چه تعداد مراکز رشد علوم انسانی فعال است؟/ تخصیص اعتبار پژوهش‌های قرآنی
کد خبر: 3344418
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
معاون پژوهشی وزیر علوم در پاسخ به ایکنا تشریح کرد:

چه تعداد مراکز رشد علوم انسانی فعال است؟/ تخصیص اعتبار پژوهش‌های قرآنی

گروه دانشگاه: وحید احمدی با بیان اینکه قصد داریم مراکز رشد بیشتری در حوزه علوم انسانی فعال شوند، گفت: همچنین تقویت مراکزی که فعال شده‌اند در دستور کار جدی است.

وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،‌ در رابطه با پارک‌های علم و فناوری که در زمینه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، گفت: پارک‌ها به‌صورت جامع هستند و پارک‌های خاص برای علوم انسانی نداریم؛ بلکه مراکز رشد علوم انسانی را داریم.

وی با اشاره به مراکز رشد علوم انسانی، اظهار کرد: در حال حاضر به تشکیل پنج یا شش مرکز به خصوص در این دوره اخیر کمک کرده‌ایم که تشکیل شده‌اند؛ مراکز رشد دانشگاه هنر و علوم انسانی تبریز، دانشگاه هنر اصفهان، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، پارک همدان و پارک قم که مراکز رشد وابسته در آن‌ها ایجاد شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: اینها مجموعه مراکز رشدی هستند که وزارتخانه تأکید جدی بر آن‌ها داشته است. در حال حاضر هم بنای ما بر این است که مراکز رشد بیشتری در حوزه علوم انسانی فعال شوند و اینهایی که فعال شده‌اند تقویت شوند. این فعالیت‌ها خاص علوم انسانی است.

اعتبار پژوهش‌های قرآنی در حال تخصیص است

احمدی همچنین در رابطه با وضعیت پژوهش‌های قرآنی در معاونت زیر نظر وی، گفت: در حوزه پژوهش‌های قرآنی کار بسیار جدی و علمی قوی کرده‌ایم؛ به این ترتیب که تمام طرح‌های پراکنده‌ای که آمده است را دسته‌بندی کرده‌ایم که به تعدادی طرح‌های کلان تبدیل شده است. آن اعتباری هم که گفته شده خوشبختانه با هماهنگی که صورت گرفته در حال تخصیص است.

وی عنوان کرد: برای طرح‌ها شیوه مجری‌محوری تعیین شده است و در قالب مجری‌محوری از این حالت پراکنده‌ای که غیر قابل استفاده باشند دور شده‌اند. طرح‌ها در قالب طرح‌های محوری هستند. طرح‌ها در قالب مجری‌محوری و یا همکاری هستند. خوشبختانه از تجربه طرح‌های کلانی که در شورای عتف داشتیم در این بخش استفاده کردیم؛ اینجا هم یک دسته‌بندی صورت گرفته و امیدواریم یک حرکت مفیدی در این حوزه صورت بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به سند آمایش آموزش عالی در حوزه علم و فناوری، گفت: یکی از وظایف اصلی شورای عتف همین بحث سند آمایش آموزش عالی است. در حوزه فناوری و در پارک‌های علم و فناوری در مورد ارزیابی عملکرد پارک‌ها، برنامه‌هایشان و شاخص‌هایی که به آن‌ها اعلام کرده‌ایم قراردادی را بسته‌ایم که گزارش‌های آن‌ها داده می‌شود و در حال ارائه است. مراکز پژوهشی‌‌مان هم همینطور ملزم به ارائه گزارش‌ها هستند و این کارها در قالب یک طرح بزرگ ملی در شورای عالی عتف و همینطور بحث طرح آمایش آموزش عالی در حال انجام است.

احمدی اظهار کرد: قرار است که ان‌شاءالله به‌صورت بخش بخش، یعنی پژوهش جدا و فناوری جدا و هم به‌صورت تجمیعی ـ هم علم و هم فناوری ـ در این طرح مورد بررسی قرار داده شود و اعتباری هم برایش تخصیص داده شود. بخش‌هایی از آن که در وزارت علوم است را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که مرحله به مرحله به نتیجه برسد.

captcha