موضوعات اخلاقی را در قالب داستان ارائه می‌کنم
کد خبر: 2813621
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
مصطفی کیایی:

موضوعات اخلاقی را در قالب داستان ارائه می‌کنم

گروه هنر: کارگردان «عصر یخبندان» گفت: در فیلم‌های سینمایی سعی می‌کنم به موضوعات دینی در قالب داستان توجه داشته باشم.

مصطفی کیایی، کارگردان فیلم سینمایی «عصر یخبندان»، در حاشیه برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) درباره پایان‌بندی فیلم جدید خود گفت: پایان این فیلم فرصتی برای نقش «منیره» با بازی مهتاب کرامتی بود که در آخر به پشیمانی می‌رسد. در نهایت سعی کردیم که این نوع پایان را برای شخصیت اصلی به وجود آوریم. درضمن من فیلم تلخ ساختم، اما به خاطر محسن کیایی همه در سالن می‌خندیدند، هرچند دوست دارم یک فیلم کمدی دیگری بسازم.

کیایی درباره سرنوشت نقش منفی فیلم چنین توضیح داد: به حدی حالمان از دست شخصیت منفی «فرید» (با بازی بهرام رادان) بد شده بود که یک مرحله قبل از قانون پیشگیری کردیم و زودتر او را کشتیم. نکته دیگر اینکه اصراری به باز کردن گره‌ها نداشتم اما فکر می‌کردم این رفت و برگشت‌ها باید در قالب فرم فیلمنامه به سرانجام برسد و سعی کردم به فیلمنامه وفادار باشم.

کارگردان «خط ویژه» ادامه داد: تدوین فیلم متکی به فیلمنامه است و اگر جایی احتیاج به تدوین دوباره داشته باشد، به این معنا است که به تغییر در فیلمنامه احتیاج دارد. درباره لحن طنز فیلم‌هایم هم باید بگویم این لحن را دوست دارم و آنرا با آگاهی در همه کارهایم اعمال می‌کنم. شاید این لحن در هیچ‌گونه‌ی سینمایی قرار نگیرد.

کیایی درباره بازیگران فیلمش گفت: کار با این عوامل بسیار برایم خوب بود، زیراهمه بازیگران انگیزه داشتند. فرهاد اصلانی کوله‌بار تجربه است و بهرام رادان اخلاق حرفه‌ای و مهتاب کرامتی هم انگیزه بسیاری برای کار و فعالیت حرفه‌ای دارد. هنگام فیلمبرداری، یکی از مسئولان مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل به پشت صحنه «عصر یخبندان» آمد و از بازی مهتاب کرامتی تعریف زیادی کرد. با ایشان که صحبت می‌کردم گفتم که ۳۷ بار خانم کرامتی دستانش را کنار دهنش کشید و این عادت همه معتادان به مواد شیشه است. بازی ایشان آنقدر طبیعی است که به گفته این نماینده سازمان ملل، او یکی از بهترین نقش‌های نمایش‌دهنده یک معتاد به شیشه را به نمایش می‌گذارد.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه نگاهش به مقولات اخلاقی و دینی در این فیلم چگونه است؟ گفت: من سعی می‌کنم در فیلم‌هایم پیام‌های اخلاقی مد نظر را با زبان داستان سینمایی بزنم. در این فیلم نیز موضوعاتی که از آن می‌توان به عنوان توصیه‌های دینی نام برد، در بطن داستان مورد توجه قرار گرفته است.

captcha