توصیه کدخدایی به مسئولان در توجه به آموزه‌های اخلاقی قرآن
کد خبر: 2613778
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

توصیه کدخدایی به مسئولان در توجه به آموزه‌های اخلاقی قرآن

گروه سیاسی: سخنگوی سابق شورای نگهبان با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق بر محور قرآن و ارزش‌های اسلامی گفت: جایگاه و عنوان سیاسی مرجح بین انسان‌ها نیست، بلکه عاملی است که افراد توانمندی‌های خود را به ویژه در حوزه روحی و معنوی افزایش دهند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در مورد جایگاه اخلاق سیاسی گفت: بحث اخلاق یکی از مبانی دینی ماست که با وجود بابرکت پیامبر عظیم‌الشأن این مبانی اخلاقی بر مدار آموزه‌های اسلامی در جامعه ترویج شد.
وی گفت: قرآن نیز بر مبانی اخلاق اجتماعی و فردی نازل شده و آموزه‌هایی را که ما مستقیماً از طریق قرآن دریافت می‌کنیم بر همین اصل تأکید دارند؛ چه در مباحث رفتارهای شخصی انسان و چه در مباحث اجتماعی مانند صداقت و نگاه به زندگی آینده و نحوه حضور در جامعه هر یک احکامی دارد که در قرآن کریم نهفته است.
کدخدایی تصریح کرد: هر چقدر فاصله ما با قرآن و آموزه‌های اسلام نزدیک‌تر شود، این حضور و نگاه اخلاق‌مدارانه‌تر خواهد بود و اثرات مستقیمی در زندگی فردی و اجتماعی خواهد داشت؛ طبیعتاً هر چقدر فاصله‌مان دورتر شود رفتارهای‌مان تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به تفاوت دیدگاه‌ها نسبت به اخلاق گفت: اگر چه در جوامع غیر اسلامی نیز دم از اخلاق زده می‌شود اما این نوع از اخلاق زمینی است که بر اساس آن رفتارهای جمعی ظهور و بروز پیدا می‌کند؛ بر این اساس اخلاق‌گرایی آینده‌نگر و هدف‌مند نبوده و در مسیر انجام ضرورت‌ها قرار می‌گیرد.
کدخدایی اظهار کرد: نگاهی که دین مقدس اسلام به مسائل دارد نگاهی با هدف تعاملی و تکامل انسان بوده، بنابراین وقتی از اخلاق سخن می‌گوید با محور تکامل انسان و جامعه است که با محوریت قرآن و آموزه‌های اسلامی صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه همه اقشار جامعه باید با این آموزه‌ها در ارتباط باشند، گفت: آنچه در اسلام و آموزه‌های اسلامی مورد تأکید قرار گرفته این است که احکام دین متعلق به قشر خاصی نیست بلکه از کوچک‌ترین فرد تا بالاترین مقامات را شامل می‌شود.
کدخدایی تصریح کرد: جایگاه و عنوان سیاسی یک مرجح بین انسان‌ها نیست؛ آنها یک وظیفه و باری بر دوش خود دارند بنابراین باید توانمندی‌های بیشتری داشته باشند؛ از جمله توانمندی روحی‌ و معنوی‌شان بیشتر از افراد عادی باشد.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که مسئولان و شخصیت‌های سیاسی رفتارشان مبتنی بر اخلاق قرآنی و آموزه‌ها و احکام اسلامی باشد.

captcha