كتاب «تواضع و فروتنی» منتشر شد
کد خبر: 1826496
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱

كتاب «تواضع و فروتنی» منتشر شد

گروه انديشه: از مجموعه كتاب‌های فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه‌های اسلامی كتاب «تواضع و فروتنی» تأليف رضا وطن‌دوست به همت انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين كتاب اثر پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی است كه در بخش‌های مفهوم‌شناسی، ارزش معنوی تواضع، مرزهای تواضع، انواع و گستره تواضع، عوامل مؤثر در ايجاد و تقويت تواضع، نشانه‌های تواضع و آثار و فوايد فروتنی تنظيم شده است.
همچنين بخش مفهوم‌شناسی به مفاهيم همگون و تفاوت‌‌ها(خشوع، خضوع، تذلل، اخبات)، ارزش معنوی تواضع تقسيم می‌شود. بخش ارزش معنوی تواضع نيز به موردهای ارزش معنوی تواضع در قرآن، ارزش معنوی تواضع در گفتار و رفتار معصومان(ع) تقسيم شده است. فروتنی نه فرومايگی، تواضع برای خدا نه برای دنيا، منع تواضع در برابر متكبران از موضوعات مورد بحث مرزهای تواضع است.
تواضع تكوينی، تواضع تشريعی، تواضع قلبی و تواضع رفتاری، فروتنی زمامداران، فروتنی توانگران، فروتنی در برابر عالمان دين، تواضع متقابل استاد و شاگرد، تواضع در خانواده، تواضع متقابل والدين و فرزندان، تواضع متقابل زن و شوهر از ريزموضوعات انواع و گستره تواضع است.
ايمان، معرفت خدا، خردورزی، شرح صدر، بزرگی و كمال‌يافتگی، دانش و حكمت، خودشناسی و آگاهی از خلقت خويش از موضوعات بخش عوامل مؤثر در ايجاد و تقويت تواضع است. همچنين بخش نشانه‌های تواضع نيز به محورهای شهامت در حق‌پذيری، پيش‌دستی در سلام و دادن پاسخ آن، عدم توقع ستايش از ديگران، پرهيز از خودنمايی و شهرت‌طلبی، نشستن در پايين مجلس، ساده‌پوشی، همنشينی با تهيدستان، وانهادن جدل، آرامش در راه رفتن می‌پردازد.
در بخشی از مقدمه اين اثر به قلم ناشر آمده است: اسلام در جهت سالم‌سازی روابط و در راستای تحكيم پيوندهای اجتماعی و زندگی بدون تنش، اصول و شاخصه‌هايی را ارائه كرده است كه به كار بستن آن در سطح جامعه نيازمند نهادينه كردن و تبديل آن به فرهنگی فراگير است.
همچنين در بخش ديگری از اين مقدمه آمده است: در راستای فرهنگ‌سازی برای اين امر بايسته است مناديان در جهت ارائه نقشه‌ای جامع از فرهنگ دينی در بخش‌های مختلف سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به سوی آموزه‌های دينی رفته، برنامه‌ای روشمند و همه جانبه تدوين كنند و نظام تربيتی و سازوكارهای مديريتی را بر آن بنا كنند.
نهمين جلد از مجموعه فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه‌های اسلامی با عنوان «تواضع و فروتنی» تأليف رضا وطن‌دوست به همت انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به شمارگان 1500 نسخه و به بهای 6500 ريال در شهريورماه سال جاری منتشر شد و روانه بازار نشر شده است.
captcha