سرفصل‌های دروس معارف بر پایه مهم‌ترین شبهات تدوین شود
کد خبر: 3312115
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
در هم‌اندیشی اساتید درس انقلاب اسلامی مطرح شد؛

سرفصل‌های دروس معارف بر پایه مهم‌ترین شبهات تدوین شود

گروه دانشگاه: طرح دستاوردهای انقلاب در ابعاد خارجی و داخلی و تدوین سرفصل‌های دروس معارف بر پایه مهم‌ترین شبهات از مهم‌ترین نکاتی بود که در گردهمایی علمی اساتید درس رشته انقلاب اسلامی دانشگاه‌های تهران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین گردهمایی علمی اساتید درس رشته انقلاب اسلامی دانشگاه‌های تهران به همت انجمن علمی دانشگاه معارف و اندیشه اسلامی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با حضور اساتید و مدرسان درس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های تهران امروز، 18 خرداد در دفتر نهاد مقام معظم رهبری برگزار شد.
بعد از قرائت قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به‌عنوان اولین سخنران در جایگاه قرار گرفت. وی با اشاره به هدف از این نشست، گفت: هدف از این نشست این است که مهم‌ترین سؤالاتی که دانشجویان در رابطه با انقلاب می‌پرسند بررسی شود و گام بعدی این است که بهترین پاسخی که می‌توان به این سؤالات داد استخراج شوند.
وی افزود: از زمانی که دانشگاه معارف ایجاد شده است به جای گروه معارف گروه‌های متعددی تشکیل شده که یکی از آن‌ها گروه انقلاب اسلامی است. باید وارد موضوع شویم و مهم‌ترین موضوعات مطرح شوند.
کلانتری در مورد ضرورت دروس معارف، گفت: در مورد ضرورت آن هیچ تردیدی وجود ندارد. امروز که در سال 94 قرار داریم با سال‌های دهه 60 که این دروس طراحی شده‌اند به لحاظ ضرورت هیچ فرقی نمی‌کند. بیش از 80 درصد دانشجویان معتقدند که این درس باید باشد. از نگاه اساتید این درس بحثی ضروری است که باید در برنامه آموزشی دانشگاه وجود داشته باشد،‌ در حال حاضر در مقطع کارشناسی از 140 واحد درسی 16 واحد درسی مربوط به معارف اسلامی است. ممکن است دانشجو روی کمیت، یا روی شیوه تدریس و یا روی متون درسی ایراد داشته باشد یا ممکن در زمانی که کلاس درس معارف برگزار می‌شود ایراد وارد شود.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی عنوان کرد: بحث معارف صرفاً درس آموزشی نیست، جنبه تأثیرگذاری آن خیلی مهم است و در بینش دانشجو تغییر ایجاد کند. از طرف دیگر استاد نیز باید خلاق باشد تا این اتفاق بیافتد. در بحث معارف اسلامی هشتاد درصد نقش به عهده استاد است؛ ما در این بخش کمبود استاد داریم. شاید به اندازه نیمی از نیاز هم استاد نداشته باشیم. در حال حاضر 1200 نفر استاد تمام وقت داریم اما به لحاظ استاندارد نیاز به شش هزار استاد تمام وقت احساس می‌شود.
وی اظهار کرد: درس معارف اسلامی یک ارتباط عینی با مخاطب دارد، در حالی که شاید دروس دیگر این جنبه را نداشته باشند. در بحث معارف اسلامی درس انقلاب از همه دروس سخت‌تر است چون سخت‌ترین درس، درس انقلاب است پس باید همه هم‌اندیشی همه‌جانبه داشته باشیم.
کلانتری گفت: بحثی که رهبر معظم انقلاب در مرقد امام(ره)‌مطرح کردند به یک شکلی مرتبط با کار ما استاد انقلاب اسلامی می‌شود. مخاطبان ما خیلی اهل مطالعه نیستند و ممکن است تصویر کاملاً وارونه‌ای از امام(ره) در ذهنشان داشته باشند. ان‌شاء‌الله این حرکت گام مثبتی برای رسیدن به هدفمان که هم‌اندیشی در این باره است، باشد.
جلب اعتماد دانشجویان مهم‌تر از خود متن درسی است
در ادامه اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه نوع برخورد و اعتمادی که ایجاد می‌کنیم مهم‌تر از متن کتاب است، گفت: سؤالات و شبهات جدی در ذهن دانشجویان است. یکی از اصلی‌ترین سوالات این بوده است که چرا ما درس انقلاب اسلامی می‌خوانیم. این همه تکلیفی که در این درس داده می‌شود بارها بارها شکوه بود که بیش از یک درس تخصصی است.
وی افزود: بحث مهدویت یک بحث جدی است که ضرورت دارد یک کار جدی و هماهنگ درباره آن صورت گیرد بحث کار آمدی و نا کارآمدی نظام دینی نکته‌ای است که در ذهن دانشجویان مطرح است. بحث روحانیت و نقش آن‌ها در رهبری جامعه مطلبی است که مرتب مطرح می‌شود و واکاوی بحث فتنه و مذاکرات هسته‌ای بسیار در کلاس‌ها مورد بحث است.
تنها به نقاط عطف توجه شود
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام الهامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به سرفصل‌ها و متون، گفت: در درس انقلاب اسلامی سرفصل‌های زیادی داریم. راه حل آن این است که تنها به نقاط عطف توجه شود. نکته دیگر این است که باید به دستاوردهای انقلاب اشاره شود. در کتاب‌ها این بحث‌ها قدیمی است، ‌دستاوردهای قدیمی با آمارهای قدیمی تدریس می‌کنیم. در تبیین دستاوردها تکیه به ابعاد خارجی باید بیشتر از ابعاد داخلی صورت گیرد.
سرفصل‌ها بر پایه مهم‌ترین شبهات تدوین شوند
وی افزود: امام(ره)‌ به‌عنوان کسی که تئوری ولایت فقیه را برای جهان و نه فقط برای ایران مطرح کرد، نباید منحصر به ایران باشد. آنچه که امام(ره)‌ بود بیشتر از چیزی است که در چارچوب مخیلات بگنجد. هدف،‌عمیق‌تر از این حرف‌هاست. سرفصل‌ها باید بر پایه مهم‌ترین شبهات و ابهامات بدون هیچ‌گونه حساسیتی تدوین شوند. سرفصل‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که به هیچ عنوان بوی تاریخ معاصر را نداشته باشد. اگر اینگونه باشد بحث به انحراف کشیده می‌شود، انقلاب را باید فراتر از جناح‌بندی‌ها ببینیم.
مدیریت در تدوین متون مناسب نیست
الهامی عنوان کرد: سرفصل‌ها بنا به رشته‌های مختلف دانشگاهی و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت تنظیم شوند. هم سطح استعداد دانشجویان و هم سطح سؤالات متفاوت است. سرفصل‌ها باید بر پایه یک تحقیق میدانی تدوین و بازنگری شوند. در دهه هفتاد بازنگری صورت گرفت اما از آن زمان تابحال اتفاقات زیادی افتاده است. سرفصل‌ها به صورت آموزشی و کارگاهی تدوین شوند. تفکربرانگیز باشند نه اینکه صرفاً حافظه‌محور تدوین شوند. همچنین به جنسیت نیز توجه شود. مدیریت در تدوین متون مناسب نیست چراکه کسانی که تدوین می‌کنند غالباً‌ از دور نظاره‌گر بوده‌اند. هر ساله کتاب‌ها جدید شوند. اساتید ما نیاز دارند که اطلاعات خود را جدید کنند و از سلایق فردی دور شوند.
در ادامه صالحی، عضو هیئت علمی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با اشاره به اساتید دروس معارف،‌گفت: ‌امروز ذهنیت جامعه و به ویژه دانشجویان تغییر کرده است و غالب ذهنیت‌ها پیش‌ساخته است. در برخی از دانشگاه‌ها، برخی از اساتید مشکل‌ساز می‌شوند و به سکولاریسم کمک می‌کنند. رفاقت بین اساتید و دانشجویان یک اصل است.
وی با اشاره به تجربه خود در تدریس اظهار کرد: یکسری سرمایه‌های ارزشی داریم که نباید بگذاریم فراموش شوند. چند ترمی است که پروژه کاری را مربوط به شهدا قرار داده‌ام. به تبیین جایگاه رهبری در درس انقلاب اسلامی باید بیشتر توجه شود. باید با توجه به نوع مخاطب، قابلیت تغییر در مدل کلاس‌ها وجود داشته باشد.
در ادامه پیغمبری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و شهید رجایی با بیان اینکه دانشجو احساس می‌کند نمی‌تواند حرف بزند و اعتماد کند،‌ گفت: بالای 80، 90 درصد افراد در جزئیات مشکل دارند و روی مبانی ایراد دارند. پیشنهاد می‌کنم فرم‌های خاص مطالعه شده‌ای تهیه شود و بین دانشجویان پخش شود و نکات مثبتی که دانشجویان به آن اشاره می‌کنند، ابلاغ شود.
بنا بر گزارش ایکنا، فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان به بررسی شرایط امروز تحریم‌ و توافقات پرداخت و گفت: نکته‌ای در فرمایشات رهبر بود که شاید باید کمی بیشتر به آن پرداخت. در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند 5+1 اگر بیشتر از ما به توافق نیاز نداشته باشد کمتر نیاز ندارد، چرا اینگونه است. در جامعه تحلیلی وجود دارد که تحلیل درستی نیست که فکر می‌شود با توافق مشکلات اقتصادی حل می‌شود.
وی افزود: جواب این سؤال که چرا آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمدند مهم است. نامه‌ای که 144 عضو دموکرات کنگره آمریکا حدود یک ماه پیش به اوباما نوشته‌اند و از او تشکر کرده‌اند که وارد مذاکره با ایران شده است، حاوی این نکته است. گفته‌اند اگر آمریکا مذاکرات را رها کند و یا کاری کند که منجر به فروپاشی مذاکرات شود، به دو دلیل خوب نیست؛ اول اینکه نمی‌توانند از برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کنند و دوم اینکه رژیم تحریمی که ایران را پای میز مذاکره آورده است فرو می‌ریزد. در این نامه به تحلیلی رسیده‌اند که اگر این توافق صورت نگیرد تحریم‌ها فرو می‌ریزد.
ایزدی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل تعلیق این است که آن را باید رئیس جمهور انجام دهد در حالی که تنها 18 ماه از رئیس جمهوری اوباما مانده است و دوره آن رو به اتمام است. تفکر اینکه تعامل کنیم مشکلاتمان حل می‌شود تفکر درستی نیست. این تفکر قذافی بود که در حوزه هسته‌ای کاملاً کوتاه آمد. ‌مرسی نیز 80 سال تفکر اخوان را کنار گذاشت و یا عرفات با همین تفکر تعامل، چیزی عایدش نشد.

captcha