طریق طرح دانشجومعلم قرآن کریم بیافتد.
این پیشکسوت قرآنی با یادآوری اینکه در طرح دانشجومعلم قرآن کریم، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و تفسیر و... از مقدماتی تا تخصصی مورد توجه است، گفت: این طرح یک طرح کاملا مردمی و بسیار خوب است و در این طرح توقعی هم از دولت وجود ندارد که هزینه کند یا روی تربیت معلم قرآن سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که کار به صورت کاملا مردمی اداره می‌شود.
وی عنوان کرد: برای اجرای هر چه بهتر طرح دانشجومعلم قرآن کریم کارگروهی متشکل اساتید سطوح مختلف شکل گرفته که این اساتید مسئول پیگیری و نحوه اجرای طرح هستند و با توجه به تجربیات خوبی که این اساتید دارند امیدواریم این طرح بسیار موثر و مفید باشد.
حاجی‌شریف در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در صورتی که مسئولان مربوطه در دانشگاه‌ها حمایت‌های لازم از طرح دانشجومعلم قرآن کریم را داشته و فضاسازی خوبی انجام دهند، دانشجوان ما در گذشته هم نشان داده‌اند که از چنین طرح‌هایی استقبال می‌کنند؛ از طرفی در سال اول اجرای این طرح، نباید انتظار داشته باشیم که تمامی دانشجویان در این طرح مشارکت داشته باشند بلکه لازم است این طرح ابتدا معرفی شود تا دانشجویان بیشتری جذب آن شوند.

captcha