خلأ جذابیت در انتقال پیام‌های ارزشی توسط سینما، محسوس است
کد خبر: 1371978
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶
مصطفی کیایی:

خلأ جذابیت در انتقال پیام‌های ارزشی توسط سینما، محسوس است

گروه هنر: یک کارگردان سینما معتقد است؛ دلیل اصلی که سبب شده اکثر فیلم‌های ارزشی کمتر مورد اقبال تماشاگران باشند، این است که در ساخت این آثار، فاکتور جذابیت فراموش شده‌ است.

مصطفی کیایی، کارگردان سینما که با فیلم «خط ویژه» در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کیفیت این رویداد سینمایی (فستیوال فجر) اظهار کرد: جشنواره امسال جشنواره متوسطی بوده است، اما آنچه اهمیت دارد این است که من به شدت برای سینمای سال آینده کشورمان نگران هستم، چون احساس می‌کنم که آثار به شدت شخصی شده است و این رویه برخلاف شعارهایی است که ما در خصوص رونق سینما می‌دهیم.

وی افزود: در کلامی دیگر ما (سینماگران) دائما می‌گوییم چرا مردم با سینماها آشتی نمی‌کنند و چگونه است که سالن‌ها تا به این اندازه خالی از تماشاگر شده‌اند؟ گفته‌هایی که دلیل اصلی آن را باید از همان کارگردانان پرسید، زیرا کارهایی که ساخته می‌شود عمدتا از جذابیت بصری تهی است.

کارگردان «ضد گلوله» ادامه داد: البته من منکر این نیستم که خیلی از این فیلم‌ها ممکن است در بعد هنری از ارزش‌های بالایی سود برده باشند، اما مسلما این دست تولیدات به هیچ‌وجه در گیشه نخواهد توانست مخاطب لازم را جذب خود کند، چون تعریف‌های اولیه سینما با ساخت آثار شخصی آنچنان که باید مطابقت ندارد.

کیایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من به شخصه سینمای آمریکا را می‌پسندم و به هیج وجه علاقه‌ای به سینمای اروپا ندارم. برای همین به فاکتور جذابیت اعتقاد خاصی دارم؛ سینمایی که هم در جذابیت‌های بصری وجود دارد هم اینکه می‌توان در آن ارزش‌های اخلاقی و انسانی را مشاهده کرد. در حقیقت چون  هالیوود یک هنر ـ صنعت است، پس حتما در آن سلیقه تماشاگر هم  در نظر گرفته می‌شود.

کارگردان فیلم «خط ویژه» با بیان اینکه سینما مدرسه یا دانشگاه نیست، گفت: من نمی‌گویم که در سینمای پیامی اخلاقی یا دینی داده نشود، اما می‌گویم این پیام‌رسانی باید به نحوی جذاب باشد که تماشاگر را بپذیرد. در حقیقت سینما را نباید با مدرسه یا دانشگاه اشتباه گرفت. سینما یک مکان سرگرمی است که می‌توان در آن حرف‌های خوب نیز زد.

وی در پایان گفت: معتقدم دلیل اصلی که سبب شده اکثر فیلم‌های ارزشی ما عاری از تماشاگر باشند، به این دلیل است که فاکتور جذابیت را از خود حذف کرده‌اند؛ رویکردی که هم سبب نابودی سینما خواهد شد هم اینکه به پیام مورد نظر صدمه وارد خواهد کرد.

captcha