تلاش در جهت ترویج آموزه‌های قرآن؛ شاخص‌ترین اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی
کد خبر: 2734427
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
رستگار اظهار کرد:

تلاش در جهت ترویج آموزه‌های قرآن؛ شاخص‌ترین اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس جهاددانشگاهی فارس‌ شاخص‌ترین اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی را مباحث قرآن کریم و تلاش در جهت توسعه و ترویج آموزه‌های این کتاب آسمانی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مسعود رستگار، رئیس جهاددانشگاهی فارس عصر دیروز، 29 دی در همایش ملی «ادبیات و قرآن» که به‌همت معاونت فرهنگی این نهاد و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در شیراز برگزار شد، برگزاری این همایش را مطلع فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در ایام دهه فجر دانست.

وی با یادآوری اینکه شاخص‌ترین اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی، مباحث قرآن کریم و تلاش در جهت توسعه و ترویج آموزه‌های این کتاب آسمانی است، افزود: آنچه مسلم است، ضرورتی است که باید در قرآن کریم غور کافی داشته باشیم که به شناخت این کتاب آسمانی و اعجازی که در کلام الهی است،‌ دست یابیم.

رستگار ادامه داد: این تأمل به جهت دستیابی به تأثیراتی است که قرآن کریم در ارکان مختلف جهانی هستی از جمله زندگی بشری دارد و باید تلاش کنیم تا از جامعیت این کتاب آسمانی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با اشاره به صبغه قرآنی سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی عنوان کرد: استان فارس و شیراز مهد ادبیات، هنر، علم و فرهنگ است به همین ما در جهاددانشگاهی این استان نیز بحث بررسی قرآن و ادبیات را پذیرفته‌ایم و سایر عرصه‌ها به عهده جهاددانشگاهی‌های سایر استان‌ها سپرده شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عرفان در ادبیات در تمام اعصار برگرفته از تعالیم دینی بوده است، گفت: در ابیات فارسی ما جنبه عرفانی عمدتا نشئت گرفته از مباحث اسلامی ماست و اگر در مفاهیم و محتوای ادبیات فارسی دقت و مداقه کافی را داشته باشیم آموزه‌های دینی را مشاهده خواهیم کرد.

رستگار با اشاره به اینکه شاید با کنار گذاشتن آموزه‌های دینی، محتوا و مفاهیم ادبی ما به سمت فقر بروند، اظهار کرد: در حوزه نظم و نثر همه عزیزان تلاش داشته‌اند که از آموزه‌های دینی استفاده کنند به ویژه اگر در حوزه نظم بررسی کنیم از حکیم سنایی، مولانا، سعدی، حافظ، شهریار، مرحوم امام(ره) و مقام معظم رهبری در ابیاتی که دارند بحث عرفان برگرفته از آموزه‌های دینی بسیار مشهود است.

captcha