شرایط اردوگاه‌های مسلمانان در میانمار بسیار وخیم است
کد خبر: 3000110
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
نماینده ویژه سازمان ملل:

شرایط اردوگاه‌های مسلمانان در میانمار بسیار وخیم است

گروه بین‌الملل: گزارشگر ویژه سازمان ملل که از اردوگاه‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار دیدن کرده، از وخامت اوضاع آن‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، یانگی لی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر میانمار دیروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: شرایط زندگی در ایالت مسلمان‌نشین راخین در میانمار بسیار بد و وضعیت اردوگاه‌های آوارگان مسلمان در این کشور وخیم است.

وی گفت: تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و نژادی در ایالت راخین بیداد می‌کند.

یانگی لی افزود: با وجود اینکه وضعیت ایالت راخین همچنان وخیم و فضای موجود خصمانه است، هنوز هیچ تحقیقات معتبری در مورد نقض جدی حقوق بشر در این منطقه از سال 2012 تا 2014، صورت نگرفته است.

خشونت در میانمار در سال 2012 به تحریک راهبان بودایی علیه مسلمانان روهینگیا شدت گرفت و نیروهای امنیتی این کشور با بودائیان نیز در نقض شدید حقوق انسانی مسلمانان مشارکت کردند.

در نتیجه این خشونت‌ها بسیاری کشته و عده زیادی آواره شدند که اکنون در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و اجازه بازگشت ندارند.

یانگی لی گفت: من دیدم که مردم در این اردوگاه‌ها چگونه زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌گفتند که فقط دو گزینه دارند؛ اینکه همینجا بمانند و بمیرند یا با قایق فرار کنند که در آن صورت هم معلوم نیست چه وضعیتی داشته باشند.

لی افزود: هیچ انسانی نباید با چنین تصمیمی مواجه شود. توجیه دولت میانمار در مورد حبس مسلمانان در این اردوگاه‌ها، حفاظت از امنیت آن‌هاست که توجیهی آزاردهنده است.
لی تصریح کرد که مسلمانان حتی از حقوق ابتدایی خود نیز محروم هستند.
یانگی لی، گزارشگر سازمان ملل اهل کره جنوبی است که دی ماه امسال برای بار دوم به مدت 10 روز از میانمار دیدن کرد.
 

captcha