بیشتر استعدادهای قرآنی عراق پرورش‌یافته مؤسسات مردم‌نهاد هستند
کد خبر: 2801643
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
قاری ممتاز عراقی:

بیشتر استعدادهای قرآنی عراق پرورش‌یافته مؤسسات مردم‌نهاد هستند

گروه بین‌الملل: مؤسسات مردم‌نهاد عراق در امر آموزش و نشر فرهنگ قرآنی موفق عمل کرده و می‌توان اذعان کرد که بیشتر استعدادهای قرآنی این کشور، پرورش‌یافته این مراکز هستند.

«رافع العامری»، مدیر مؤسسه قرآن «عراق» و استاد و قاری ممتاز این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: مؤسسات مردم‌نهاد در دسترس مردم هستند و ما شاهد اقبال وسیع مردمی به این مؤسسات بوده و این مراکز در کشف استعدادهای قرآنی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

وی افزود: مراکز و مؤسسات قرآنی به‌ویژه مؤسسات مردم‌نهاد با جذب افراد از گروه‌های سنی مختلف و پرورش استعداد آنها  در راه حفظ و قرائت قرآن، عاملی مهم در ممانعت از نسل جوان به بیراهه رفتن به‌شمار می‌روند.

العامری در ادامه با اشاره به آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا: قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه می‌نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته می‌کنند، مژده می‌دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود»(الاسراء/9) عنوان کرد: این آیه قرآنی نشان می‌دهد که قرآن کریم کتاب هدایت بشریت است؛ این کتاب مقدس به عنوان یکی از اصول اساسی اسلامی به‌شمار می‌رود که همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند و این تنها کتاب مقدسی است که در میان مسلمانان منتشر شده است.

این فعال قرآنی عراق افزود: توجه مؤسسات و مراکز به قرآن کریم و تعالیم این کتاب آسمانی سبب جذب مردم و فراگیری و بهره‌گیری از این منبع الهی شده و در نتیجه این مؤسسات، کانونی مهم برای گردهمآیی دوستداران و اهالی قرآن شده است.

شیخ رافع العامری در ادامه با اشاره به نقش مهم مرکز و مؤسسات قرآنی تصریح کرد: هنگامی که مسابقات بین‌المللی قرآن در این مراکز برگزار می‌‌شود، شاهد استقبال وسیع مردم از کشورهای اسلامی و مشارکت قاریان و حافظان از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در این رقابت‌ها بوده‌ایم.

مؤسسات قرآنی؛ سقفی برای گردهمآیی و اتحاد فعالان در حوزه قرآن

وی افزود: مراکز و مؤسسات قرآنی نقش بسیار مهم و مثبتی را تحقق وحدت و یکپارچگی مسلمانان زیر پرچم قرآن کریم ایفا می‌کنند و در تقریب مفاهیم و دیدگاه‌های مختلف وحدت اسلامی بسیار تأثیرگذار هستند.
رافع العامری، در ادامه به کم‌کاری مراکز قرآن در زمینه تدبر و فهم آیات و مفاهیم اشاره و عنوان کرد: مؤسسات و مراکز قرآنی بیشتر بر جنبه تلاوت و حفظ آیات تمرکز دارند و اهمیت کمتری برای تدبر و مفاهیم قائل می‌شوند؛ تقریبا بین 60 تا 70 درصد فعالیت این مراکز حول محور تلاوت و حفظ قرآن کریم است.

وی افزود: همچنین باید برای جنبه علمی قرآن کریم اهمیت قائل شد و مؤسسات باید طرح‌های نوینی را در زمینه توجه به علوم قرآن و نیز احکام تلاوت و دروس صوت و نغم ارائه کنند.

این استاد و قاری ممتاز در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین مؤسسات باید تمام تلاش خود را در ایجاد انس و الفت جوانان با قرآن و افزایش علاقمندی قرآن‌آموزان به تدبر در آیات و مفاهیم به‌کار گیرند؛ از سوی دیگر می‌توان از طریق ارائه واحدهای درسی دانشگاهی با موضوع مفاهیم قرآن، نسل جوان را هرچه بیشتر با آموزه‌های کاربردی قرآن پیوند داد.

نقش مهم فن‌آوری‌ در ارائه روش‌های نوین برای حفظ و قرائت

رافع العامری در ادامه به تأثیر فن‌آوری در تسریع عملکرد حفظ قرآن اشاره و تأکید کرد: به‌کارگیری فن‌آوری در حفظ قرآن و تسریع در روند آن بسیار مفید است، ما با ارائه جدیدترین فایل‌های صوتی اساتید قرائت  به قرآن‌آموزان و با استفاده از ابزارهای نوین شنیداری، کار حفظ قرآن را آغاز می‌کنیم و با تکرار در گوش فرا دادن به آیات قرآن کریم، سرعت عملکرد حفظ را در فراگیران افزایش می‌دهیم.

وی افزود: همچنین در مؤسسات و مراکز قرآنی با استفاده از وسایل جدید آموزشی مانند نمایشگرهای LED در آموزش قرائت قرآن، افراد بیشتری جذب فراگیری قرآن شده و میزان علاقمندی آنها به یادگیری تلاوت قرآن کریم دوچندان شده؛ این امر در بهتر و دقیق‌تر شدن روند قرائت قرآن‌آموزان نیز تأثیر داشته است.

این فعال قرآنی عراق افزود: مراکز پیشرفته قرآنی همچنین با پخش فیلم‌های آموزشی در زمینه احکام تلاوت و تجوید و نحوه تلفظ و ادای حروف توانسته‌اند بسیار موفق عمل کنند.

گله از کم‌کاری‌ها در حوزه تفسیر قرآن

رافع العامری همچنین به اهمیت تفسیر اشاره و تصریح کرد: متأسفانه تفسیر بخش بسیار کمی را در مراکز آموزشی قرآن به خود اختصاص داده است، این ماده بیشتر در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود و اقبال وسیعی از سوی طلاب دارد؛ علی‌رغم برگزاری جلسات تفسیر در مراکز و مؤسسات قرآنی، افرادی که در این جلسات حاضر می‌شوند عموماً مردم عادی هستند که عشق به شناخت بعضی مفاهیم آیات و کشف و فهم آنها را دارند و معمولاً از قاریان یا حافظان نیستند.

وی به فعالیت‌های مؤسسه قرآنی «عراق» اشاره و عنوان کرد: مؤسسه قرآنی ما بیش از بیست سال در زمینه قرآنی سابقه فعالیت دارد؛ اما به‌طور رسمی 11 سال است که وارد امر آموزش شده، تمرکز مؤسسه ما بیشتر بر برگزاری دوره‌های قرآنی ویژه دختران و پسران در زمینه آموزش حفظ و قرائت است.

این فعال قرآنی عراق در پایان یادآور شد: تلاوت و صوت قرآن در این مؤسسه به دو سبک مصری و عراقی تدریس می‌شود، همچنین این مؤسسه همایش‌ها و نشست‌های بسیاری را برگزار می‌کند. از دیگر فعالیت‌های مؤسسه ما می‌توان به برگزاری مسابقات ملی و محلی حفظ قرآن کریم و نیز مشارکت در برنامه‌ها و محافل دینی و قرآنی در سطح کشور اشاره کرد.

captcha