گزارش ایکنا از افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ‌
کد خبر: 2896046
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

گزارش ایکنا از افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ‌

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن، افتتاحیه نمایشگاه ویژه مسابقات و تجلیل از پیشکسوتان با حضور مسئولان کشوری و استانی امروز، ۶ اسفند در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، پیش از آغاز به کار ‌سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، مراسم افتتاحیه نمایشگاه ویژه مسابقات با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و اسماعیل جبارزاده، استاندار و حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد.

در ادامه و قبل از آغاز رسمی مراسم افتتاحیه «احمد شحات احمد السید» قاری مصری آیاتی از قرآن را تلاوت کرد و سپس مدعوین و مسئولان به مکان اصلی برگزاری مراسم افتتاحیه رجوع کردند و این مراسم به‌طور رسمی از ساعت 10:15 با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط جعفر فردی، رتبه اول سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن آغاز شد.

مسابقات سراسری قرآن رقابتی است از جنس نور و معنویت

در ادامه این مراسم ‌اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: مسابقات سراسری قرآن رقابتی است از جنس نور و معنویت با حضور قاریان و حافظان منتخب سراسر کشور؛ کسانی‌که هریک طلایه‌دار نور‌ در شهر و دیار خویش هستند.

وی ‌افزود: بسم الله النور علی نور، مأموریت ابلاغ شده و قرآن، همان که گواهی خودش کوه‌ها نیز یارای تحملش را ندارند بر وجود مبارک حضرت فرود آمد. پروردگار نور و رحمت، رسول نور و رحمت را به کتاب نور و رحمت بشارت داده است و به خواندنی از جنس نور، که قرآن نیز همانند خدا و رسولش نور است و رحمت.

رئیس ستاد عالی مسابقات سراسری قرآن ادامه داد: این دوره از مسابقات در مکانی برگزار می‌شود که خود شاهد قنوت ربنای قبیله جمعه و جماعات هستیم و مزین به نام خمینی کبیر ‌که در وصیت نامه الهی خویش به فرموده پیامبر نور و رحمت استناد کرد و با انقلابش بشارتی دوباره داد که ثقلین ماترک رسول الله یعنی قرآن و عترت که هردو نورند از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض کوثر بر حضرتش وارد شوند.

وی تأکید کرد: امید آن دارم که مسابقات به نحو احسن در فضای معنوی تبریز برگزار شود و تمام تلاش بنده و همکارانم این خواهد بود که میزبان خوبی برای میهمانان قرآنی خود باشیم و آرزوی توفیق و سربلندی همه خادمان قرآن را دارم.

در ادامه مراسم، گروه تواشیح «طه» و ابتهال‌خوانی سیدکریم موسوی، مبتهل‌خوان ممتاز کشورمان به اجرای اثری به زبان عربی و فارسی پرداخت. سپس پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به این دوره از مسابقات به صورت تصویری پخش شد که متن پیام به قرار زیر است:

«قرآن کریم کلام خدا بوده و از متکلم خارج نشده و اگر کسی الهی بود، می‌تواند به مقصد الهی برسد و اگر کسی قرآن پژوه باشد می‌تواند به معارف قرآن دست یابد، اهل بیت(ع) هم قرآن ناطق هستند و سخنان مهمی در این راستا دارند.

ایشان در بخش دیگری از این پیام جهان را جلوه خدای مهربان عنوان کرده و افزوده‌اند: حضرت امیر(ع) در مورد قرآن کریم هم در نهج‌البلاغه فرمایشات مهمی دارند و در آنجا بیان داشته‌اند ذات اقدس الهی بر بندگانش تجلی یافته است.

این مفسر بزرگ قرآن کریم در ادامه سخنان خود با اشاره به اثرگذاری تعالیم بلند قرآنی در تجلی بر بندگان الهی بیان کرد: قرآن کریم حبل متین و استوار و ناگسستنی است که یک طرف آن به دست لطف الهی و طرف دیگر آن به دست بشری است.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود که به صورت ویدئویی در محل برگزاری مراسم افتتاحیه پخش می‌شد، گفتند: باید کوشش کرد تا هم معانی و الفاظ قرآن کریم در جامعه جلوه پیدا کند و هم معانی لطیف آن در جامعه متجلی شود. اگر چنانچه فقط به لفظ و قرائت قرآن کریم اکتفا شود نخواهیم توانست به اهداف عالیه قرآن و تربیت معانی آن دست یابیم.»

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی ‌اظهار کرد: با عنایت حضرت حق تحت توجهات محرم‌سرای اسراء و اهل بیت مکرم او خاصه حضرت مهدی(عج) از بهار انقلاب تا بهار طبیعت با بهار قرآن دلهایمان را بهاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک ماه زودتر از زمان آغاز مسابقات بهار دل‌ها به استقبال بهار رفته‌ایم،‌ افزود: این استقبال از میلاد حضرت زینب(س) تا شهادت کوثر بی‌کرانه قرآن در تبریز لبریز از قهرمانی و ایثار و زادگاه علامه طباطبایی آغاز شد تا میزبان مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به‌عنوان ‌بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و قرآنی ایران باشیم.

دبیر ستاد عالی سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: از امروز که ‌روز برپایی مراسم افتتاحیه این مسابقات است بیش از 180 محفل انس با قرآن کریم را در جای جای استان آذربایجان شرقی برگزار کرده‌ایم و تا روز بیش از 200 محفل را برگزار خواهیم کرد.

مدیر اداره‌کل اوقاف ‌آذربایجان شرقی تصریح کرد:‌ در حاشیه این رویداد بزرگ قرآن دو همایش بزرگ با عناوین «قرآن و شهریار» و «قرآن و علامه طباطبایی» برگزار خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه علاوه بر آن دو همایش افتتاحیه رسمی دانشکده علوم قرآنی تبریز را در زمان برپایی این مسابقات خواهیم داشت، تصریح کرد:‌ برگزاری این همایش‌ها و نیز راه‌اندازی دانشکده قرآنی تبریز هدیه این مسابقات به استان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در این ایامی که مسابقات قرآن در جریان است و شرایط برای بالا رفتن از پله‌های معنوی تا به قله کمال و معرفت رسیدن فراهم است به قرآن که حافظ و حمایتگر انسان است، دل ببندیم و حیف باشد به چیزی غیر از آن دل خوش بداریم؛ چرا که با استعانت از این سرچشمه نورانیت و با تدبر و توجه و حفظ و قرائت آن خود را از شر آفات زمانه ایمن بخشیده تا رهرو ائمه هدی که خود قرآن ناطق بودن باشیم.

دبیر ستاد عالی سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ادامه با اشاره به یکی از سخنان امام صادق(ع) در مورد قرآن، گفت:‌ این امام همام در مورد قرآن کریم می‌فرمایند اگر مرگ گریبانگیر اهل مغرب و مشرق شود بعد از آنکه قرآن با من است هرگز وحشت نخواهم کرد،‌ بنابراین باید گفت مرا امید وصال تو زنده می‌دارد وگر نه هر دمم از هجر توست بیم هلاک.

حسینی در ادامه، مسابقات قرآن را تجلی‌گاه شکفتن غنچه‌های قرآنی عنوان و بیان کرد: مسابقات قرآن محلی برای شکفته شدن غنچه‌های قرآنی در باغ گلهاست و امیدواریم این شکوفایی در این مسابقات شکل بگیرد. قرآن به حقیقت صدای سخن عشق است که نسیم حیات طیب را به مشام جان می‌کشاند.

پایان بخش سخنان دبیر ستاد عالی مسابقات سراسری قرآن در سی و هفتمین دوره به تشکر از مسئولان استانی و کشوری مسابقات اوقاف و افرادی که برای برپایی این مسابقات و نیز اهدای میزبانی به استان آذربایجان شرقی تلاش کرده‌اند، اختصاص داشت.

مدیر اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی سخنان خود را با بیان اشعاری زیبا در وصف قرآن آغاز و با اشعاری در همین زمینه خاتمه داد.
در ادامه مراسم نیز‌، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جایگاه مخصوص خویش قرار گرفته و اظهار کرد: تلاوت و حفظ قرآن دارای ارزش و ثواب بسیاری است همچنین به تدبر در قرآن بسیار دعوت شده است که همه اینها مقدمه ایی برای عمل به محتوای قرآنی است.

وی با تأکید بر اینکه نباید به جهان زودگذر دل بست، ادامه داد: باید با تدبر و عمل به قرآن توشه و ذخیره ای برای دنیای ابدی و جهان آخرت اندیشید.

وی با بیان اینکه حاملان قرآن کریم پیچیده شده‌اند به رحمت الهی و زیر چتر رحمت و نور الهی قرار گرفته‌اند، گفت: کسی که حامل قرآن است از فیوضات تلاوت، حفظ و آشنایی با قرآن کریم برخوردار هستند و کسانی‌که عمل به قرآن نیز در سرلوحه کارهای خود دارند با انبیا الهی محشور خواهند بود.

رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: در زمان کنونی مردم ایران با اطاعت از ولی فقیه زمان توانستند با حفظ وحدت انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برسانند و ‌مقابل استبداد و استعمار ایستادگی و مبارزه کنند.

آیت‌الله شبستری گفت: در جنگ تحمیلی نیز ملت ایران با لبیک گویی به فرامین رهبر کبیر انقلاب و گوش سپاری به آیات جهادی که بر این مملکت نازل شده بود توانستند به پیروزی دست یابند و نیروهای عراقی را از کشور خارج کنیم.

وی گفت: در سایه عمل به برخی آیات قرآنی توانسته ایم کشوری آزاد و رو به آبادانی داشته باشیم که اگر مسلمانان جهان تمامی آیات قرآنی را مورد توجه قرار دهند قطعاً کشورهای اسلامی به گلستان مبدل خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه امام خمینی‌(ره) قرآن را محور تمامی اعمال خود قرار داده بودند، افزود: اگر کشورهای مسلمان عمل به قرآن را مورد توجه خود قرار دهند از این ضلالت نجات خواهند یافت.

آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری افزود: تمامی این نامگذاری‌ها از قران کریم اقتباس شده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری  در‌خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: این مهم از راه ازدیاد تولید، صرفه‌جویی و اجتناب از اسراف محقق خواهد شد که همگی آنها دستورات الهی و قرآنی است که رهبری با عنوان مختصر اقتصاد مقاومتی بر عمل به آن تأکید دارند و  وظیفه تمامی آحاد جامعه است که نسبت به عمل به این مهم کوشا باشند.

وی ضمن خیرمقدم دوباره به مسئولان، متسابقین و عموم مردم قرآن دوست، آرزوی موفقیت و بهروزی برای حاضرین کرد.

سپس حجت‌الاسلام سید‌مصطفی حسینی، مدیر امور قرآنی سازمان اوقاق و امور خیریه کشور با تأکید بر اینکه این دوره از مسابقات سراسری قرآن با رویکرد آموزشی و فرهنگی برگزار می‌شود، برپایی 200 محفل قرآنی در حاشیه این مسابقات را نشانی برای این ادعا دانست و گفت: امروز مسابقات قرآن ایران یک فصلنامه تبلیغی و ترویجی قرآن است. براین اساس یک اربعین از میزبانی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز از این دوره از مسابقات میگذرد که به حمد الهی توانسته با برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان برجسته ملی و بین‌المللی از داخل و خارج کشور و برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های قرآنی و نمایشگاه ویژه مسابقات، تا امروز کارنامه درخشانی ارائه دهد.

وی ادامه داد: متسابقان توجه داشته باشند امسال جایزه ویژه‌ای برای تلاوت معنا‌محور اختصاص داده‌ایم که مبنای این امر، فرموده رهبر معظم رهبری درخصوص تطبیق تلاوت همراه با معنی است.

حسینی با استناد به فرمایش رهبری مبنی براینکه «قاریان به سمتی سوق یابند که حافظ قرآن هم باشند»، خاطرنشان کرد: امسال با اینکه مشکل زمانی وجود داشت اما تاحد توان این امر را اطلاع رسانی کرده و برای فرهنگسازی برای سالهای آینده اولین دوره قرائت رشته 10 جزء را برگزار کردیم.

وی اظهار کرد: ابداعات و نوآوری‌های فراوانی را اندیشیده‌ایم که به لطف الهی در آئین اختتامیه بیان خواهم کرد.

مدیر امور قرآنی سازمان اوقاق و امور خیریه کشور با این مقدمه که سرمایه کشور نیروهای انسانی متعهد و متخصص جامعه هستند، گفت: برای ساختن ایران اسلامی براساس قواعد و اصول اسلام و قرآن باید ایتدا روشهای انسان‌سازی و باروری تفکر و اندیشه را اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: بر این اساس تصمیم گرفتیم تا برای نخستین بار آئین تجلیل از برخی اساتید، پیشکسوتان و چهره‌های برتر قرآنی را که از دهه 60 تا‌کنون در این عرصه تلاش کرده‌اند، به جا آوریم.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه این مراسم از برخی اساتید، پیشکسوتان و چهره های برتر قرآنی را که از دهه 60 تا‌کنون که امروز نیز به‌عنوان داور و پیشکسوت قرآنی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، با حضور مسئولان کشوری و استانی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

به گزارش ایکنا، پایان‌بخش مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات نیز قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سیدجواد حسینی قاری بین‌المللی قرآن بود.

یادآور می‌شود، از ساعت 15 امروز نیز، متسابقین خواهر و برادر رقابت خود را با یکدیگر آغاز می‌کنند.

captcha