مسلمانان روهینگیا از درد و رنج خود گفتند
کد خبر: 1381166
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
در حضور رایزن ایران

مسلمانان روهینگیا از درد و رنج خود گفتند

شعب خارجی: رایزن فرهنگی ایران در مالزی به همراه گروهی از خبرنگاران نهادهای خبری ایرانی مستقر در کوالالامپور، از یکی از اردوگاه‌های اقامت مسلمانان روهینگیا در پایتخت مالزی بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، دراین بازدید که روز پنج‌شنبه، هشتم اسفندماه، برگزار شد، «غیاث الدین بن مولاناعبدالسلام» دبیرکل اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های روهینگیا، از حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و خبرنگاران ایرانی استقبال کرد.

وی با تشریح وضعیت 85 هزارمسلمان روهینگیا که به منظور تأمین امنیت جانی خود به مالزی پناه آورده‌اند، خواستار توجه نهادهای بین‌المللی به مهاجران میانماری شد.
غیاث الدین بن مولاناعبدالسلام، در توضیح شرایط مهاجران گفت: سفارت میانمار در مالزی نیزهمسو با دولت ضمن رد حقوق شهروندی مسلمانان میانماری، هیچ کمکی به  این افراد نمی‌کند.

مهاجران میانمار؛ خواستارحمایت بیشتر سازمان همکاری اسلامی شدند

وی فعالیت اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های روهینگیا را صدور مدارک شناسایی برای مهاجران، پیگیری مسائل و مشکلات روزمره آنها درمالزی و همچنین تلاش برای تأمین مایحتاج  زندگی مهاجران عنوان  کرد.
این فعال حقوق بشر افزود:  تقریبا در همه ایالت‌های مالزی غربی ارودگاه‌هایی برای اسکان مسلمانان روهینگیا تدارک دیده شده است اما نیازمند حمایت بیشتر دولت مالزی و همچنین سایر نهادهای بین‌المللی ازجمله اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و سازمان همکاری اسلامی (او.آی.سی) هستیم.



وی درمورد سرنوشت و آینده مهاجران میانماری نیز گفت: تلاش‌هایی تاکنون صورت گرفته و هفته آینده نیز قرار است با وزیر کشورمالزی دیدار داشته باشیم تا در مورد راه‌حل‌های عملی برای اسکان آنها درمالزی، اعزام به کشورثالث و یا بازگشت به میانمار گفت وگو شود.
این فعال حقوق بشر افزود: در صورت بازگشت مسلمانان به میانمار درشرایط  فعلی امنیتی برای آنها وجود ندارد و دست کم تا 10 سال آینده نیز این امنیت به وجود نخواهد آمد.

غیاث الدین بن مولاناعبدالسلام گفت: سازمان ملل همه تلاش خود را به کارگرفته  است اما همکاری با سازمان‌هایی از قبیل  سازمان همکاری اسلامی باید  تقویت  شود.

مسلمانان روهینگیا؛ درد و رنج خود را با رایزن ایران بیان کردند

در این دیدارعلی اکبر ضیائی، رایزن فرهنگی کشورمان، در گفت‌وگو با مهاجران و جوانان مسلمان میانماری آنان را مورد تفقد و دلجویی قرار داد.
چند تن ازمهاجران میانماری نیزدر این دیدار به بیان تجربه مستقیم خود از آنچه دراستان راخین بر آنها گذشته بود، پرداختند.
«محمد» یکی ازمهاجران 24 ساله در توضیح وضعیت خود به رایزن فرهنگی ایران گفت: دلیل اصلی ترک میانماراین است که دولت این کشورهیچ حقی ازجمله ابتدایی‌ترین حقوق اولیه انسانی را برای مسلمانان روهنیگیا قائل نیست؛ امکان رفت‌وآمد وجود ندارد و مسلمانان تحت شکنجه قرار دارند.

این مهاجرمیانماری گفت: مهاجرانی که با قایق عازم دریا می‌شوند ازمرگ در دریاهراسی ندارند آنها فقط قصد دارند میانمار را ترک کنند.
وی با انتقاد ازنوع رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهنیگیا گفت: به رغم اینکه مسلمانان صدها سال دراستان راخین زندگی کرده‌اند اما دولت میانمارهمچنان آنان را مهاجران بنگلادشی معرفی می‌کند.

کشتار مسلمانان میانمار به امری رایج و روزانه تبدیل شده است

یکی دیگر از مهاجران 23 ساله ازمشاهده مستقیم خود از کشتار مسلمانان گفت وافزود: امکان رفتن به سرکار و مدرسه وجود ندارد و کشتارمسلمانان به صورت روزانه به امری رایج تبدیل شده است.
وی افزود: کشتار و قتل عام مسلمانان باهماهنگی و حمایت دولت و مقامات محلی استان راخین انجام می‌شود.



همچنین یک مهاجر 19 ساله دیگر که حدود یک ماه پیش ازمنطقه شمالی استان راخین عازم مالزی شده بود، گفت: سال 2013 در روستای محل زندگی خود شاهد کشتار 160 تن بودم که توسط نیروهای امنیتی و بوداییان در انظارعمومی انجام شد.
وی افزود: هنگام حمله بوداییان و نیروهای امنیت درسال 2013 فقط موفق شدم خودم را نجات دهم و تاکنون ازسرنوشت والدین، برداران وخواهران خود بی اطلاع هستم.

رواج زبان فارسی در میان مسلمانان میانمار

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های روهینگیا ، درپایان این دیدار ضمن تشکر مجدد از حضور رایزن فرهنگی ایران در جمع مهاجران مسلمان میانماری از ویژگی‌های فرهنگی مسلمانان روهینگیا از قبیل شرکت درمراسم عاشورا، جمع کردن نذورات وکمک‌ها و پخت غذای نذری وپخش آن دربین مردم سخن گفت.
وی همچنین به رواج زبان فارسی و قرائت اشعار گلستان و بوستان سعدی دراستان راخین اشاره کرد و گفت: برخی ازمهرها، سردرها واسناد دیگردراین منطقه ازمیانمار تا پیش ازاین به زبان فارسی بوده وهنوز نام برخی ازافراد فارسی است.
علی اکبرضیایی نیز پس از بازدید از این اردوگاه گفت: مشکلات مسلمانان میانماری را به مقامات مسئول درایران نیزمنعکس خواهم کرد.
وی گفت: سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی باید مسلمانان میانماری را که تحت فشار بودایی‌های تندرو قراردارند و به کشتار آنها دست می‌زنند، دریابند.

ضیایی ضمن تشکر از تلاش نیروهای داوطلب و بومی مالایی، آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در مجموعه آموزشی کمپ‌های مسلمانان میانماری در کنار کمک‌های دیگر اعلام کرد.

captcha