آموزش، راه‌کار مقابله با فهم نادرست از اسلام است
کد خبر: 3340941
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
نویسنده سرشناس ترکیه:

آموزش، راه‌کار مقابله با فهم نادرست از اسلام است

گروه بین‌الملل: کارآمدترین راه‌کار برای اثبات صلح‌آمیز بودن تعالیم اسلام، گسترش یک الگوی آموزشی صحیح با هدف مقابله با فهم نادرست از این دین توحیدی و پرهیز از خرافات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، «هارون یحیی»، نویسنده سرشناس ترکیه، در مقاله‌ای که به تازگی در پایگاه خبری «پراودا» منتشرشده، با پرداختن به موضوع اسلام و صلح، وضعیت کنونی جهان اسلام را مورد تحلیل قرار داده است که بخش‌هایی از آن در ذیل آمده است.
جمله «اسلام دین صلح است» امروز نزد افرادی که با حقیقت این دین آشنایی ندارند تقریبا به یک کلیشه غیرقابل توجیه تبدیل شده است. بسیاری از مردم با توجه به ناآرامی‌ها در خاورمیانه و اوضاع فعلی جهان اسلام چندان باوری به این واقعیت ندارند که اسلام به معنای حقیقی مدافع صلح است. آنها تا اندازه‌ای حق دارند اینگونه فکر کنند، چرا که صلح از طریق جنگ حاصل نمی‌شود. بنابراین واقعیتی وجود دارد که نباید آن را از ذهن دور داشت: کسانی که به نام اسلام ترجیح می‌دهند جنگ به راه اندازند اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند.
متاسفانه بخشی از امت اسلام، قرآن را به دست فراموشی سپرده، به منابع دیگر متوسل شده و راه غیرقرآنی در پیش گرفته است که منجر به راه انداختن جنگ و خشونت به نام اسلام، برقراری نظام استبداد و توسل به ظلم و ستم شده است.  
گروهی متشکل از از افراد هنرمند در روسیه با همکاری یکدیگر و با هدف ارائه تصویر مثبت از مسلمانان، در تلاش‌اند زندگی کیفی جامعه مسلمان را در این کشور ارتقا دهند و تبلیغات منفی علیه مسلمانان را خنثی نمایند. این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه با توجه به این که در طی سال‌های اخیر، اسلام از تفسیرهای نادرست عده‌ای از این دین آسیب دیده و این مسئله به نوبه خود به پدیده اسلام‌هراسی دامن زده است.
مسلمانان روسیه اجتماع بزرگی را شامل می‌شوند که از اقوام مختلف تشکیل شده است. در حال حاضر حدود 2 میلیون مسلمان در مسکو زندگی می‌کنند که این میزان 16 درصد کل جمعیت پایتخت را تشکیل می‌دهد. به دلیل نرخ بالای زاد و ولد در میان مسلمانان روسیه، کارشناسان تخمین زده‌اند که جمعیت مسلمانان این کشور ظرف سه دهه آینده به 25 درصد کل جمعیت افزایش خواهد یافت. متاسفانه جامعه مسلمان روسیه در گذشته از افراط‌گرایی رنج برده است. با این حال مسلمانان روسیه بر این باورند که سبک زندگی‌ و فهم آنان از اسلام به طرز قابل توجهی اصلاح شده است. به همین دلیل آنان معتقدند که تلاش برای انعکاس تصویر بهتر از خود آنگونه که معرف اسلام حقیقی باشد، امری ضروری وحائز اولویت است. 
تصویری که افراط‌گرایی و تروریسم با سوءاستفاده از نام اسلام به جهانیان ارائه کرده بیانگر نفرت‌پراکنی، بربریت و دشمنی با اخلاق، علم و هنر است.  بنابراین مصلحت و حکمت حکم می‌کند که به جای تلاش صرف برای مقصر دانستن غیرمسلمانان و متهم کردن آنان به رواج اسلام‌هراسی، عواقب این گونه  تصاویر ناصحیح از اسلام که برآمده از خرافات و جهل است مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
برای مسلمانان به ویژه اقلیت مسلمان در کشورهای غیراسلامی هرگز تا به اندازه دوران حاضر اتخاذ سبک زندگی همراه با صلح و دوستی اهمیت نداشته است. استقرار صلح و دوستی در یک جامعه بدون در نظر گرفتن علل وعوامل اسلام‌هراسی ممکن نیست. برای تحقق این مهم مسلمانان باید به جهانیان نشان دهند که انسان‌هایی صلح‌طلب و نوع ‌دوست هستند که به دیگر ادیان و اقوام احترام می‌گذارند و برای این هدف بسیار تلاش می‌کنند.
کارآمدترین راه‌کار برای اثبات صلح‌آمیز بودن تعالیم اسلام، گسترش یک الگوی آموزشی صحیح با هدف مقابله با فهم نادرست از این دین توحیدی و پرهیز از خرافات است.
هارون یحیی، در سال ۱۹۵۶ میلادی در شهر آنکارا، پایتخت کشور ترکیه به دنیا آمد. نام واقعی او عدنان اکتار (Adnan Oktar) است. در سال ۱۹۹۰ سازمان تحقیقات علمی «باو» را راه‌اندازی کرد.
یحیی کتاب‌های زیادی را به نگارش در آورده است، که هدف بیشتر آنها آشنایی افراد غیرمسلمان با اسلام است. کتاب‌هایی که او در رابطه با علم نگاشته است بیشتر با هدف رد فرگشت (نظریه تکامل)، ماده‌گرایی و بی‌خدایی است. سازمان «باو» کتاب «اطلس آفرینش» را در سال ۲۰۰۶ و جلدهای دوم و سوم آن را در سال ۲۰۰۷ چاپ کرد. به نوشته نیویورک تایمز، شاید بتوان گفت این کتاب مهمترین اثر علیه نظریه فرگشت داروین است.

captcha