تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده‌اند/ شاه‌کلید مطالبات ملت ایران حفظ اقتدار ملی است
کد خبر: 2611516
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
نائب رئیس مجلس:

تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده‌اند/ شاه‌کلید مطالبات ملت ایران حفظ اقتدار ملی است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به سخنان روز گذشته جان کری مبنی براینکه «تحریم‌ها سر جای خود مانده‌اند، ایران به توافق ژنو متعهد است»، گفت: شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم، دنیا هم می‌داند که تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز، سه‌شنبه 4 آذر، با اشاره به فعالیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و تشکر از تلاش‌های آن‌ها گفت: با امیدواری به اینکه در پرتو عقلانیت مبتنی بر ایمان و اتکای بر خدای سبحان و حرکت در چارچوب تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه‌های پیش رو گام‌های بلند و استوار در راه حراست از منافع ملی و پاسداری از حقوق مشروع ملت بزرگ ایران در داشتن دانش و فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز تعریف شده برداشته شود به درس‌هایی که می‌توان از مذاکرات یکسال  گذشته آموخت اشاره کوتاهی خواهم کرد.

وی افزود: نخستین درسی که می‌توان از رفتار سیاسی و اجتماعی ملت بزرگ ایران در طول چند سال اخیر در اوج اعمال سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدین او بر علیه ملت بزرگ ایران آموخت آن است که ملت ایران با ایستادگی، مقاومت و خلق حماسه سیاسی 24 خرداد1392 و مشارکت تحسین‌آمیز در اوج تنگناهای اقتصادی و سیاسی در تعیین سرنوشت سیاسی خود، این حقیقت را برای مسئولان و دولتمردان تبیین نموده است که شاه‌کلید مطالبات ملت ایران حفظ اقتدار و عزت ملی و ایستادگی مسئولان در حراست از منافع ملی این ملت بزرگ است.

نائب رئیس مجلس اظهار کرد: امیدوارم با توجه به این اصل محوری و کلیدی در همه عرصه‌ها و در حوزه مذاکرات با 1+5  قدم‌های مطمئن و استوار را برداریم.

 حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بیان دومین درس گفت: وحدت ملی بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ماست. پیگیری سیاست‌های معطوف به انسجام ملی از مهم‌ترین استراتژی‌های اداره کشور در شرایط فعلی است. تردیدی نداریم مهم‌ترین عامل اقتدار نمایندگان ملت ایران در گفت‌وگوی با 1+5 این اقتدار برآمده از وحدت و انسجام ملی ماست.

وی تأکید کرد: باید دولتمردان خصوصا متولیان مدیریت مذاکرات پیش رو، توجه به نخبگان سیاسی، نخبگان علمی، توجیه، اقناع و مشاورت مستمر با آنان را در دستور کار خود قرار دهند.

نائب رئیس مجلس عنوان کرد: با این ارتباط منطقی و علمی با نهاد قانونگذاری، مجامع علمی و دانشگاهی، کمیسیون‌های تخصصی ذیل مجلس و مجموعه نخبگان کشور می‌توان نقشه راه را درست تعریف نمود و با پشتوانه ملی گام‌های بلند و استوار برداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ابراز کرد: نکته سوم اینکه واقعیت مذاکرات یکسال گذشته بیانگر این حقیقت است که تنها ادبیات حاکم بر محاورات و گفت‌وگوهای دولت‌های بزرگ ادبیات قدرت است. ملتی می‌تواند از منافع خویش در برابر نظام حاکم بر جهان دفاع نماید که از قدرت بالاتر برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: امروز تنها با زبان قدرت با امریکا و متحدین او می‌توان سخن گفت و باید برای افزایش اقتدار ملی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تمام ظرفیت‌های درون نظام بهره گرفت. آنچه بر اقتدار ملت ایران می‌افزاید و راه را برای پاسداری از منافع ملی آنان هموار می‌کند افزایش اقتدار ملی است و مسیر این حرکت بهره‌گیری بایسته و شایسته از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل متراکم در درون نظام است.

ابوترابی‌فرد یادآور شد: مدیران کشور و مسئولان اجرایی اقتدار ملی را با نگاه به بیرون مرزها جستجو نکنند. اقتدار ملی را با نگاه به ظرفیت‌های ملی می‌توان به دست آورد، اقتدار ملی را با استفاده شایسته از ظرفیت والای رهبری مقتدر و حکیم نظام می‌توان بدست آورد، اقتدار ملی را در ارتباط شایسته با ملت ایران و تحکیم پیوند دولت و ملت می‌توان جستجو کرد.

نائب رئیس مجلس اظهار کرد: نکته دیگری که از مذاکرات اخیر می‌توان فراگرفت آن است که به معنای واقعی کلمه، به دلایل گوناگون آمریکا قابل اعتماد نیست. من از شما همکاران عزیز، مردم آزاده جهان و دول مستقل سؤال می‌کنم چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملی ملت آمریکا را قربانی منافع نامشروع رژیم صهیونیستی می‌کنند اعتماد کرد؟ چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملت‌های جهان را قربانی منافع نامشروع مشتی صهیونیست نموده‌اند میت‌وان اعتماد نمود؟

وی افزود: ما اولا به ملت خویش اعتماد داریم، ثانیا به امدادهای خدای سبحان و دعای مستجاب حضرت ولی عصر(عج) اعتماد داریم و به ملت‌های آزاد‌ی‌خواه جهان، به دول مستقل جهان و به ملت‌های هوشمند منطقه اعتماد داریم و با اعتماد به این سرمایه‌های بزرگ نقشه راه خود را تعریف می‌نماییم و با قدرت در این راه قدم برمی‌داریم.

نائب رئیس مجلس  اضافه کرد: نکته پایانی در مورد برخی از سخنان هتاکانه وزیر امور خارجه آمریکاست. اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود اعلام می‌دارد «تحریم‌ها سر جای خود مانده‌اند، ایران به توافق ژنو متعهد است»، این سخن، جایگاه و شخصیت منطقی و هوشمندانه ملت، دولت و مسئولان ایران را تبیین می‌کند و زیاده‌خواهی و گستاخی دولتمردان آمریکایی را فراروی هوشمندان تعریف و تبیین می‌کند.

وی تصریح کرد: اولا شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم، دنیا هم می‌داند که تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده‌اند. ایستادگی ملت ایران شما را وادار کرد که برای برون‌رفت از تنگنایی که خلق کردید راهی جز مذاکره پیش روی خود نبینید و با قبول ایران هسته‌ای در پای میز مذاکره نشستید.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: کدام هوشمندی است که این واقعیت را نبیند و به آن اذعان ننماید؟ کدام هوشمندی است که این واقعیت را دریافت نکند که به دلایل متعدد؛ عدم ظرفیت جامعه جهانی، عدم اقتدار فراگیر شما در پیشبرد اهداف نامشروع تعریف شده، سازمان تحریم به شدت آسیب دیده است.

وی ادامه داد: اینها واقعیتی است که فراروی ملت‌های جهان است. شما نمی‌توانید تحریم را ادامه بدهید. شما قادر به انجام این هدف نامشروع خود نیستید. واقعیت‌های اروپا و آسیا این حقیقت را تعریف می‌کند.

نائب رئیس مجلس در پایان با اشاره به سخن جان کری که «دنیا شاهد است که امروز جامعه جهانی از احساس آرامش و اعتماد بالاتری برخوردار است» گفت: این سخن آقای کری، سخن درستی است. جامعه جهانی احساس آرامش و امنیت بیشتری دارد، اما به کدام دلیل؟ به دلیل کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و جهان، به دلیل شکست امریکا و رژیم صهیوینستی در جنگ نابرابر غزه، به دلیل شکست توطئه‌های امریکا در سوریه و عراق، به دلیل شکست اهداف نامشروع آمریکا در اروپا، آفریقا و آسیا. امیدوارم در آینده شاهد ارتقای سطح امنیت و اعتماد جامعه جهانی با افول روزافزون قدرت سیاه آمریکا باشیم.  ‌

captcha