محکومیت مسلمان‌ستیزی دولت میانمار از سوی سازمان‌های حقوق بشری
کد خبر: 1456937
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

محکومیت مسلمان‌ستیزی دولت میانمار از سوی سازمان‌های حقوق بشری

گروه بین‌الملل: سازمان‌های حقوق بشری دیروز، ۱۱ مهر، توطئه جدید دولت میانمار برای انتقال مسلمانان روهینگیا به اردوگاه‌های اسرا را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «World Bulletin»، جمعیت یک میلیونی اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار که عمدتاً در ایالت راخین در غرب این کشور بودایی زندگی می‌کنند، در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند.
تاکنون شمار زیادی از مسلمانان میانمار در نتیجه دور جدید خشونت‌های بودائیان که از سال 2012 آغاز شده، جان خود را از دست داده و یا آواره شده‌اند.
خودداری دولت میانمار از اعطای حق شهروندی به مسلمانان این کشور بهانه اصلی تندروهای بودائی برای حمله و کشتار این اقلیت دینی بوده است.
دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را با وجود اینکه چندین نسل است که در این کشور سکونت دارند، مهاجران غیرقانونی بنگلادش می‌خواند و به آن‌ها تابعیت نمی‌دهد.
در توطئه‌ای جدید، دولت میانمار به‌تازگی اعلام کرده که مسلمانان روهینگیا در صورت ثبت هویت خود به عنوان مهاجران بنگالی، برخی حقوق شهروندی را دریافت خواهند کرد و در غیر این صورت به اردوگاه‌های اسرا که شرایط وخیم و آینده نامعلومی برای مسلمانان دارد، فرستاده خواهند شد.
اما مسلمانان میانمار که خود را مهاجران غیرقانونی بنگلادش نمی‌دانند، با این طرح مخالفند.
سفارتخانه‌های کشورهای مختلف نیز نسبت به این تصمیم جدید دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.
گروه‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که این قوانین به ضرر مسلمانان است و منجر به انتقال اجباری مسلمانان روهینگیا از روستاهای خود به این اردوگاه‌ها و حبس آن‌ها برای مدت زمان نامشخص خواهد شد.
پیش از این گزارش‌های زیادی از وضعیت وخیم اردوگاه‌های اسرا و آوارگان مسلمان در میانمار و فروش و سوءاستفاده از آن‌ها منتشر شده است.
دیده‌بان حقوق بشر نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن طرح دولت میانمار، اعلام کرد که این تصمیم جدید مسلمانان را وادار به پذیرش هویت جدید یا حبس دائمی در اردوگاه‌ها می‌کند.

captcha