فعالیت دارالقرآن‌های مرکزی مناطق ۲۲ گانه تهران در ۳ حوزه
کد خبر: 3350189
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
حجت‌الاسلام کوششی خبر داد:

فعالیت دارالقرآن‌های مرکزی مناطق ۲۲ گانه تهران در ۳ حوزه

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای عالی قرآنی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های دارالقرآن‌های مرکزی مناطق ۲۲ گانه تهران گفت: این دارالقرآن‌ها در سه حوزه آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره طرح تأسیس دارالقرآن‌های مرکزی مناطق 22 گانه تهران، گفت: دارالقرآن‌های مرکزی مناطق با حمایت و پشتیبانی شهرداری مناطق تشکیل شده و در چارچوب تعریف شده با مصوبات شورای عالی قرآن شهرداری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که دارالقرآن‌های مرکزی محوریت فعالیت‌های قرآنی شهرداری را در هر منطقه عهده‌دار خواهند بود، اظهار کرد: این دارالقرآن‌ها ضمن برخورداری از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های شهرداری به عنوان یک مجموعه کاملاً مردمی عمل کرده و از مشارکت‌های مردمی برخوردار خواهد بود.

کوششی ضمن اشاره به وظایف دارالقرآن‌های مرکزی مناطق، بیان کرد: این دارالقرآن‌ها در جهت اجرای برنامه‌های قرآنی در سه حوزه آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی فعالیت می‌کنند و با برقراری ارتباط، تعامل، همکاری و حمایت فکری، نرم‌افزاری و الگودهی مناسب برنامه‌های قرآنی در سطح محلات و تشکیل جلسات مستمر با مدیران خانه‌های قرآن و عترت در جهت تخصصی کردن فعالیت‌های قرآنی در این مراکز گام برمی‌دارند.

وی ایجاد مهد و پیش‌دبستانی قرآنی را از جمله فعالیت دارالقرآن مناطق عنوان کرد و افزود: با توجه به این که یکی از خواسته‌های جدی خانواده‌ها، ایجاد بستر مناسب به منظور تربیت صحیح فرزندان بر مبنای معارف قرآنی است، این امر، ایجاد مهد و پیش‌دبستانی قرآنی در دارالقرآن‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

کوششی گفت: آموزش قرآن در مقطع پیش‌دبستانی در قالب یک یا چند فعالیت یاددهی و یادگیری با محوریت قرآن‌آموزی مانند آموزش مفاهیم دینی، حفظ سوره‌های منتخب و تربیتی قرآن، آموزش آیات موضوعی و کاربردی در راستای ایجاد زمینه عمل به قرآن از کودکی و ... در قالب نقاشی، رنگ آمیزی، شعر، کاردستی، داستان و بازی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌های این دارالقرآن‌ها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن، تربیت کادر متخصص، تربیت آموزشیار قرآن، برگزاری دوره‌های آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و آموزش سبک زندگی دینی و قرآنی اشاره کرد.

کوششی با اشاره به حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دارالقرآن‌های مرکزی مناطق، افزود: برگزاری کرسی‌های تلاوت ترجیحاً در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز عمومی با مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت قرآنی مناطق، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در سطح منطقه، برگزاری اردوهای قرآنی، فرهنگی، زیارتی و سیاحتی، برگزاری دوره‌های فیلم‌نامه‌نویسی قرآنی، ساماندهی ارتباط، حمایت و تقویت جلسات قرآن خانگی، زمینه‌سازی و ارائه محصولات قرآنی و فرهنگی مرتبط با سبک زندگی اسلامی و ایرانی در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دارالقرآن‌ها قرار دارد.

وی تصریح کرد: دارالقرآن‌های مرکزی مناطق با بهره‌گیری از نخبگان و عناصر اثرگذار در هر منطقه اقدام به نیازسنجی منطقه‌ای و محلی نسبت به نیازهای فرهنگی، دینی و قرآنی می‌کنند و تهیه بانک جامع اطلاعات قرآنی در هر منطقه، تهیه و تجمیع آثار و محصولات قرآنی و دینی در سطح منطقه و ایجاد کتابخانه تخصصی حوزه قرآن و عترت از جمله فعالیت‌های دارالقرآن‌های مناطق در حوزه فعالیت‌های پژوهشی است.

captcha