انتشار سه اثر پژوهشی جدید توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کد خبر: 1421553
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶

انتشار سه اثر پژوهشی جدید توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

گروه اندیشه: «خدا در تصور انسان» نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، «عدالت سیاسی» به کوشش سیدکاظم سیدباقری و «آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس)» به قلم سیدعباس موسویان و ابوذر سروش سه کتاب تازه منتشر شده از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طی روزهای اخیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اقدام به انتشار سه اثر پژوهشی دیگر با عنوان‌های خدا در تصور انسان نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، عدالت سیاسی به کوشش سیدکاظم سیدباقری و آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس) به قلم سیدعباس موسویان و ابوذر سروش کرده است.

کتاب خدا در تصور انسان
کتاب خدا در تصور انسان در سه بخش تألیف شده است. در بخش اول نویسنده تقریر جدید از ادله قائلان به شناخت اجمالی خدا ارایه می‌کند که شامل رویکرد عقلی محض (برهان صدیقین و تحلیل واجب الوجود) و رویکرد عقلی ـ حسی و رویکرد فطری (موجود کامل و محبوب متعلق فطرت و قادر مطلق و یکتا) می‌شود.
استقراء کامل، تدوین نو و برای اولین بار از ادله قائلان به امکان شناخت ذات خدا با شش دلیل (اشتراک در وجود و ذات، توقف حکم به اصل شناخت، برهان صدیقین، تجربه دینی و فنا)، تقسیم جدید از ادله قائلان به استحاله شناخت ذات خدا به دو قسم «ادله ناظر بر متعلق شناخت» و «ادله ناظر بر فاعل شناسا» و همچنین استقراء و تدوین جدید از ادله قائلان به امکان شناخت ذاتی خدا، از جمله مواردی است که در این فصل به آن‌ها پرداخته شده است.
بخش دوم نیز که با عنوان «تعریف و توصیف خدا» به تحریر در آمده است، به ادعای نویسنده، با تقریری کامل در فلسفه و کلام اسلامی صورت گرفته و کاری نو به حساب می‌آید.
گفتنی است که با توجه به نوآوری فلسفه غرب در ابداع تقسیمات مختلف برای «معرف» از جمله تعریف حسی، اشاره‌ای، متنی، سیاقی، عملی و کارکردی، برای اولین بار نگارنده کوشیده است امکان تعریف خدا را در قالب‌های فوق تحلیل و بررسی کند.
تدوین جدید و کامل از ادله قائلان به استحاله تعریف خدا (عدم امکان تعریف ماهوی، عدم امکان تعریف با محسوسات، توقف تعریف به اصل شناخت ذات)، تدوین جدید و کامل از ادله قائلان به امکان تعریف خدا (تعریف به علم حصولی و حضوری)، دیدگاه‌های معروف (تشبیهی، تنزیهی، تمثیلی و جمع تنزیه و تشبیه) از جمله مطالب این بخش از کتاب هستند.
در فصل پایانی کتاب نویسنده با تأمل در انواع تعریف اندیشوران از خدا، برای اولین بار تمام تعاریف را با تقسیم موضوع‌محور دسته‌بندی کرده است و حاصل آن تعاریفی بوده است بر اساس وحدت و کثرت، نقش خدا در حدوث و اداره جهان، تغییر و اثرپذیری، حلول و استعلاء، تعاریف شکاکان و منکران.
این کتاب به قلم محمدحسن قدردان قراملکی با شمارگان 2000 نسخه، در 452 صفحه و با قیمت 180 هز ار ریال منتشر شده است.

کتاب عدالت سیاسی
دیگر کتاب تازه منتشر شده توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب عدالت سیاسی است که با هدف گشوده شدن افق‌های نخستین برای تحلیل و بررسی دقیق‌تر عدالت سیاسی از منظر اندیشه سیاسی اسلام، تدوین شده است و در این راه کوشیده تا در گام اول برخی از نگاه‌ها، نگرش‌ها و دیدگاه‌های موجود را بررسی کند و برای این مقصود این مجموعه شامل مقالاتی در شش فصل گرد آورده شده است.
در فصل اول به مفاهیم و کلیات بحث پرداخته شده و مقالات این فصل مباحثی همچون «عدالت اجتماعی و مسائل آن»، «ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اداری عدالت»، «مفهوم کاربردی عدالت، شاخص‌های اجرایی و موانع اجرایی آن» را در بر می‌گیرد.

در فصل دوم به عدالت و مفاهیم همسو پرداخته شده است. «تعامل عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی اسلام»، «شورا و مشورت به عنوان یکی از مفاهیم همسوی عدالت»، مباحث این فصل هستند.
در فصل سوم به عدالت سیاسی در دیدگاه و سیره اهل بیت(ع) که یکی از منابع مهم در فهم عدالت سیاسی است پرداخته شده است. پیوند سیاست و عدالت در سیره فاطمه زهرا (س)»، «عدالت خواهی و خودکامگی ستیزی در اندیشه سیاسی علی(ع)»، «امام علی(ع) و ابعاد عدالت اجتماعی با توجه به سفارش‌ها و دستورهای امام در طول زمامداری خود به استانداران و فرمانداران» مباحث مورد توجه در مقالات این فصل بوده است.
فصل چهارم نیز به عدالت سیاسی در دیدگاه اندیشوران معاصر می‌پردازد که از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مقاله اول با عنوان «عدالت و کرامت انسانی در اندیشه امام خمینی(ره)» به رابطه میان عدالت و کرامت انسانی می‌پردازد. مقاله دوم این فصل به «عدالت و آزادی در رویکرد آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر» می‌پردازد که تأمل‌ها و اندیشه‌ورزی‌های ارزشمندی در این باره داشته است. مقاله سوم به «فلسفه عدالت، در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری» می‌پردازد.
فصل پنجم «عدالت سیاسی و تجربه رشد» نام دارد که تلاش شده تا پشتوانه نظری و ارتباط استوار میان عدالت و پیشرفت را تبیین کنیم. در مقاله اول با عنوان «پیوند عدالت و پیشرفت در حوزه سیاست» بر پیوند عمیق میان عدالت و پیشرفت تأکید شده است و در مقاله دوم با عنوان «گفتمان عدالت سیاسی در انقلاب اسلامی» به تجربه انقلاب اسلامی برای آزمودن عدالت و تکاپو و حرکت در آن می‌پردازد.
فصل ششم در «نگرشی تطبیقی و انتقادی» به نقد و بررسی عدالت سیاسی در دیدگاه اندیشوران غربی می‌پردازد. مقاله اول به «نقد و بررسی دیدگاه ایمانوئل کانت» یکی از متفکران بزرگ و تأثیرگذار مغرب زمین درباره حکومت دینی می‌پردازد. مقاله بعدی نیز به نقد و بررسی یکی از مشهورترین نظریه‌های عدالت در غرب می‌پردازد که جنبه‌های سیاسی- اجتماعی برجسته‌ای دارد.
این کتاب به کوشش سیدکاظم سیدباقری با شمارگان 1000 نسخه، در 510 صفحه و با قیمت 220 هزار ریال منتشر شده است.

کتاب آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس)
کتاب آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس) اثر جدیدی از سیدعباس موسویان است که به دنبال آن است تا با بیانی ساده، ضمن مروری مختصر بر تاریخچه بازارهای اوراق بهادار، خواننده را با مفهوم دارایی مالی آشنا سازد. در ادامه ضمن تبیین ارکان نظام مالی، به بررسی مهمترین ابزارهای مالی مورد استفاده در بازارهای مالی می‌پردازد.
در بخش بعدی بازارها و ابزارهای مالی فعال در یک نظام مالی اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و جایگاه نهادها در نظام مالی اسلامی ایران ارائه می‌شود.
انتظار می‌رود خواننده پس از مطالعه کتاب با مفاهیم و کلیات بازارهای سرمایه اسلامی (با تأکید بر سازوکارهای موجود در بازار اوراق بهادار ایران) و نیز برخی از مهمترین نهادهای مالی مانند صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری آشنا شود و آمادگی لازم را برای ورود به چنین بازارهایی به دست آورد.
مطالعه این کتاب شرط لازم برای ورود به بازارهای اوراق بهادار است و برای کسب شرط کافی باید مطالعات تخصصی‌تری در این زمینه صورت پذیرد.
«کلیات»، «نظام مالی اسلامی» و «بازار اوراق بهادار ایران» عناوین فصل‌های سه‌گانه این کتاب است.
کتاب آشنایی با بازار سرمایه اسلامی(بورس) به قلم سیدعباس موسویان و ابوذر سروش با شمارگان 2000 نسخه، در 232 صفحه و با قیمت 100 هزار ریال منتشر شده است.

captcha