«وحدت و همگرايی در انديشه اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 1818910
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۱

«وحدت و همگرايی در انديشه اسلامی» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «وحدت و همگرايی در انديشه اسلامی» تأليف «رضا وطن‌دوست» پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همت انتشارات اين دانشگاه در سال جاری منتشر و در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين كتاب در هفت فصل با عناوين كليات، ضرورت و اهميت همگرايی، حاكميت وحدت در نظام تكوين و تشريع، تلاش پيشوايان در امر تحقق وحدت، جانمايه‌های وحدت، ريشه‌های تفرقه و پراكندگی و آثار و پيامدها تنظيم شده است.
در فصل اول اين اثر مفهوم وحدت و گستره وحدت مورد بررسی قرار می‌گيرد. همچنين ضرورت و اهميت همگرايی در فصل دوم در بخش‌های ضرورت عقلانی، ضرورت وحيانی، زشتی تفرقه در قرآن و ... مورد تحقيق قرار گرفته است، البته هر كدام از اين موضوعات خود به ريزموضوعات ديگری تقسيم و مورد بررسی قرار می‌گيرند.
وحدت در نظام تكوين، وحدت در امر دين و وحدت در نظام اجتماعی اسلام مباحثی است كه در فصل سوم اين اثر با عنوان حاكميت در نظام تكوين و تشريع مورد بررسی و واكاوی قرار گرفته است.
تلاش پيشوايان معصوم(ع) در زمينه وحدت در گفتار و رفتار، اقدامات عملی پيامبر(ص) و اقدامات عملی امامان(ع) و تلاش علمای دينی در ايجاد وحدت امت اسلامی عنوان‌های فصل چهارم اين اثر است.
در فصل پنجم اين اثر با عنوان زمينه‌های وحدت(هست‌ها) و راهكارهای وحدت‌آفرين(بايدها) مباحثی مانند ايمان، امت واحده، دوستی اهل بيت(ع)، قبله واحد، حج، اجتهاد، جهت‌دهی به شعائر اسلامی، همدلی در جوامع اسلامی، شناخت متقابل، تسامح در چندگرايی، عفو و مدارا، عبرت از تاريخ و ... مورد تحقيق و مطالعه نگارنده اين كتاب قرار گرفته است.
آثار وحدت‌گرايی، پيامدهای وحدت‌گرايی موضوعات كلی فصل آخر با عنوان آثار و پيامدهاست كه توانايی و ظفرمندی، حفظ قدرت در برابر دشمن، امنيت و آرامش، قطع كمك‌های متقابل، ضعف و سستی مسلمانان و طمع دشمن، چيرگی باطل‌گرايان و ... در اين فصل مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.
در بخشی از مقدمه اين اثر به قلم مؤلف آمده است: وحدت و همگرايی در جامعه توحيدی پيش از آنكه دستوری وحيانی باشد، امری غقلانی است و بيش از آنكه مطلوبی دينی باشد، ضرورتی عينی است، چرا كه وحدت در نظام اجتماعی اسلام، تداوم حاكميت وحدت در نظام تكوين و تشريع است. وحدت نه تنها ريشه در عقايد و شريعت در اسلام دارد كه حيات امت اسلامی و تاريخ اين امت بر آن استوار است.
وطن‌دوست می‌افزايد: اين جستار نگاهی گذرا به وحدت در انديشه سياسی اسلام دارد، به منظور آشنايی جامعه با ضرورت وحيانی و عقلانی وحدت، توجه به پيوند عميق وحدت در نظام اجتماعی اسلام با نظام تكوين و تشريع و نيز زمينه‌سازی برای تحقق همگرايی و گسترش آن در جامعه سامان يافته است.
در بخشی از سخن ناشر اين اثر آمده است: اكنون كه دشمن برای سرنگونی اسلام و سركوبی مسلمانان تمام توان خويش را به كار گرفته‌‌اند و با زور، تهديد و به كار بستن انواع نقشه‌ها در پی تقسيم امت اسلامی هستند بايسته است مسلمانان با تمام گرايش‌ها و سليقه‌ها به خود آيند و پيشينه عزتمند خويش را به ياد آورند و عوامل فاصله گرفتن از آنرا مورد مطالعه قرار دهند و با عبرت‌گيری از آن سليقه‌های فردی و برتری‌بينی‌های مذهبی و قومی خويش را به كناری نهند و از واگرايی و چنددستگی دست بردارند و به عزت اسلامی خود بازگردند و با وحدت و همگرايی برای تحقق آرمان‌های جهان اسلام بكوشند.
در فصل آخر اين كتاب نويسنده در بخش جمع‌بندی و چكيده به اهميت وجدت می‌پردازد و در ادامه می‌نويسد: در پايان و نتيجه‌گيری از اين تحقيق، مواردی به عنوان منشور وحدت اسلامی ياد می‌شود كه اولين مورد آن عبارت است از: نه تنها در مكتب توحيدی اسلام، مبنای عالم آفرينش بر اتحاد و يگانگی استوار است و نه تنها مبنای اين مكتب دعوت به يگانه‌پرستی است كه در نظام اجتماعی اسلام نيز همدلی و همگرايی به صورت امری فطری رقم خورده است.
كتاب «وحدت و همگرايی در انديشه اسلامی» تأليف «رضا وطن‌دوست» پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی به شمارگان 1000 نسخه و به بهای 20000 ريال به همت انتشارات اين دانشگاه در سال جاری منتشر و در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم عرضه شده است.
captcha