پاسخی جدید به مسئله شر با استفاده از آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 1466024
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

پاسخی جدید به مسئله شر با استفاده از آموزه‌های قرآنی

گروه اندیشه: چهل و سومین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی به ارائه پاسخی جدید به مسئله شر با استفاده از آموزه‌های قرآنی اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) چهل و سومین جلسه گروه علمی فلسفه دین در مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع «پاسخی جدید به مسئله شر با استفاده از آموزه‌های قرآنی» برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین مبینی در حضور اعضای محترم گروه به ارائه مقاله خود در این خصوص پرداخت. 
این گزارش می‌افزاید: این بحث بر اساس این مبنا پیش می‏رود که ارزش یک مفهوم پایه است و قابل فروکاهش به اموری مانند لذت نیست و آن چه دارای ارزش بنیادین است و همۀ ارزش‏ها به آن برمی‏گردد تناسب و هماهنگی وجودی میان موجودات است که مطابق جهان‏بینی توحیدی، محور اساسی این تناسب، تناسب میان خدا و مخلوقات او است.
بر اساس این گزارش، مبینی با اشاره به امتیازات معرفتی انسان که می‏تواند در ایجاد این هماهنگی نقش فعال داشته باشد، افزود:  از این جهت هماهنگی میان انسان و خدا از ارزش خاصی برخوردار است. خداوند در ابتدا از جانب خود هماهنگی لازم را نشان داد و انسان را در بهشت قرار داد. اما آدم با وجود داشتن علم جامع به خدا به جهت برخی نقائص معرفتی در سازگاری و هماهنگی با خدا ناکام ماند.
وی افزود: زمین فرصتی است که خداوند از سر رحمت نه عقوبت به انسان داد تا نقائص معرفتی‏اش برطرف گردد و به هماهنگی لازم برسد. ویژگی مهم زمین آن است که به مثابه یک آزمایشگاه عمل می‏کند و انسان‏ها در طول تاریخ انواع روابط با خدا را می‏آزمایند و نتایجش را مشاهده می‏کنند.
وی ادامه داد: معرفتی که در زمین نصیب انسان می‏شود معرفتی تجربی است که خدا نمی‏تواند جز از راه آزمایش و تجربۀ خود بشر به او عطا کند. بنابر این، لازمۀ کسب چنین معرفتی وجود چنین آزمایشگاه زمینی است. معرفت تجربی اثر خاصی بر انسان دارد که می‏تواند کمک بزرگی برای هماهنگ شدن او با خدا باشد و انسان با عصیان اولیه‏اش در برابر خدا نشان داد که برای رسیدن به هماهنگی با خدا به چنین معرفتی نیاز دارد.
یادآور می‌شود، این نشست، هفته گذشته در اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

captcha