حفظ عزت و اقتدار کشور در روابط خارجی؛ اصلی مهم در اندیشه امام(ره)
کد خبر: 3308947
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
علیرضا سلیمی عنوان کرد:

حفظ عزت و اقتدار کشور در روابط خارجی؛ اصلی مهم در اندیشه امام(ره)

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امام معتقد به کشیدن دیوار به دور کشور نبود، گفت: امام(ره) خواستار تعامل با دنیا از موضع عزتمندانه بودند و در حقیقت حفظ عزت کشور برای امام(ره) یک اصل مهم بود که نمونه آن نوع رفتار ایشان با آمریکایی‌ها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه مسئله تعامل و ارتباط با دنیا و حفظ عزت و اقتدار ملی گفت: نگاه امام به مسئله سیاست خارجی به مانند سایر حوزه‌ها همه‌جانبه و جامع بود و نگاه تک‌بعدی نداشتند، در حالی که  بعضی افراد نگاه یکسویه به این مسئله دارند.

برخورد امام (ره) با آمریکا؛ نشانگر چگونگی تنظیم تعامل با دنیا بر محور عزت

وی افزود: امام(ره) در عین حال که بر مسئله تعامل با دنیا تأکید داشتند به هیچ وجه از اقتدار ملی غافل نبودند. نمونه آن زمانی است که دانشجویان پیرو خط امام(ره) لانه جاسوسی را اشغال کردند و آمریکایی‌ها را به گروگان گرفتند. کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، به دنبال فرستادن نماینده‌ای به ایران بود، اما امام(ره) برای آنکه عزت و اقتدار کشور را نشان دهد دست رد به سینه خواسته کارتر زد.

سلیمی اظهار کرد: امام(ره) زمانی که دیدند آمریکایی‌ها درشتخویی می‌کنند فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اما همین امامی که آمریکا را ام‌المصائب می‌دانست دستور ندادند که رابطه با آمریکا قطع شود بلکه این خود آمریکایی‌ها بودند که رابطه با ایران را قطع کردند. به محض این اقدام آمریکا، امام(ره) نیز از این اقدام ابراز خرسندی کردند و آن را به فال نیک گرفتند.

امام(ره) معتقد به کشیدن دیوار به دور کشور نبود

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: در واقع امام(ره) معتقد بودند که نباید به دور کشور دیوار کشید اما از طرفی نیز خواستار تعامل با دنیا از موضع عزتمندانه و برابر بودند. در حقیقت حفظ عزت کشور و نظام برای امام(ره) یک اصل مهم بود.

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی، ایران به هیچ وجه برای حمله به عراق پیش‌دستی نکرد و این صدام عفلقی بود که به ایران تجاوز کرد، گفت: در آن زمان امام(ره) این حمله را ناچیز شمردند و فرمودند یک دزدی آمده و سنگی انداخته و چیزی نیست اما از طرفی دستور دادند که سیلی محکمی باید به صورت صدام زده شود. به عبارتی از نگاه امام(ره) نرمش بی‌جا در مقابل دشمن عنود سبب‌ساز ذلت ملی می‌شود.

سلیمی یادآور شد: نرمش قهرمانانه نیز که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند در واقع نرمشی است که عزت کشور زیر چتر آن حفظ می‌شود.

درس‌های نامه امام(ره) به گورباچف و پاپ

منتخب مردم محلات و دلیجان ابراز کرد: امام راحل براساس همین نگاه جامع‌الاطراف و وسیع توانستند اصول و پایه‌‌های سیاست خارجی عزتمندانه را تبیین کنند که هم منافاتی با رابطه با کشورهای جهان نداشت و هم از ارائه یک تصویر ضعیف و ناتوان از نظام و کشور جلوگیری می‌کرد. همین نگاه است که امروز مسیر روشنی فراروی ما در این حوزه‌ها به مانند عرصه‌های دیگر قرار داده است.

وی با اشاره به نامه‌های امام به گورباچف و پاپ ژان پل دوم اظهار کرد: این نامه‌ها نشان می‌داد که حضرت امام(ره) فضایی متفاوت از ذهن سیاستمداران جهانی را مدنظر داشتند و از افق دید وسیع‌تری برخوردار بودند.

سلیمی با بیان اینکه با دقت در این نامه‌ها متوجه می‌شویم که امام از موضع عزت و اقتدار این پیام‌ها را ارسال کردند، گفت: این نامه‌ها براساس هدایت کردن و دعوت به تفکر نگاشته شده بود. این نگاه است که امروز برای ما درس‌آموز است و باید آن را در روابط با کشورهای مختلف جهان مدنظر قرار دهیم.

ایران براساس اندیشه امام(ره) در پیگیری سیاست تعاملی با دنیا جدی است

عضو کمیسیون آموزش افزود: ما قصد تعدی به هیچ کشوری را نداریم اما قطعا با متجاوزان به مرزها و امنیت کشور برخورد سختی خواهیم کرد و این درسی است که از امام(ره) آموخته‌ایم. ما در مسیر تعامل و گفت‌وگو با سایر کشورهای جهان جدی هستیم زیرا سیاست ما برخلاف غربی‌ها آمیخته به نیرنگ و فریب نیست و به دنبال دغل‌کاری نیستیم.

سلیمی در پایان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس اندیشه و تفکر امام(ره) صادقانه سیاست تعامل با دنیا را دنبال می‌کند اما این تعامل به معنای کوتاه آمدن از مبانی و اصول اساسی انقلاب نبوده، نیست و نخواهد بود.

captcha