ایجاد توازن میان تولیدات رسانه‌ای و موضوعات انقلاب اسلامی
کد خبر: 3121225
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
مسعود ده‌نمکی مطرح کرد:

ایجاد توازن میان تولیدات رسانه‌ای و موضوعات انقلاب اسلامی

گروه هنر: غالب تولیدات رسانه‌ای سعی در طرح ناهنجاری‌های اجتماعی دارند، غافل از اینکه بسیاری از این ناهنجاری‌ها ثمره دور شدن از مفاهیم انسانی و ارزشی است که انقلاب اسلامی نیز بر پایه آن استوار بوده و باید رویکرد جامعی در تولید آثار انقلاب اسلامی را در پیش بگیریم.

مسعود ده‌نمکی، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به تبیین مبانی و مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی به زبان هنر و به وسیله مؤثرترین ابزار آن یعنی سینما و تلویزیون نیاز داریم تا نسل جدید که در مواجهه  با هجمه‌های فرهنگی دشمن، گاه در جانبداری از جبهه فرهنگی انقلاب دچار تردید می‌شود را بتوان به این واسطه از هر خطری مصون داشت.
وی ادامه داد: با وجود چنین اهمیتی که رسانه می‌تواند داشته باشد و همواره از سوی امام راحل و مقام معظم رهبری به وظیفه و ظرفیت آن تأکید شده است، به ویژه آنکه امام(ره) رسانه و فرهنگ را مهمترین ابزار برای صدور انقلاب اسلامی به دنیا قلمداد می‌کند، اما متأسفانه حتی توازنی را در تولیدات رسانه‌ای با دو موضوع انقلاب اسلامی و اجتماعی شاهد نیستیم.
کارگردان سه‌گانه «اخراجی‌ها» تصریح کرد: رسانه ملی بیشتر به طرح ناهنجاری‌های اجتماعی در قالب تولیدات خود اعم از داستانی، مستند و فیلم و سریال می‌پردازد، حال آنکه مهمترین دلیل ابتلای به این ناهنجاری‌ها دور شدن از مبانی و مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی به ویژه در نسل جوان است و تلویزیون و در وهله دوم سینما باید در کنار تبیین چنین دغدغه‌هایی، به فکر تجویز نسخه شفابخشی باشد که همانا رهنمودهای قرآن و اسلام است که مستتر در کلام معصومین(ع) و بزرگان دین حتی در عصر حاضر است.

رسانه ملی خاکریز اول در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با دشمن است

وی رسانه ملی را خاکریز اول در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با دشمن خواند و گفت: در زمینه تولید آثار تلویزیونی و سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی نیاز به جهاد فرهنگی داریم که این امر باید توسط نخبگان هنر انقلاب اسلامی تحقق یابد؛ همان طور که بارها اشاره کردم صرف نظر از جذب حداکثری هنرمندان و اعتمادسازی آنها نسبت به انقلاب اسلامی باید کوشش شود تا هنرمندان نخبه انقلاب اسلامی، آنهایی که دغدغه پرداختن به هنر متعهد انقلابی و اسلامی را دارند، مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و مسئولان فرهنگی بی‌تفاوت نسبت به تفکر و عملکرد آنها و این موضوع که تا چه حد می‌توانند در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی مؤثر باشند، نباشند.
کارگردان فیلم سینمایی «معراجی‌ها» تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تفسیر و ترجمان دقیق و مبسوطی در زمینه هنر انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن صورت گرفته است. نظریه‌پردازی ژرفی از سوی تئوریسین‌های هنر انقلاب اسلامی را شاهد هستیم که برای دسترسی به آنها هم می‌توان به آثار مکتوب منتشر شده مراجعه کرد و یا پای صحبت نخبگان فرهنگ وهنر انقلاب اسلامی نشست.
وی در پایان گفت: یکی از این مراجع، آثار به جای مانده از شهید سیدمرتضی آوینی است که به نظر نمونه خوبی در مسیریابی و انتخاب صحیح و اصولی هنر انقلاب اسلامی است؛ آثار این شهید بزرگوار در مقایسه با موارد مشابه پیشرو است و با تفکری نوین به موضوع هنر دینی و ارزشی پرداخته‌اند وغنایی که در آنها موجود است می‌تواند الگویی مناسب در حوزه نقد هنر انقلاب، تحلیل فیلم‌های دینی و انقلابی محسوب شود.

captcha